-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Furcsa felhívással kezdődik Márta István új egyfelvonásos operája: "Kérjük, hogy mobiltelefonjaikat feltétlen kapcsolják be!"
Az Édes mobilvilág című opera témája az úgynevezett „új telefónia”, a mobil teremtette új nyelv és gondolkodás. A darab műfaji meghatározása is szokatlan: globális mobiltelefon opera multikulturális vizuális elemekkel énekesekre, színészekre, balett- és zeneművészekre.
A Magyar Állami Operaház, az Új Színház és a Budapesti Őszi Fesztivál együttműködésében létrejött produkció egyik célja, hogy "megmutassa azoknak a kis- és nagykorúaknak, akik e szóra: opera csak ajkukat biggyesztik, vállukat vonogatják, hogy ez a komplex műfaj mi mindent közölhet a figyelmes nézővel" - mondta korábban Márta István a darabról.
A Magyar Állami Operaház Budapest honlapján külön oldal készült a bemutatónak (www.mobilopera.hu), ezen vázolják a Szálinger Balázs librettójába foglalt cselekményt. E szerint egy friss diplomás fiatalember nagy és merész tervekkel indul, meghódítani készül a tudományos világot. Egy híradástechnikai nagyvállalat, mega-multi alkalmazza. Az információgyűjtés foglyaként élete megváltozik, de a nagy álomról, a jövő tudományos alapú megtervezéséről nem mond le; meglátja a számok halmazai mögött az emberi sorsokat, életutakat.
A rendelkezésére álló adatrengetegből (a mobiltelefon-hívások időpontokat, intervallumokat tartalmazó részletes statisztikáiból) kiválasztott, konkrét telefonszám adatainak tanulmányozása során megdöbbentő felismerésre jut a szám tulajdonosáról - saját feleségéről. Ezzel elindul a végeérhetetlen, kisszerű harc férfi és nő között az emberi természet állatias dzsungelében; a félreértések, az elhallgatások, a ki nem mondott vádak kibogozhatatlan hálót szőnek köréjük.
A mobil a globalizáció zászlóvivője, a születés és a halál hírközvetítője, tragikus és bohózati szituációk főszereplője, sőt alakítója - állítják az alkotók. Mindezt megszemélyesíti Frankó Tünde, Fülöp Zsuzsanna, Ambrus Ákos, Derecskei Zsolt és Tóth János Szikora János rendezésében.