-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
37 százalékkal kevesebb figyelem, 400 százalékkal magasabb baleseti kockázat. Dióhéjban ezzel jár, ha menet közben telefonálunk. És nem csak akkor, ha a telefont kézben tartva, egy kézzel manőverezünk: a kihangosított telefonálás éppen annyira veszélyes, mint a telefon markolászása.
Hatalmas vihart kavart az Egyesült Államokban az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (National Transportation Safety Board – NTSB) legújabb ajánlása, amiben a vezetés közben történő telefonálás teljes betiltását javasolja az államoknak.
„Mi lesz a következő? Nem lehet utast szállítani? TIlos lesz gyerekkel közlekedni? Lehet, hogy az NTSB az autóvezetést is betiltja!” – ilyen és ehhez hasonló kommentekkel fogadták a Twitteren a bejelentést.
(Forrás: Manuel Burgos/iStockphoto)
Pedig jelek szerint a tudomány az NTSB oldalán áll – írja cikkében a Washington Post. Meggyőző mennyiségű és alapos bizonyíték áll rendelkezésre ahhoz, hogy kijelentsük: a vezetés közben történő telefonálás, legyen az kihangosított vagy bármilyen, károsan befolyásolja a vezetést és nagymértékben növeli a baleseti kockázatot.
Az amerikai szekértők által áttekintett háromszáz tanulmány egyike sem talált arra bizonyítékot, hogy a kihangosított telefonálás bármilyen mértékben is csökkentené a kockázatot. Úgy tűnik, nem az számít, hol a kezünk; sokkal inkább az, hol járnak a gondolataink. Erre a megállapításra jutott egy közelmúltban befejezett svéd vizsgálat is.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Kanadai és ausztrál vizsgálatok egybehangzóan arra a megállapításra jutottak, hogy a vezetés közben történő telefonálásnak köszönhetően a baleseti kockázat négyszeresére nő. Ebből a szempontból pedig teljesen lényegtelen, hogy valaki kihangosítóval telefonál-e, vagy kézben tartja a telefont.
Eközben odabent
A Carnegie Mellon Egyetem munkatársai már 2008-ban kimutatták, hogy a telefonálás komoly agyi kapacitásokat von el a vezetéstől. A kutatásban részt vevő vezetők agyműködését mágneses rezonanciavizsgálattal (MRI) figyelték. Az eljárás pontosan kimutatta, mely agyi területek aktívak vezetés közben. A vizsgálat megállapítása szerint a telefonáló vezetők 37 százalékkal kevesebb agyi terület szenteltek a vezetésnek, mint nem telefonáló társaik. A vezetési szimulációk azt is bebizonyították, hogy azok a vezetők, akikhez éppen beszél valaki, lényegesen rosszabbul teljesítettek olyan feladatokat, mint például a sávváltás vagy az úttartás. Ha a vezető megpróbálta teljesen figyelmen kívül hagyni a szavakat, az MRI-vizsgálat továbbra is aktivitást mutatott ki az agy beszédért felelős területein. Amikor ugyanis valaki anyanyelvünkön szól hozzánk, agyunk mindenképpen feldolgozza az információkat – akkor is, ha nem akarunk odafigyelni.
Ezzel a megállapítással teljesen egybevágnak azok a helyszínelői tapasztalatok, melyek szerint a kihangosított telefonálás közben gyakran történnek olyan esetek, hogy a vezető valamilyen teljesen jól látható tárgyba hajt bele. A lap egy 2004-es esetet említ, amikor egy diákokat szállító busz vezetője egy számára teljesen jól ismert útvonalon belehajtott egy híd alacsonyabban lévő szerkezeti elemébe, ami leszakította a jármű tetejét. A vezető nem tudott más magyarázatot adni arra, hogy történhetett meg ez az eset, csak azt, hogy éppen kihangosítóval telefonált.
Természetesen egy járműben nem csak telefonon lehet beszélgetni: a vezető az utasaival is cseveghet. Érdekes módon azonban az utassal történő beszélgetés koránt sem annyira veszélyes, mint a telefonálás: az utas maga is részt vesz a vezetési élményben, adott esetben figyelmezteti a vezetőt, továbbá önkéntelenül is a forgalmi helyzethez igazítja a beszélgetés tempóját.
Itthon még telefonálhatunk
A magyar szabályozás jelenleg csak a kézben tartott telefonálást tiltja. „A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat” – így fogalmaz a KRESZ.
Magyarországon a közlekedésbiztonság a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozik. A szaktárca tájékoztatása szerint már többször felmerült az az igény, hogy tételesen felsorolják a vezetés közbeni magatartási tilalmakat – vélhetően az ilyen típusú tilalomnak is ebben a listában lenne a helye.
Az egyik legnagyobb probléma ugyanakkor az ilyen típusú tilalmak előírásakor éppen az, hogy az ellenőrzés meglehetősen problémás. Arzt Gergely, a tárca kommunikációs főosztályának vezetőhelyettese szerint a nem kívánt magatartások tetten érhetősége nagyon bonyolult, mellőzésük hatósági eszközökkel nehezen kényszeríthető ki. Ugyanakkor nem kizárt, hogy az esetlegesen bekövetkező balesetnél a gondatlan magatartást súlyosbító körülményként veszik majd figyelembe. (A tárca hivatalos állásfoglalását lásd lent.)
Ahogy a minisztérium látja
A jelenleg hatályos KRESZ a járművezető személyes felelősségébe utalja, hogy a jármű vezetésére képes állapotban legyen. Járműfajták szerint külön rendelkezik a járművezető mobiltelefon-használatának feltételeiről. A mobiltelefonok rohamos elterjedése nyomán vezetés közbeni használatukat nemzetközi szinten is jelentős balesetokozó tényezőként azonosították. A kézben tartott mobiltelefon használatának tilalma így a korábbi években egész Európában elterjedt szabályozási gyakorlattá vált. A hazai előírások ehhez igazodtak.
A szaktárca alapvetően minden olyan járművezetői magatartást közlekedésbiztonsági szempontból nem kívánatosnak tekint, esetenként veszélyesnek tart, amely elvonhatja a vezető figyelmét, vagy korlátozhatja a vezetéshez szükséges képességeit. A vezetés közbeni magatartási tilalmak KRESZ rendeletben történő tételes felsorolásának szükségessége az elmúlt években javaslatként több alkalommal is felmerült, a kérdésben azonban még nem alakult ki egységes kormányzati és szakértői álláspont.
A KRESZ folyamatban lévő felülvizsgálata során a minisztérium az általános európai gyakorlat figyelembe vételével áttekinti a járművezetők számára tiltott magatartások tételes felsorolásának, újabb tilalmak (pl. dohányzásé, étkezésé, számítógép-használaté, televíziózásé vagy videózásé stb.) bevezetésének lehetőségét. Megfontolásra érdemes azonban, hogy – leginkább az újfajta szórakoztató elektronika eszközök rendkívül gyors ütemű megjelenése miatt – mennyire követheti nyomon egy kormányrendeleti szintű szabályozás a tilalmasként kezelendő tevékenységek körének bővülését. A jogszabályi tiltás hatékony ellenőrzés nélkül nem érheti el célját, e nem kívánt magatartások tetten érhetősége azonban erősen korlátozott, mellőzésük hatósági eszközökkel nehézkesen kényszeríthető ki. Közlekedésszabályozási oldalról leginkább arról lehet szó, hogy egy esetlegesen bekövetkező balesetnél a járművezető gondatlan magatartását súlyosbító körülményeként vegyék figyelembe.