-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
„Kajak lesz, majd bepattintunk egy kólát a szünetben. Tiplizzünk már, gyíkság ez a feladat.” Vajon mit tud kezdeni egy tanár, ha ilyesmit hall? Az Egyesült Államokban már külön oktatást szerveznek a tanároknak, hogy megérthessék az utcai szlenget.
Hangsúly, szövegkörnyezet – ezek talán nyújthatnak némi támpontot annak, aki nincs otthon a fiatalok által használt szlengben. Igen ám, de mi van akkor, ha a mondatban minden második szó érthetetlennek tűnik? Ilyenkor bizony jól jön egy kis segítség: ezt kapják most meg egy amerikai általános iskola tanárai, akiket különórán oktatják a gyerekek által használt szlengre. Az elv: ha megértik azt, könnyebben ki is tudják majd javítani.

Az ötlet akkor merült fel az iskolavezetésben, amikor a diákok teljesítménye vészesen romlani kezdett. Valami nem stimmelt, és a tanárok úgy gondolták, a kommunikációban lehet a hiba. Az intézményben egyébként a diákok 43 százaléka fehér, 44 százaléka afroamerikai, és összesen 61 százalékuk részesül ebédkedvezményben – vagyis a diákok jelentős része szociálisan hátrányos helyzetű – írja a wect.com.
„Megpróbáljuk megértetni a tanári karral, hogy ez egyszerűen csak egy másfajta kommunikációs mód. Ne érezzék megsértve magukat, ha szlengben szólnak hozzájuk, hanem értsék azt meg, és próbáljanak mögé látni” – magyarázza a reformot bevezető Forest Hills Általános Iskola igazgatója. A pedagógusok pedig nyitottak a kezdeményezésre; azt mondják, újfajta perspektívát és türelmet köszönhetnek az oktatásnak. Az intézményben az év tanárának választott Kim Ciamillo például így fogalmaz: „Ez a nyelv minden szempontból sokszínű: a legközönségesebbtől az egészen gazdagig terjed”. A tanárnő hozzáteszi: attól, hogy ismeri és megérti a diákjai által használt szlenget, még nem kell szükségszerűen megengednie, hogy azt az osztályteremben is használják. A cél ugyanis nem az, hogy a tanárok is megtanuljanak „májerül” beszélni, hanem az, hogy a hibásan használt nyelvet korrigálják.