nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Viszlát újságírók, szevasztok bloggerek!
A politikus, ha blogol

Vezesd le a feszültséget: írj önismereti naplót! - buzdít egy népszerű női internetes magazin, amely szerint nagyszerű dolog naplót írni, hiszen segít a napi feszültségek feldolgozásában, a problémák megoldásában. Minden bizonnyal ezért is terjedt el olyan hamar a napló internetes változata. Cikkünkben mi most a politikai blogok gyakorlatába és néhány polblog próbálkozásába engedünk bepillantást.

Kormos Bea | 2010. január 8.
|  

Nem is olyan régen volt még, hogy a naplóírást főként kis virágos füzetekhez, és szerelmi bánatukon töprengő bakfisokhoz kötöttük. Azóta jelentős változás állt be e téren: ma már ezerféle témában és mindenfajta korosztály ír naplót, méghozzá úgy, hogy ahhoz az egész világ hozzáférjen – vagyis online.

A webes napló – közismert nevén blog – elképesztően divatos műfaj lett az utóbbi évtizedben. Segítségével a világhálón ugyanúgy nyomon követhetjük egy-egy költözés történetét vagy önjelölt szakácsok receptcsodáit, mint közszereplőink és politikusaink magvas gondolatait.

Média új ösvényeken: viszlát újságírók!

Az olvasók számára talán nem ismeretlen a New Media kifejezés: ez azokat az új kommunikációs formákat jelöli, amelyek a 60-as évektől kezdve jöttek létre. Ide tartoznak például a blogok, az online számítógépes játékok (pl. Second Life), a közösségi oldalak (Facebook, MySpace, IWIW sbt.), de ugyanígy ebbe a kategóriába sorolható a Wikipédia is.

A New Media eszközeinek tudatos használata a 90-es években kezdődött. Ezek az eszközök szinte minden területen meggyorsítják a kommunikációt, és nagyságrendekkel több ember érhető el általuk, mint a hagyományos kommunikációs eszközökkel. Hatékonyságuk számos területen bizonyítható, a politikai kampányokban azonban különösen kiemelkedő eredményeket értek el segítségükkel.

A politikus, ha blogol

Blog a politikában

Szinte végtelen azoknak a blogoknak a száma, amik politikával foglalkoznak. Egyes oldalak kizárólag e témában íródnak, míg mások csak közvetett módon tesznek közzé politikai tartalmú bejegyzéseket.

A pártok általában önállóan is működtetnek internetes naplót: ezeknek stílusa általában követi az adott párt kampányának, irányelveinek, médianyilatkozatainak hangvételét. Időnként pedig a blog egész egyszerűen átveszi az általános tájékoztatás funkcióját, hiszen gyakran olvashatunkk rajta hivatalos sajtóközleményeket is.

A politikusok maguk ritkábban fordulnak ehhez a műfajhoz. Ha viszont igen, akkor gyakran előfordul, hogy a politikán kívül egészen közvetlen hangnemben beszámolnak a családról, a barátokról és kisállataik hogylétéről is. Ők vagy a megbízottjuk. Nem titok ugyanis, hogy politikusaink blogjait gyakran fizetett online menedzser vagy éppen egy komplett stáb készíti.

Végezetül külön csoportot alkotnak a politikai blogírás terén a politikai elemzők (hivatásosok és önjelöltek), valamint a közszereplők, akik leginkább az aktuális politikai kérdések, hírek elemzésére és megvitatására használják oldalukat.

A siker kulcsa

Hamarosan újra választunk Magyarországon, azaz kezdődik a kampányidőszak. Már itthon is régóta tudjuk, hogy az internet – és ezen belül a blogok – lényeges szerepet töltenek be a kampányolás során. Az internetes napló ugyanis hathatós segítséget nyújthat politikusainknak a hiteles kommunikáció és imázs kialakításában, a szavazótábor duzzasztásban.

Hogyan? Az internetes napló egy hiteles, közvetlen kapcsolattartási felület, s mint ilyen, megengedi a lazább hangnemet is. Olyan célközönséget képes megszólítani – nagyrészt fiatalokat -, akiket hagyományos eszközökkel nehéz lenne elérni. A politikus itt saját kezébe veheti tehát imázsának építését, és első kézből nyújthat információt olvasótáborának – kiiktatva ezzel a korábbi közvetítőt, az újságírót.

