-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mi történik az iskolában azokkal, akik a hátsó padban ülnek? Egy tanár életre szóló leckét kínált nekik, és persze az osztály többi tagjának is.
Egy gimnáziumi tanár életre szóló leckét akart adni a diákjainak azzal kapcsolatosan, hogy hogyan működnek a privilégiumok. Azt hinnénk, hogy a téma bonyolult és elvont, de tévedünk: borzasztó egyszerűen szemléltethető. Nem kellett hozzá más, csak egy szemétkosár és néhány selejtes papírlap...
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Képzeljük el, hogy az osztály a társadalom, és az előrejutásnak borzasztó egyszerű módja van. A tanár mindenkinek adott egy lapot, majd a tábla elé húzta a szemétkosarat. A diákoknak a következő feladatot adta: gyűrjétek össze a lapot, és célozzatok vele a szemetesbe. Ebben a képzeletbeli társadalomban ugyanis azok juthatnak előre, akik beletalálnak a szemetesbe...
A hátsó padsorokban ülők persze azonnal zúgolódni kezdtek, hogy ez így nem fair! Mindenki számára nyilvánvaló, hogy minél előrébb ül valaki a padsorokban, annál könnyebben talál bele a szemetesbe, és minél hátrébb ül, annál kisebb az esélye az előrejutásra. Hiszen nem elég, hogy tőlük messzebb van a papírkosár, az előttük ülők is akadályt jelentenek...
A kísérlet végén a tanár így összegezte a tanulságot: pontosan így működik a társadalmunk is. A követelmények egységesek, de nem mindenkinek ugyanazok a lehetőségei. Minél közelebb van valaki a célhoz, annál könnyebben eléri azt. Nagyon érdekes, hogy az osztályban csak azok tiltakozta a játékszabályok ellen, akik a hátsó sorban ültek; az első sorokban ülők a feladatukra koncentráltak és élvezték a privilegizált helyzetüket.
Az oktatás egy kiváltság, amiben a diákok részesülhetnek. Az ő dolguk csak az, ami a játékban az első sorokban ülőknek volt: a feladatukra koncentrálni, és kihasználni azt a privilégiumot, amit az oktatás jelent. Ha így tesznek, akár még arra is lehetőségük lehet, hogy a hátsó sorban levőket támogassák majd!
Forrás
Watch a clever teacher annoy the back row of class to teach all students an important lesson