Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75192
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
mederi: @bm:
Köszönöm, hogy egyrészt udvariasan zárod le a témát.
Másrészt, a zárójeles mondatban kiderül, hogy nem értesz egyet azokkal, amiket írtam..
A mondatokat kizárólag merev nyelvtani alapon tartod fo...
2022. 02. 04, 16:20
Biztos, hogy biztos?
bm: @mederi: Köszönöm, nincs több kérdésem...
(mondhatni "no comment", de modern, analóg nyelven úgy mondják, hogy "ez önmagáért beszél")
[folyt.köv. – talán majd egy másik szálon, más témában]
2022. 02. 02, 10:25
Biztos, hogy biztos?
mederi: @bm: 10
Ezt írtad:
" a 4.-ben nem a hat/het a feltételes mód jele, hanem a -ná..."
Erre az alábbi #12-ben válaszoltam..
Másik helyen ezt írtad:
"..hiszen a feltételes mondat összetett, ezek közül pedi...
2022. 02. 02, 09:51
Biztos, hogy biztos?
szigetva: @mederi: „létező dologról beszélek” Csak a te elmédben léteznek ezek a dolgok, tehát úgy nevezed őket, ahogy akarod, nem fogunk beleszólni.
2022. 02. 02, 09:16
Biztos, hogy biztos?
mederi: @mederi: kiegészítés:
A "-hat"/ "-het" szerintem feltételes és "vonzata" a ".., ha...",
míg a "-hathatna" / "hethetne" "vonzata" a ".., de"..".
Nem tudom, hogy a "vonzat" neve ilyen esetben mi lehetne...
2022. 02. 02, 09:07
Biztos, hogy biztos?
mederi: @bm: 8
"szerintem amire te gondolsz, az a "kijelenthetNÉnk"."
Nem erre gondolok, mert a "kijelenthetnénk" azt feltételezi, hogy bár nagyon hasznos, konkrét bizonyítási elemek támogatják a dolgot, amir...
2022. 02. 02, 08:54
Biztos, hogy biztos?
bm: @mederi: teljes kavar.... :-(
#7: ""NEM feltételes (vö. qubit-cikk: t.ly/9BMC ), és nem mond ellent."
-Ha a mai nyelvtanban ha nem szerepel a feltételes mód, "
Szerintem létezik. Az imént meg írtam, h...
2022. 02. 01, 12:45
Biztos, hogy biztos?
bm: @mederi:
#6: "a fenti mondatot utólagosan is "határozottá" lehet tenni, ami ilyen esetben pl. az aktuális helyesírási szabály, ami a példára vonatkozik..
Pl. így:
Kimondhatjuk, hogy biztos, hogy vessz...
2022. 02. 01, 11:58
Biztos, hogy biztos?
bm: @mederi: #5: nem értem, hogy ez miért ne lenne határozott.
úgy látom, keversz formai és tartalmi dolgokat.
mondj, kérlek, egy olyan állítást, amelyet te (teljesen) határozottnak tartasz, és én megfoga...
2022. 02. 01, 11:46
Biztos, hogy biztos?
mederi: @cikk:
"Ady Endre kevesebb könyvet olvasott, mint újságot, és könyvei között sem voltak tudományos művek."
Mindezek után, Ady véleménye a magyarok őstörténeteiről nyilvánvalóan nagyon hasonlít a kevés...
2022. 02. 01, 11:26
Sem rokonod, sem ismerősöd
mederi: "NEM feltételes (vö. qubit.hu/2021/07/31/szetinted-milyen-mod...zgathatja-a-muzeumot ), és nem mond ellent."
-Ha a mai nyelvtanban ha nem szerepel a feltételes mód, azért még az létezik, és a gondolko...
2022. 01. 31, 12:27
Biztos, hogy biztos?
mederi: Folytatás:
"kimondhatjuk, hogy biztos, hogy vesszővel kell írni"
-Ha nincsenek előzetes, meggyőző, elmondható információk a kijelentés előtt, akkor a fenti mondatot utólagosan is "határozottá" lehet t...
2022. 01. 31, 11:51
Biztos, hogy biztos?
mederi: @bm:
"teljesen jól el tudok képzelni mindenféle eszmefuttatás végén egy olyan (határozott) megállapítást, amely "ható" igével kezdődik, pl.:
"... Megállapíthatjuk tehát, hogy <egy megy egy az kettő...
2022. 01. 31, 11:36
Biztos, hogy biztos?
bm: @mederi: "A "kimondhatjuk" feltételes, ellentmondó a "biztosnak".."
NEM feltételes (vö. qubit.hu/2021/07/31/szetinted-milyen-mod...zgathatja-a-muzeumot ), és nem mond ellent.
teljesen jól el tudok kép...
