-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kritikus a helyzet Kanada inuit (eszkimó) diákjainál. Mindössze egy negyedük végzi el sikeresen a középiskolát. Az inuit vezetők és a kanadai kormány most kidolgoztak egy hosszú távú stratégiát az inuitok kétnyelvű oktatására, mert szakértők úgy gondolják, hogy a tanulmányi sikertelensége egyik fő oka a kizárólagos angol nyelvű oktatás lehet.
Nagy gondban van Kanada inuit (eszkimó) lakossága. Ahhoz, hogy sikeres tudjon lenni valaki, Kanadában is az oktatáson keresztül vezet az út. Az inuit diákoknak azonban csak egy negyede jut el addig, hogy befejezze a középiskolát.
A helyzet nem új keletű, és Kanada több tanulmányt is finanszírozott az elmúlt öt évben, hogy megtudják, mi az oktatási rendszer sikertelenségének az oka, és hogy ez alapján új stratégiát tudjanak kidolgozni.
(Forrás: wikimedia commons / Sébastien Lapointe)
A tanulmányokból az derült ki, hogy az inuit diákok sikeressége leginkább attól függ, hogy milyen hosszan tanulhattak anyanyelvükön, az inuktitut nyelven. A 20. század „modernizmusának” egyik következménye a helyi nyelvek teljes nélkülözése és elutasítása volt az oktatásban. Így az inuit gyerekek túlnyomó többségének is angol (esetleg francia) nyelvű iskolába kell járnia a kezdetektől. Ezért a több évtizedes kulturális és nyelvi elnyomásért hivatalosan is bocsánatot kért a kanadai kormány nevében az inuit közösségtől az ország miniszterelnöke 2008-ban.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A most benyújtott tízpontos javaslat legfontosabb része, hogy a kétnyelvű oktatás kiterjesztését szorgalmazza, amihez legalább 20 millió dollárra lesz szükség az elkövetkező években. A kizárólagos inuktitut nyelvű oktatást azért vetik el, mert az angol nyelv ismeretét minden tanulmány elengedhetetlen fontosságúnak ítéli meg.
A kétnyelvű angol-inuktitut oktatás előtt az egyik legnagyobb kihívás maga az inuktitut nyelv lesz. A inuktitut nyelv 14 nagyobb dialektusából Kanadában legalább tízet beszélnek, ráadásul egy óriási területen, és csak nagyon kevesen. Az ország nagyjából 4 millió négyzetkilométeres északi területein ugyanis csak úgy 50 ezer inuit él. Továbbá ennek a tíz nyelvjárásnak három különféle írásmódja létezik, a fentebbi illusztráción is látható inuktitut szótagírás csak egy közülük.
A kétnyelvű oktatáshoz elengedhetetlen inuktitut nyelven tudó tanárok száma jelenleg még elenyésző, ugyanakkor poliszintetikus nyelvtana miatt a nyelv megtanulása kifejezetten nehéz a legtöbb ember számára. A poliszintetikus nyelvek egy szóval fejezik ki azt, ami más nyelvekben szókapcsolatokat vagy akár mondatokat igényel: több szótő és toldalék is előfordul egy-egy szóalakban. Így például az inuktitut szó tusaatsiarunnanngittualuujunga magyarul annyit jelent, hogy ’nem hallok jól’.
Források:
The Globe and Mail: Native language skills key to Inuit academic success: report