Demokratikus PR fogás

A blogger akkor jó, ha világosan látja írásai és önmaga szerepét a blogszférában. A politikus célja természetesen az, hogy népszerűsítse magát. Az online napló ebben úgy segít, hogy lehetőséget ad az olvasóknak az azonnali visszajelzésre, egyfajta kontroll gyakorlására. A kommentek ugyanis fontos visszajelzést adnak a szerzőnek, aki így újraértékelheti gondolatmenetét, más nézőpontokat ismerhet meg. A blog ideális fórum az egyes témák közvetlen megvitatására, ezért is szokták a szakemberek az online PR demokratikus módjaként is emlegetni. Ám ez csak akkor működik, ha mindkét fél jól csinálja...

Kétélű fegyver

Az online napló azonban kétélű fegyver. Több hazai próbálkozás is alátámasztotta, hogy hatalmasat lehet bukni egy-egy ügyetlen mondat vagy hiteltelen megjegyzés miatt. Demcsák Zsuzsa blogja jó példa erre: ő ugyanis egy alkalommal azt találta írni, hogy azért íratta gyerekét egy másik óvodába, mert az előzőben nem tartotta megfelelőnek a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek társaságát. Megjegyzése médiabotrányt kavart, ami közrejátszott abban, hogy nem választották meg a szocialista kormány szóvivőjévé.

A magyarországi politikus-naplók terén Gyurcsány Ferenc blogja talán az egyik legismertebb. Számos kritikát kapott ugyan stílusára, kampányszagú vagy éppen túl közvetlen hangvételű bejegyzéseire vonatkozóan, vitathatatlan azonban, hogy blogja népes olvasótábort gyűjtött össze. Érdekes adalék, hogy a politikai bloggerek körében „nyelvújítóról” van szó: Gyurcsány Ferenc honosította meg a „netpolgárok” kifejezést.

A politikai blogokról statisztikai adatokat a Generáció 2020 Közhasznú Egyesület kutatásaiból kaphatunk. Ezek az internet politikai kommunikációs hatásait elemezték, és többek között arra mutatnak rá, hogy a jelenlegi politikai témájú blogok többnyire jobboldali irányultságúak Magyarországon. (Ebben bizonyára közrejátszik, hogy az ellenzék hangja általában erősebben hallható.) A szakértők másik megállapítása szerint az itthoni politikai blogok írói szinte minden esetben férfiak.

Vigyázz a szádra, mert blog lesz belőle!

Olykor megesik, hogy egy-egy szabad szájú mondat blogot indít útjára. Ilyen volt például Silvio Berlusconi egyik megjegyzése még 2006-ban: „Sono coglioni quelli che votano a sinistra”, azaz „Faszok, akik a baloldalra szavaznak.”  Az olasz miniszterelnök viccnek szánta a Romano Prodinak címzett „visszavágó” mondatot, és természetesen nyilvánosan bocsánatot is kért érte. Mindenesetre nem sokkal ezután "sono un coglione" (magyarul: fasz vagyok) néven ellenzéki blog indult az interneten és az ellenzékiek egy csoportja további Berlusconi-ellenes megmozdulásokat szervezett több olasz városban.

A blogolás az önismereti naplóval ellentétben nem mondható cenzúramentesnek, hiszen a hozzászólásoknak köszönhetően nagyon is kontrollal működik. Ennek megfelelően a politikusoknak és az elemzőknek érdemes néhány szabályt betartaniuk ahhoz, hogy sikeres New Media felületként működjön a blogjuk.

Íme néhány hasznos tipp:

  • Légy divatos, legyen stílusod, de maradj hiteles!
  • Légy közvetlen és humoros, de találd meg a helyes egyensúlyt!
  • Legyen véleményed, de ne fejtsd ki túl hosszan!
  • Bátran használj hivatkozásokat, illessz be linkeket, videókat!
  • Használd ki az interaktivitás előnyeit, fordítsd a te oldaladra!

Források:

Zádrovich Aliz:Politikus-blog: olcsó hatásvadászat vagy a demokratizálódás fontos eszköze?

http://onlinemarketing.blog.hu/2006/03/08/uzleti_es_politikai_blogolas

http://index.hu/tech/net/blog0526/

http://index.hu/kulfold/fasza0405t/

http://www.theregister.co.uk/2006/03/21/first_blogging_minister/

http://www.nlcafe.hu/eletmod/20080107/vezesd_le_a_feszultseget_irj_onismereti_naplot/

http://www.korunk.org/?q=node/8&ev=2009&honap=4&cikk=10500

http://www.hirextra.hu/2009/05/04/behaloz-a-politika/

Információ
X