-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
„Kajak lesz, majd bepattintunk egy kólát a szünetben. Tiplizzünk már, gyíkság ez a feladat.” Vajon mit tud kezdeni egy tanár, ha ilyesmit hall? Az Egyesült Államokban már külön oktatást szerveznek a tanároknak, hogy megérthessék az utcai szlenget.
Hangsúly, szövegkörnyezet – ezek talán nyújthatnak némi támpontot annak, aki nincs otthon a fiatalok által használt szlengben. Igen ám, de mi van akkor, ha a mondatban minden második szó érthetetlennek tűnik? Ilyenkor bizony jól jön egy kis segítség: ezt kapják most meg egy amerikai általános iskola tanárai, akiket különórán oktatják a gyerekek által használt szlengre. Az elv: ha megértik azt, könnyebben ki is tudják majd javítani.
Az ötlet akkor merült fel az iskolavezetésben, amikor a diákok teljesítménye vészesen romlani kezdett. Valami nem stimmelt, és a tanárok úgy gondolták, a kommunikációban lehet a hiba. Az intézményben egyébként a diákok 43 százaléka fehér, 44 százaléka afroamerikai, és összesen 61 százalékuk részesül ebédkedvezményben – vagyis a diákok jelentős része szociálisan hátrányos helyzetű – írja a wect.com.
„Megpróbáljuk megértetni a tanári karral, hogy ez egyszerűen csak egy másfajta kommunikációs mód. Ne érezzék megsértve magukat, ha szlengben szólnak hozzájuk, hanem értsék azt meg, és próbáljanak mögé látni” – magyarázza a reformot bevezető Forest Hills Általános Iskola igazgatója. A pedagógusok pedig nyitottak a kezdeményezésre; azt mondják, újfajta perspektívát és türelmet köszönhetnek az oktatásnak. Az intézményben az év tanárának választott Kim Ciamillo például így fogalmaz: „Ez a nyelv minden szempontból sokszínű: a legközönségesebbtől az egészen gazdagig terjed”. A tanárnő hozzáteszi: attól, hogy ismeri és megérti a diákjai által használt szlenget, még nem kell szükségszerűen megengednie, hogy azt az osztályteremben is használják. A cél ugyanis nem az, hogy a tanárok is megtanuljanak „májerül” beszélni, hanem az, hogy a hibásan használt nyelvet korrigálják.