-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy amerikai középiskolában különleges „idegen nyelvet” tanulnak a diákok: a hagyományos tantárgyak mellett a jelnyelvet is elsajátítják. S jóllehet egyikük sem hallássérült, tucatnyi érvet is felsorolnak, miért szeretik az új tantárgyat.
„Mert megtanít jobban megérteni a másságot”, „mert általa olyan emberekkel beszélgethetünk, akikkel amúgy sohasem tudnánk”, „mert megtaníthatjuk rá a szüleinket is, ami nagyon szórakoztató” – csak néhány érv azok közül, amiket a Los Angeles-i Wilson Középiskola diákjai a jelnyelv mellett felsorakoztatnak. Még csak alig több mint egy hónapja tanulják az új „idegen nyelvet”, de máris mintegy háromszáz szavas szókincsnek vannak birtokában – számol be a Glendale News Press.
A tanítási módszerek közé tartozik a „világ körül” verseny és a történetmesélés. Előbbi esetben U alakban ülnek a diákok, és a lehető leggyorsabban meg kell mutatniuk azt a jelet, amire a tanár rákérdez. Aki a legtöbb helyes választ adja, az nyer. Történetmondáskor pedig bárki szabadon mesélhet, s amint egy sztori véget ér, a gyerekek integetéssel jutalmazzák a mesélőt. A koncerteken való integetésre hajazó mozdulat ugyanis a dicséret jele a jelnyelvben – hiszen egy hallássérült nem sok mindent tud kezdeni a tapssal.
Az új tantárgy sok szempontból hasznot hajt. Az egyik diák például arról számolt be, hogy siket nagyapjával eddig nem sok kontaktusa volt, ám mióta a jelnyelvvel ismerkedik, kétnaponta meglátogatja őt, hogy elbeszélgessen vele. Egy másik iskolás bevallotta: azelőtt a siketséget a tehetetlenséggel azonosította. Most viszont már tudja, „nem fogyatékosságról, hanem egy másfajta identitásról” van szó. A szemfülesebb diákok azért rajonganak az új tudásért, mert azon sokkal könnyebb a tanórán kommunikálni, mint suttogva. Ezen kívül nem elhanyagolandó az sem, hogy a jelnyelv speciális köteléket jelent a tanulók között, egyfajta „titkos nyelvet”, amit csak ők értenek. És a valakihez való tartozás érzése egy gyereknek, mint tudjuk, az egyik legfontosabb dolog. „Bár van Facebook és Twitter, amit igazán akarnak, az a valódi emberi kapcsolat” – mondja a jelnyelvtanár.
Az oktató elárulja: mivel a nyelvtan erősen különbözik az angolban megszokottól, ezzel voltak problémáik – mára viszont a gyerekek úgy gondolják, előnyös számukra, hogy ezt is ismerik, mert így össze tudják hasonlítani a két nyelvet. A jelnyelv pedig nem nehéz, bizonygatják a gyerekek, akik tanítgatják rá szorgalmasan szüleiket, barátaikat is.
Ahogy az egyik magabiztos nebuló fogalmaz: „Adj nekem egy napot, és úgy fogsz tudni, mint én”.