-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hogyan viszonyulnak az emberek a mobiltelefonjukhoz? Milyen érzelmeket váltanak ki belőlünk a reklámok? Hogyan lehet a szöveges tartalmak érzelmi töltetét automatikusan megállapítani? Ezekre a kérdésekre kereste a választ az október 5-én megrendezett NLP Meetup, mely előadásai most már a Youtube-on is megtekinthetőek!
Szabó Martina Katalin (Precognox): Bevezetés a szentiment- és emócióelemzés témakörébe
Szabó Martina Katalin, a Szegedi Tudományegyetem oktatója és a Precognox nyelvésze évek óta kutatja a szentiment- és emócióelemzés témáját. Az est témájába ő vezette be a hallgatóságot.
Míg a szentimentelemzés célja az adott szövegek besorolása a pozitív, semleges vagy negatív kategóriák valamelyikébe, addig az emócióelemzés általában hat-nyolc előre meghatározott kategóriába sorolja a szövegeket (például harag, meglepődés, félelem, öröm, bánat, undor).
Az áhított célt, a szöveg besorolását különböző eszközökkel érhetjük el. Elkészíthetjük például az adott szentimenthez vagy emócióhoz kapcsolható szavak listáit, majd megszámoljuk az elemek előfordulását a szövegben. Betaníthatunk úgynevezett klasszifikáló (besoroló, osztályzó) algoritmusokat, előre kiválogatott szövegek segítségével.
Mindkét elemzés szövegszinten működik jelenleg jól, azaz egy adott szövegegységre mondja meg, hogy pozitív, negatív, semleges, vagy holy mely emóciók tükröződnek benne. Jelenleg a kutatókat leginkább az izgatja, hogy a szövegben előforduló entitásokhoz kapcsolódó szentimenteket és emóciókat tudjunk elkülönítve kinyerni, de ezek a kutatások még gyerekcipőben járnak.
Szekeres Péter (Neticle): Vizualizáció és számszerűsítés a szentimentelemzésben
Szekeres Péter – a Neticle egyik alapítója – a szentimentelemzés üzleti oldalába is betekintést nyújtott. A Neticle Technologies automatikus szövegelemzésre és online média tartalmakra épít felhőalapú szolgáltatásokat cégeknek.
Tartalomelemző rendszerük jelenleg három nyelven (magyar, német, bolgár) működik. Az előadás az elemzőeszköz bemutatásán túl az entitás-orientáltság problémakörét (azaz azt, hogy mire is vonatkozik a szentiment) emelte ki és tárgyalta részletesebben. Hangsúlyozta, hogy megoldásuk a skálázott pozitív és negatív véleményeket azok célpontjaival együtt kezeli. Az előadásból a szentimentelemzés termékesítésének kihívásairól is sokat tanulhatunk.
Bódogh Attila, (Xdroid): Beszéd- és érzelemfelismerés a telefonos ügyfélszolgálatokon
Nem csupán szövegeken tudunk érzelmeket felismerni! Bódogh Attila a VoiceAnalytics nevű beszédalapú érzelemfelismeréssel foglalkozó rendszert mutatta be, melyet az Xdroid fejleszt.
Az eszköz elsősorban a telefonos ügyfélszolgálatok munkáját segíti: az operátor és az ügyfél közötti beszélgetést elemzi. Eredményeik az ügyfélszolgálati kommunikáció hatékonyabbá tételét segítik elő, növelve ezzel az operátorok eredményességét. Bódogh kiemelte, hogy a tudományos eredmények szoftveres megvalósítása mellett fontos az eredmények megfelelő tálalása az üzleti partnerek számára.
Török Ágoston (Synetiq): Érzelmek biometrikus adatokból a média szolgálatában
A Synetiq igazán egyedi módon méri az emberek érzelmi reakcióit, hiszen nem nyelvi, vagy beszédalapú, hanem pszichofiziológiai módszerekkel mérhető válaszokat kutat.
A Synetiq reklámokra adott reakciókat mér ügyfelei számár, mely lehetővé teszi, hogy a marketing kampány korai tervezési fázisában visszajelzést adjanak a készülő anyagok várható fogadtatásáról. Az utóbbi években elérhetővé váltak viszonylag olcsó és jó minőségű EEG készülékek – ennek köszönhetően egy cég számára nem jelent problémát több ilyen beszerzése.
A Synetiq is ilyen egyszerű, de pontos készülékeket alkalmaz a reklámokat megnéző önkéntesei vizsgálata során és a bejövő adatokra alapozva készít riportot ügyfeleinek. Török Ágoston előadásában – cége működése mellett – röviden bemutatta, milyen nehézségekkel kell szembenéznie annak, aki a pszichofiziológiai reakciókat akarja emócióknak megfeleltetni.
Az előadás diái ezen a linken tekinthetőek meg.
A nagy sikerre való tekintettel a novemberi meetup is a szentiment- és emócióelemzés jegyében telt. Az előadásokról készült felvételeket hamarosan közzétesszük itt a nyesten. A következő meetupot december 13-án tartjuk, témája a közösségi média elemzése lesz.