-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mi történik az iskolában azokkal, akik a hátsó padban ülnek? Egy tanár életre szóló leckét kínált nekik, és persze az osztály többi tagjának is.
Egy gimnáziumi tanár életre szóló leckét akart adni a diákjainak azzal kapcsolatosan, hogy hogyan működnek a privilégiumok. Azt hinnénk, hogy a téma bonyolult és elvont, de tévedünk: borzasztó egyszerűen szemléltethető. Nem kellett hozzá más, csak egy szemétkosár és néhány selejtes papírlap...
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Képzeljük el, hogy az osztály a társadalom, és az előrejutásnak borzasztó egyszerű módja van. A tanár mindenkinek adott egy lapot, majd a tábla elé húzta a szemétkosarat. A diákoknak a következő feladatot adta: gyűrjétek össze a lapot, és célozzatok vele a szemetesbe. Ebben a képzeletbeli társadalomban ugyanis azok juthatnak előre, akik beletalálnak a szemetesbe...
A hátsó padsorokban ülők persze azonnal zúgolódni kezdtek, hogy ez így nem fair! Mindenki számára nyilvánvaló, hogy minél előrébb ül valaki a padsorokban, annál könnyebben talál bele a szemetesbe, és minél hátrébb ül, annál kisebb az esélye az előrejutásra. Hiszen nem elég, hogy tőlük messzebb van a papírkosár, az előttük ülők is akadályt jelentenek...
A kísérlet végén a tanár így összegezte a tanulságot: pontosan így működik a társadalmunk is. A követelmények egységesek, de nem mindenkinek ugyanazok a lehetőségei. Minél közelebb van valaki a célhoz, annál könnyebben eléri azt. Nagyon érdekes, hogy az osztályban csak azok tiltakozta a játékszabályok ellen, akik a hátsó sorban ültek; az első sorokban ülők a feladatukra koncentráltak és élvezték a privilegizált helyzetüket.
Az oktatás egy kiváltság, amiben a diákok részesülhetnek. Az ő dolguk csak az, ami a játékban az első sorokban ülőknek volt: a feladatukra koncentrálni, és kihasználni azt a privilégiumot, amit az oktatás jelent. Ha így tesznek, akár még arra is lehetőségük lehet, hogy a hátsó sorban levőket támogassák majd!
Forrás
Watch a clever teacher annoy the back row of class to teach all students an important lesson