-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az utóbbi években egyre növekszik Amerikában a diplomások száma – mutatják a legújabb felmérések. Szakértők a diplomások számának hirtelen megugrását részben a gazdasági világválsággal magyarázzák. Abban is egyetértenek, hogy annak ellenére, hogy a diplomások aránya nő, még mindig nincsenek elegen.
A diplomások száma az utóbbi időben jelentősen megugrott Amerikában, míg az ezt az időszakot megelőző két évtized egyenletesen lassú emelkedést mutatott. 2012-ben a 25 és 29 év közötti amerikaiak 33,5 százaléka rendelkezett legalább egy alapfokú diplomával; 1995-ben ez az arány 24,7 százalék volt a Nemzeti Oktatási Központ (National Center for Education) adatai szerint. Húsz évvel korábban, 1975-ben az arány 21,9 százalék volt. Az alapfokú (BA vagy BSc) diplomával rendelkezők arányának megnövekedésével együtt a mester szintű (MA vagy MSc) és a doktori fokozattal (PhD) rendelkezők aránya is megnőtt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A diplomások számának emelkedése egyaránt köszönhető annak, hogy mind többen és többen jelentkeznek a felsőoktatásba, illetve a főiskolák fejlesztésének. Közgazdászok szerint a munkaerőpiacra nézve mindenképp jó hatással lesz az, hogy egyre több a magasan kvalifikált munkaerő, amely képes betölteni a magasabb pozíciókat, amint a gazdaság helyreáll a válság után.
A főiskolákra, egyetemekre beiratkozók számának növekedése részben azzal magyarázható, hogy megjelentek a piacon olyan, a digitális kor szülte pozíciók, amelyek egyre növelik a fizetési különbséget a diploma nélküliek és a diplomások között. Ugyanakkor a gazdasági világválság is szerepet játszott abban, hogy mind többen menekültek a felsőoktatásba a haldokló munkaerőpiacról.
„Én alapvetően csak túl akartam élni: nem szerettem a munkámat, olyan állást szerettem volna, ami mellett nem kell megszámolni a filléreket” – mondta el a The New York Timesnak a 24 éves Sarah O'Doherty, aki korábban egy körömstúdióban volt recepciós, és most diplomázik légzésterapeutaként egy New Jersey-i főiskolán. [Magyarországon hasonló terápiát a gyógytornászok tanulnak.] „A fiam megszületése után olyasmivel akartam foglalkozni, mit élvezek, és amiben van karrierlehetőség” – mondta a fiatal nő.
Sarah példája tipikus: az elmúlt tíz évben az alapfokú diplomát szerző nők aránya jobban nőtt, mint a férfiaké. Az arányok változása nagyjából független volt az etnikumtól, bár az ázsiaiak aránya nem növekedett olyan nagy mértékben, mivel ők már eddig is igen nagy arányban vettek részt a felsőoktatásban. A diplomások aránya azonban nagyon változó államonként: a 25 és 34 év közöttiek 48,1 százaléka rendelkezik legalább alapfokú diplomával Massachusetts államban, míg Nevadában ez az arány ebben az életkori csoportban mindössze 20,4 százalék.
Felsőoktatási szakemberek szerint azonban az emelkedések ellenére a helyzet nem megnyugtató: az első diplomájukat szerző, 2006-ban felvett hallgatóknak ugyanis körülbelül csak a fele diplomázott 2012-ig. „Aggasztó, hogy a felsőoktatás nem bocsát ki annyi kvalifikált, jó képességű embert, amennyire a munkaerőpiacnak szüksége van” – mondta el Jamie P. Merisotis, az indianapolisi, felsőoktatással foglalkozó Lumina Alapítvány elnöke. „Nem várhatjuk az állampolgároktól, hogy megfeleljenek a 21. századi gazdaság kívánalmainak, ha nem biztosítunk nekik 21. századi oktatást” – tette hozzá a szakember.
Közgazdászok úgy látják, hogy a mostani oktatási fellendülés az előző évek gazdasági válságának a következménye. „A sors iróniája, hogy annak idején a nagy gazdasági világválság egyik pozitív következménye az volt, hogy azok a gyerekek mind elvégezték a középiskolát, ami lehetővé tette, hogy igazán jó munkaerővé váljanak a 2. világháború után” – mondta el Claudia Goldin a Harvard Egyetem közgazdásza. „Ugyanakkor, mivel az oktatás ma – nem úgy, mint akkor – nem ingyenes, sőt, nem is olcsó, a különböző anyagi háttérrel rendelkezők különböző eséllyel kerülnek be a felsőoktatásba. Az oktatás költségessége lehet az egyik oka annak, hogy az alacsony keresetűek körében korántsem nőtt olyan mértékben a diplomát szerzők aránya, mint a magasabb keresetűek esetében” – tette hozzá a szakértő.
A szegény családból származó gyerekek kevésbé valószínű, hogy elvégzik a középiskolát, így kevésbé valószínű, hogy felvételiznek a felsőoktatásba. De azok akik bekerülnek szintén kevésbé valószínű, hogy el is végzik a főiskolát, egyetemet, mint jobb módban felnőtt társaik. Tízből mindössze csak egyetlen olyan amerikainak van diplomája, akinek a szülei a legalacsonyabb fizetési kategóriába tartoznak, míg tízből hétnek, ha a szülők a legmagasabb keresetűek közé tartoznak.
A profitorientált főiskolák – annak ellenére, hogy drágábbak, és nehezebb bekerülni – igyekeznek az idősebb korosztályt, illetve az alacsonyabb keresetűeket is megszólítani. Az úgynevezett community college-oknak (állami fenntartású intézmények) azonban erre nincsen elegendő forrásuk. Éppen ezért ezek az intézmények kevesebb diplomást bocsátanak ki, így kevésbé van lehetőségük fejlődni.
A diplomások számának radikális növelésével kapcsolatban pedig felmerül az a kérdés, hogy ezzel nem a diplomás munkanélküliek számát növelik-e az intézmények ahelyett, hogy magasan kvalifikált munkaerőt szállítanának a piacra. Közgazdászok azonban úgy látják, hogy ez az aggodalom megalapozatlan: a diplomával rendelkezők jobban boldogulnak, mint a diploma nélküliek. Ez pedig hosszabb távon ki fogja húzni az amerikai gazdaságot a csávából.
Forrás