-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy hangsúlyt fektetnek az interkulturális nevelésre, az iskolai tanulmányok segítésére, és a nyelvi fejlesztésre: a gyerekek sokszor nyelvi nehézségek miatt nem tudtak beilleszkedni az osztályba.
Negyvenkét, az unión kívüli országokból érkező gyermeket segítenek a beilleszkedésben és a tanulmányi felzárkózásban szegedi egyetemisták – mondta el a programot szervező Agora Alapítvány kuratóriumi elnöke pénteki sajtótájékoztatóján Szegeden. Függ Zsolt Péter kifejtette: a Mentorprogrammal az integrációért című projektbe olyan egyetemi hallgatókat vontak be, akik ha végeznek, gyermekekkel foglalkoznak majd, így vannak köztük tanár-, tanító-, kulturális mediáció, szociálpedagógia szakos hallgatók és pszichológushallgatók is. A program Szegeden és környékén száz százalékban lefedi a segítségre szoruló gyermekek körét. Az érintetteket az iskolák és a szegedi önkormányzat oktatási irodája segítségével találták meg – tette hozzá.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A projekt az idén az Európai Integrációs Alap által adott mintegy 15 millió forintból gazdálkodott, de már jövőre is elnyertek 23 millió forint támogatást, amelynek segítségével hasonló programot tudnak indítani a fővárosban is. Hozzájuk ugyanis már korábban csatlakoztak budapesti tagok, így jövőre a két helyszínen összesen 72 gyermek fejlesztése valósulhat meg, 24 mentor segítségével.
Tajti Andrea, a program szakmai vezetője elmondta: az új országba érkezve sok család számára a saját egzisztencia megteremtése, a hivatalos ügyek intézése is gondot okoz, így kevésbé tudnak a gyerekek iskolai beilleszkedésére és előmenetelére figyelni. A programban 14 mentorral dolgoznak, akik heti nyolc órát töltenek a gyerekkel, egyéni és csoportos fejlesztés keretében. Nagy hangsúlyt fektetnek az interkulturális nevelésre, az iskolai tanulmányok segítésére, és a nyelvi fejlesztésre, hiszen sokszor előfordul, hogy a gyerekek nyelvi nehézségek miatt nem tudtak beilleszkedni az osztályba. A gyerekek között van vietnami, kínai, szíriai, szerbiai, horvátországi, de vannak olyanok is, akik tanulmányaik miatt érkeztek ide, például az Egyesült Államokból, Kanadából, Venezuelából vagy Bolíviából. A tanulmányok segítése mellett számtalan szabadidős tevékenységet és tábort is szerveztek a résztvevőknek. Szeged több általános és középiskolája mellett dolgoznak Domaszéken, Röszkén és Sándorfalván is a 6-18 éves gyerekkel és fiatalokkal. A program eredményeként megfigyelhető, hogy a gyerekek jobban értik a magyar nyelvet, és ezáltal tanulmányaikban is sikereket érnek el. Emellett a szülők és a tanárok közti kommunikációban is részt vesznek a segítők, így a szülők jobban megértik a pedagógusok elvárásait. A segítők kiválasztásánál a nyelvtudás is fontos szempont volt. A fiatalok három pedagógiai tréningen vettek részt. Januárban folytatódik a program, néhány új mentorral, mert az eddigiek közül többen államvizsgáznak. Az új segítők kiválasztása már zajlik. Ez a fiatalok számára a havi ösztöndíjon túlmenően szakmai gyakorlatot és képzési lehetőségeket is jelent – mondta el Tajti Andrea.