-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szeretné elérni, hogy gyermeke bevágja az ajtót és feldúltan távozzon? Esetleg egy vég nélküli ordítozásra vágyik? Mondjon néhány magvas gondolatot most szóbeliző gyerekének: a siker garantált.
A 2014/15-ös tanévben a szóbeli érettségi vizsgák június 4. és június 26. között zajlanak. Először az emelt szintű vizsgákra kerül sor, majd június 15-től rendezik a nagyobb tömegeket megmozgató középszintű szóbeli érettségiket. Akinek van érettségiző gyereke, már végigizgulta az írásbeliket, a szóbelikre való felkészülést, és hamarosan a nagy nap előtt áll a csemetéje: ki kell állni a bizottság elé. Mit mondjunk a nagy vizsga előtt álló gyerekünknek? Azt sokkal könnyebb megmondani, mit ne mondjunk. A BBC egy csokorra valót gyűjtött össze a kerülendő jó tanácsokból. Ezekből válogatunk, kissé a magyar viszonyokra alkalmazva a gondolatokat.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
1. A szülőknek csak egy dolgot szabad mondani vizsga előtt álló gyereküknek.
Ez teljesen hibás gondolat. Teljesen mindegy, mit mondunk, csak olaj lesz a tűzre. Lehetőleg ne mondjunk semmit. Ha mondunk, viseljük következményeit.
2. Ne aggódj, nem esznek meg reggelire. Ez különben is csak egy papír. Akármi is történik, mi ettől még...
Ismét rossz megközelítés, teljesen függetlenül attól, hogy fejezzük be a mondatot. Ha megpróbáljuk kicsinek beállítani a feladatot, a gyerek úgy értelmezi, hogy valami nagyon nagy kihívással kell szembenéznie, mi csak óvni próbáljuk őt. Ha pedig azt mondjuk, hogy nagy feladat előtt áll, akkor az a baj, hisz elrettentjük.
3. Ne felejtsd el, a bátyádnak is milyen remekül sikerült.
A testvérek, unokatestvérek, másodunokatestvérek, harmadunokatestvérek és szomszédok eredményeit csak akkor emlegessük, ha egy vulkánkitörésre vágyunk. Az összehasonlítgatás garantáltan azonnali robbanáshoz vezet. Felejtsük el. Nekünk milyen érzés, amikor főnökünk úgy kezdi a mondatot, hogy Bezzeg a Kovács, az aztán...?
4. Hogy lehet tanulni ennyi képernyő között?
Ez nagyszerű belépő a generációk közötti szakadék elmélyítésére. Manapság a szülők még a kamaszok által használt eszközök nevét sem ismerik, nemhogy tisztában lennének azzal, mit is csinál csemetéjük a kütyük és képernyők tengerében. Legfeljebb a már-már ósdinak számító Facebookról hallottak az éppen divatos portálok közül.
(Forrás: Wikimedia Commons / Bibliothèque et Archives nationales du Québec / PD)
5. Ma már szerencsére könnyebbek a vizsgák.
Ezzel a megjegyzéssel, illetve a Bezzeg az én időmben... kezdetű mondatokkal körülbelül olyan hatást érhetünk el, mint a fenti 3. pontban tárgyalt kijelentésekkel. Ne essünk ebbe a hibába!
6. Szerencsére csak könnyű tárgyakat választottál.
Ne felejtsük el, minden viszonylagos. Mint ahogy a nyelvek között sincsenek egyértelműen könnyűek vagy nehezek, a tantárgyakat sem lehet ilyen egyszerűen minősíteni. Attól, hogy mi középiskolás korunkban élveztük a kémiát még lehet, hogy gyermekünket egy reakcióegyenlettel ki lehet kergetni a világból!
7 . Biztosan a tudásod legjavát fogod nyújtani.
Bár vigasztalni akarunk ezzel, pont az ellenkező hatást érhetjük el vele. A vizsga előtt álló kamasz ezt a mondatot úgy fogja értelmezni, hogy a tudása legjava semmire sem elég.
8. Aludj sokat, igyál vizet és egyél csokit.
Próbálkozhatunk a szervezet szükségleteire való hivatkozással, de őszintén szólva, mit érünk velük? Nézzünk magunkba: egy nagy megmérettetés előtt teljesen nyugodtan este kilenckor elalszunk, és reggel hétkor mosolygósan, frissen ébredünk? Amikor egy-egy kellemetlennek ígérkező beszélgetés előtt állunk, jót tesz görcsbe rándult gyomrunknak, ha lehajtunk fél liter ásványvizet?
9. Kikérdezzelek?
Nehogy megpróbálkozzunk vele! Bár a szándék nemes, de semmi értelme. Főként a vizsga előtti napon. Már úgysem emlékszünk az egészre, tehát rosszul fogjuk feltenni a kérdéseket. Vagy ha jó is a kérdés, rosszul emlékszünk a válaszokra. Ne felejtsük, közben feltehetőleg néhányszor átírták a tankönyveket, és már más a helyes válasz!
10. Magadra vess, ha csak egy ponttal csúszol le a felvételiről.
Ez a lehető legrosszabb, amit mondhatunk. Főként, hogy pontosan tudjuk: a pontok számításánál például az ellentmondásos és hamarosan változó helyesírási szabályok is számítanak egy picit. Meg a javítókulcs értelmezése. Meg a vizsgáztató tanárok hangulata. És ráadásul ki tudja, mikor változnak meg hirtelen a ponthatárok.
(Forrás: Wikimedia Commons / Pan Peter12 / GNU-FDL 1.2)
Akkor mit mondjunk?
Gyermekünket mi ismerjük. Figyeljük meg, mikor van szüksége egy rövid beszélgetésre, egy ölelésre vagy arra, hogy kiragadjuk egy órára a tanulnivalók közül, és elvigyük mondjuk fagyizni vagy úszni. Ha valaki mégis valami velős mondással szeretné útjára indítani éppen érettségiző gyermekét, látogasson el a BBC oldalára, és olvassa el a diákok véleményét is a kérdésről.
Forrás