2022. 01. 30, 23:46
Biztos, hogy biztos?
mederi: Talán szebben hangozna, hogy "kimondhatjuk tehát, hogy vesszővel kell írni". Ilyenkor láthatóvá válna, hogy konklúzióról van szó.
-Ezért gondolom, hogy a "szituációs" megközelítés mivel életszerű, kön...
2022. 01. 30, 09:10
Biztos, hogy biztos?
mederi: @bm:
A "kimondhatjuk" feltételes, ellentmondó a "biztosnak"..
Olyan esetben a "biztos" elbizonytalanodik, ha a feltételes "kimondhatjuk" szó elé kerül.
Az, hogy mi a feltétel, ami után a "biztos" való...
2022. 01. 30, 08:57
Biztos, hogy biztos?
bm: "kimondhatjuk, hogy biztos, hogy vesszővel kell írni"
Hát ezen a konklúzión eléggé elcsodálkoztam. Ez biztos így van?... Biztos nem gondoltátok át nagyon... :-/
Még a 70 éves szótárban is vessző nélkü...
2022. 01. 26, 11:28
Biztos, hogy biztos?
mederi: @Fülig James:
Ady egy "fene (gyerek)" volt? Hát, igazad van, valami olyasféle, de zseni..
2022. 01. 26, 09:21
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
zegernyei: @Buxoro: Spongya rá
2022. 01. 25, 08:58
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Fülig James: "Ady "úri" viselkedése nem sokkal tért el szerinte sem -erkölcs tekintetében- az akkori politikusokétól.."
Erre van egy klasszikus: "Gondolta fene", na meg te.
Ady biztos nem.
2022. 01. 23, 16:37
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
mederi: @Fülig James:
-Ady korában a politikusok nagy része "úri véreiből" került ki.
Ady "úri" viselkedése nem sokkal tért el szerinte sem -erkölcs tekintetében- az akkori politikusokétól..
Ady, ezt a viselk...
2022. 01. 23, 12:47
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Fülig James: @mederi:
"Ady Endre viszont szokása szerint a posványban dagonyázó magyar politikai elitet ostorozta", a cikk szerint, ami egyrészt igaz is..
Ja, és ugyanakkor persze cinikusan úri véreinek is nevezte...
2022. 01. 22, 16:41
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Buxoro: @zegernyei: Tényleg, erről az ügyről lehet valamit tudni? Vajon a hatóság elhajtotta a búsba, hogy tessék kevesebbet inni?
2022. 01. 22, 11:27
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
mederi: A nyelvek tulajdonságainak (szóképek, szemléletek..) kapcsolat rendszerét én hasonlónak látom, mint a biológiai génekét..
-Külsőre a gének alapján rasszokra osztották fel az embereket, amelyek ma, a n...
2022. 01. 19, 17:15
Magyarok bejövetele
zegernyei: gekovacsistvan: Nyomatékos kérésünk ellenére változatlanul irogat nekünk az ajánlott sorrend megtartása nélkül. Mégegyszer:
1. visszavonja a feljelentését,
2. bocsánatot kér.
Amíg ezekkel nem végez, a...
2022. 01. 14, 16:27
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
mederi: @bm: 55
Példa mondatok hol találhatók?
2022. 01. 14, 08:33
Szókratész, a profi
bm: @Szűcs Gábor: "Valaki nyelvhasználatának része a „bebúr” szó ('beburkol, befal, felfal'), másénak nem."
Öö... Segítsetek.
Én ezt a szót máig nem ismertem, ma tanultam a fiamtól (és rákerestem, úgy pot...
2022. 01. 12, 23:59
Szókratész, a profi
mederi: @mederi:
Kiegészítés:
Szinkronizálásnál is akkor gondolom megfelelőnek a fordítást, ha a filmen látható szituációba pontosan bele illik, nem pedig szó szerinti fordítású a lefordított szöveg..
Verseny...
2022. 01. 11, 18:42
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @szigetva:
Te "össze passzításról" beszélsz, én "szituáció megjelenítésről"..
A kettő nem ugyanaz..
A szituációba "helyezős" módszernek az előnye az, hogy mint már valahol írtam, az OK-OKozat-ot is fo...
2022. 01. 11, 18:28
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: Nem az a kérdés, hogy lehet-e magyarul egyértelműen mondani (persze, hogy lehet), hanem hogy az adott mondat tud-e egyértelmű lenni (nem tud).
Te ezt láthatóan egy versenynek képzeled, ahol m...
2022. 01. 11, 17:55
Néhány szó az ikes ragozásról
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30
| 31
| 32
| 33
...