-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Közleményt adott ki a Nyelvtudásért egyesület a nemzeti idegennyelv-oktatás fejlesztésének stratégiájáról.
A nemzeti idegennyelv-oktatás fejlesztésének stratégiája a jelenlegi formájában alkalmatlan arra, hogy megoldja a hazai nyelvoktatással kapcsolatos problémákat, vagy hogy előremutató gondolatokat közöljön a nyelvtanulás-nyelvtanítás terén – vélekedik a Nyelvtudásért Egyesület. A december 20-án közzétett Fehér könyvet az egyesület szakemberei a január 3-i határidőig véleményezték, és az Oktatásért Felelős Államtitkárság előterjesztésében foglaltakat további átgondolásra és átdolgozásra javasolják.
A Nyelvtudásért Egyesület szakvéleményében öt olyan területet emelt ki, ahol a Fehér könyv szakmailag hibás, vagy kivitelezhetetlen elképzeléseket tartalmaz. Ezek (1) a nyelvválasztás kérdése, (2) a nyelvtanulás folyamatosságának biztosítása, (3) a szakfelügyelet intézménye, (4) a nyelvtudás mérése és (5) a költségvetési források biztosítása.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
(1) A Fehér könyv a második idegen nyelv esetében fontos szempontnak tekinti a sokszínűséget és a választhatóságot, de az elsőként tanult idegen nyelv esetében az angolt, a németet vagy a franciát írja elő, és ezek között megalapozatlan prioritásokat állít fel. Az Egyesület továbbra is úgy látja, hogy a különböző élő idegen nyelvek „komplexitás” szerinti sorba rendezése szakmai abszurditás. A szakmailag értelmezhetetlen érveléssel alátámasztott javaslat – miszerint kezdődjön a kisiskolások nyelvtanulása a nehezebbnek gondolt nyelvvel – pedig a pedagógiai nonszensz körébe tartozik. Az Egyesület felhívja a figyelmet, hogy a tanulandó nyelvnek a szülő, diák és helyi közösség általi szabad megválasztása a motivált tanulás alapfeltétele, motiváció nélkül pedig nem létezik eredményes nyelvoktatás.
(2) Az Egyesület azzal sem ért egyet, hogy általános iskolában második idegen nyelvként „választható valamely neolatin nyelv, az orosz, a határ menti településeken a szomszéd ország nyelve, de szóba jöhet a kínai, a japán, az arab is”. Ez nem csak az általános és középiskola közötti „átjárhatóság és folytonosság szempontjából kritikus, hanem az egyetemeken folyó nyelvoktatás szempontjából is. Semmilyen gazdasági vagy pedagógiai racionalitást nem tükröz a „ritkábban oktatott nyelvek” oktatásának megkezdése az általános iskolákban, amikor a középiskolák döntő többségében ezek folytatására nem lesz lehetőség, a felsőoktatásba lépve pedig ezek jelentősége, továbbvitelének lehetősége a tanulók 99%-a részére elhanyagolható. A felsőoktatásba jelentkező tanulóknál a megszabott nyelvi szint is problémát jelent, mert a középiskola kimeneti követelménye (B1 szint) és az egyetemi alapképzés bemeneti követelménye (2017-től B2 szint) nincs összhangban.
(3-4) A stratégia az országos szakmai ellenőrzés bevezetésétől reméli a nyelvoktatási feladatok „megfelelő minőségben, a megszabott ütemben” való teljesítését, amit kétévenkénti kötelező szintfelmérőkkel, iskolai szinten kívánnak megoldani. A Nyelvtudásért Egyesület meggyőződése, hogy az ellenőrzés és a számonkérés eszközei nem pótolják a nyelvtanárok szakmai támogatását, továbbképzését, a megfelelő források biztosítását, és nem vezetnek a stratégiában általános célként meghatározott kívánt eredményhez, az „államilag finanszírozott nyelvoktatás hatékonyságának növeléséhez”. A nyelvtudás hiteles méréséhez pedig olyan apparátusra és hozzáértésre van szükség, ami iskolai szinten nem áll rendelkezésre.
(5) Az Egyesület kifogásolja, hogy a középtávú stratégia felületesen és nagyvonalúan kezeli a tervezet költségvonzatának kérdését. Egyrészt irreális az az elképzelés, hogy a megfogalmazott célok „a jelenleg is rendelkezésre álló források felelős és átgondolt felhasználásával is elérhetők”, másrészt a helyenként ötletszerűen felvetett pályázatokon elnyerhető, bizonytalan uniós forrásokra nem lehet rendszer-szerű oktatásfejlesztést építeni.
A Nyelvtudásért – Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület célja az, hogy szakmai ernyőszervezetként azokat a társadalmilag jelentős, aktuális szakmai kérdéseket, melyekben a nyelvoktató és -vizsgáztató szakma döntő többsége egyetért, a nyilvánosság előtt megjelenítse, és a szakma véleményét sikeresen képviselje. Az alapítók határozott célkitűzése, hogy a nyelvoktató szakma a jövőben ne csupán kövesse a köz- és felnőttoktatást érintő változásokat, hanem azok aktív alakítója is legyen.
A nemzeti idegennyelv-oktatás fejlesztésének stratégiáját értékelő szakvélemény teljes terjedelmében megtekinthető a Nyelvtudásért Egyesület honlapján.