-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ha nincs pénze, gesztikuláljon. Több pénzt ugyan nem hoz a konyhára, de megkönnyítheti kisbabája nyelvelsajátítását.
Szegény ember vízzel főz alapon is meg lehet oldani a nyelvfejlesztést – számol be cypnow.co.uk weboldal. A nem túl jó anyagi helyzetű családokban, bár sok esetben nem jut pénz a „megfelelő” nyelvi környezet biztosítására, a leleményes szülők sokféleképp segíthetik babájuk nyelvelsajátítását. Például mutogatással.
No nem arról van szó persze, hogy még az óvodába kerülés előtt minden hasznos bemutatást megtanuljon a kicsi, hogy azután magabiztosan küldhesse el csoporttársait melegebb éghajlatra. Sokkal inkább arról, hogy a (mesterséges vagy természetes) gazdag nyelvi környezet pótlására a szegényebb anyukák is biztosíthatnak nyelvfejlesztési eszközt csemetéjüknek. Kutatások szerint ugyanis a kis bevételű családokban gyakrabban fordul elő, hogy a kicsik kortársaikhoz képest lemaradnak a nyelvelsajátításban. A lemaradásnak persze számos oka lehet. A szegény családoknál az is gondot okozhat például, hogy a dolgozó szülők nem tudnak annyi időt tölteni a gyerekeikkel, netán kevesebb hangsúlyt fektetnek a – minőségi – együtt töltött órákra. Ezt azonban „kompenzálhatja” a szülő, ha gyakran használ gesztusokat, és a személyes interakciót intenzív mimika is kíséri.
A felmérésben két éven át vizsgálták 25 édesanya és kisbabája kommunikációját. Azt találták, hogy a – jellemzően szegény családokban élő – nyelvelsajátítási gondokkal küzdő csecsemőknek sokat segíthet a „jelnyelv”. Ebben az esetben nem a siketek használta jelelésről van szó, hanem azokról a testi kísérőjelekről, amikkel kommunikációnkat kiegészítjük. A sokat gesztikuláló, mutogatva magyarázó és arcjátékot is bevető anyukák tehát megkönnyítik a kicsi dolgát. Még akkor is, ha egyébként nem megfelelőek a körülmények arra, hogy a jól szituáltabbakhoz hasonló mértékben fejlődjön a nyelvhasználatuk.