Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75192
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
szigetva: @mederi: Önmagadnak mondasz ellent: ha van nyelvváltozás, akkor az, amit te nyelvhelyességnek nevezel, nem lehet időtől független. (Egyébként tudjuk, hogy tértől sem az, meg beszélőtől sem, ezért egyá...
2022. 05. 16, 12:51
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: Egy kiegészítés:
Az amit mondanak, és/ vagy leírnak, az vagy igaz, vagy nem, vagy helyes, vagy nem. Ráadásul az időtől és a tértől függetlenül..
A nyelvészek szerintem nem statisztikusok, nem könyvtár...
2022. 05. 16, 10:43
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: @szigetva: 9
Laikus ként másként látom, mert úgy vélem, hogy a nyelvészeken kívül más területekben jártas magas végzettségű embereknek is joguk és kötelességük "felszólalni", és az anyanyelvükkel kapc...
2022. 05. 16, 10:34
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: @szigetva: 5
Félre értettél. Ugyanolyan.
A MINDET pl. megeszi határozott, egy egészként felfogandó, mert hiszen darabtól, súlytól, adathalmaztól, vele eltöltendő időtől, stb. függetlenül pl. megeszi, ...
2022. 05. 16, 10:03
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
szigetva: @mederi: Akkor mondom még egyszer l a s s a n: annak az állításnak, hogy egy mondat „hibás”, a nyelvészek számára nincs értelme. Egy mondat vagy van, vagy nincs. Az ebben a cikkben tárgyalt mondat van...
2022. 05. 16, 09:54
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: @szigetva: 4
Az álláspontom nem változott..
*"A kutyát nem érdekel." NAGYON hibás mondat!
a ragozás:
engem nem érdekel
téged nem érdekel
senkit nem érdekel (az összes érdekeltből nulla!!, igy a nullát...
2022. 05. 16, 09:03
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
szigetva: @Mackósajt: Kösz, erre tényleg nem reagáltam. (Azért fura, hogy valakinek ennyire határozott véleménye van, de ilyeneket kérdez…)
2022. 05. 15, 15:13
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
Mackósajt: @mederi: ""....a KUTYÁT nem érdekel kifejezésnek a (metaforikus) jelentése.."
Hol olvastál ilyen mondatot, és mit jelent metaforikusan?"
...
Metaforikus, mert ha azt mondjuk, hogy kutyát nem érdekel, ...
2022. 05. 15, 15:11
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
szigetva: @szigetva: Visszavonom: a "mindet" és a "mindent" két teljesen különböző dolog, az első határozott, a második határozatlan (nem olyan, mint a "valamennyit": megesz(ik) mindent, de *megesz(ik) mindet; ...
2022. 05. 15, 12:26
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
szigetva: @mederi: Azt, hogy mi ,,helyes'' és mi nem, nem te fogod eldönteni, hanem a sok millió magyar anyanyelvű beszélő együtt. Ha ők használják az "a kutyát nem érdekel" kifejezést, akkor az van és ebből ki...
2022. 05. 15, 11:57
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: A baj szerintem az, hogy nem olvasnak a mai fiatalok eleget, vagy egyáltalán nem, ezért azokat a szituációkat, amiket a nyelvtani formációkban szabályként tanítanak, nem képesek megjegyezni mivel nem ...
2022. 05. 14, 19:32
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: Cikk@
Az "eszik" féle táblázat fejlécéből a mindet, vagy mindent (=mindenfélét)
kimaradt.
Szerintem fontos:
ő megeszi mindet (=az egészet) de
ő megesz/ (megeszik) mindent/ mindenfélét/ mindenfajta éte...
2022. 05. 14, 19:16
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: Cikk@
"....a KUTYÁT nem érdekel kifejezésnek a (metaforikus) jelentése.."
Hol olvastál ilyen mondatot, és mit jelent metaforikusan?
"A kutyát nem érdekel" értelmetlen mondat szerintem..
Helyesen:
1./
...
2022. 05. 14, 19:06
Amikor az értelem legyőzi a nyelvtant
mederi: Idézet az alábbi Simonyi féle írásból, amivel mélyen egyet értek!!:
"Az iskolákban még most is olyan vakon követik Révai tanítását, hogy a legtöbb iskolázott ember restell »parasztosan«
beszélni, sőt ...
2022. 05. 05, 08:36
Nem látszódik különbség
mederi: @mederi:9
Simonyi Zsigmond nyelvész írása hagyományos módszerrel
vizsgálja az ikes igéket:
core.ac.uk/download/pdf/154020785.pdf
2022. 05. 05, 08:16
Nem látszódik különbség
mederi: Ha pl. variáljuk az 1/ mondatot, hogyan köthető a korábbi- és későbbi megelőző háttér kapcsolat rendszerhez, a jelenidőbeli alanyhoz , vagyis az időben mit hogyan lehet elhelyezni, vajon látható-e mon...
2022. 04. 23, 19:39
Mi az a mondattan?
mederi: Az írmaggal kapcsolatban azt gondolom, hogy ketté kell bontani a szót, ír és magra..
-Két hasonló értelmű ige is van a magyarban az írásra, az ír, és a ró.
Példák a "ró"-ra:
rója az utat/ rovott múltú...
2022. 04. 22, 11:23
Híre-hamva se maradt az írmagnak?
mederi: Az "ér" szó jelentése ha igéről van szó:
Pl.
oda, be, ér valahová/ elér valameddig/ ki ér valahonnét/ meg ér valamit (idő)/ fel ér valahová/ össze ér valamivel..
Ha főnév jelentésű:
Pl.
Az ereinkben v...
2022. 04. 22, 10:09
Híre-hamva se maradt az írmagnak?
Mackósajt: @Fülig James: "Nem világos teljesen a cikkből, hogy a 17 szarmata + 1 hun leletet hova sorolja, de szerintem 5. századi (mintha kicsit ez el lett volna kenve a szövegben)."
Table S1, már ajánlottam. :...
2022. 04. 19, 19:09
Még néhány mondat a rokonságról
Fülig James: @Mackósajt:
Köszi a részletes választ.
Egyébként akár hisszük, akár nem, hogy a jazig-szarmaták tovább éltek az Alföldön, nincs hír arról, hogy elvándoroltak volna tömegével innen, azaz annyi, hogy a ...
2022. 04. 18, 23:15
Még néhány mondat a rokonságról
Mackósajt: @Fülig James: "I16812 koráról van esetleg valami közelebbi? "
Nincs hozzá szénizotópos kor. A többségéhez nincs. Ezek nagyrészt régészeti kormeghatározások, sírban talált tárgyak alapján.
"Ha ugyanarr...
2022. 04. 18, 20:40
Még néhány mondat a rokonságról
Fülig James: @Mackósajt:
Hm, mára már hozta a sajtó a HistoGenes kutatás eredményeit a 66 sírról, Mackó, úgy látszik téged szemléznek :)
Már csak a többi kb. százezer sír értékelése várat magára ..
2022. 04. 18, 14:54
Még néhány mondat a rokonságról
Fülig James: @Fülig James:
Az R1a tényleg hab a tortán' mármint az R1a-Z92
2022. 04. 17, 23:30
Még néhány mondat a rokonságról
Fülig James: @Mackósajt:
Köszi a híreket.
I16812 koráról van esetleg valami közelebbi? Ha ugyanarról beszélünk, ő egy páncélos elit lovas, a 7. század elejéről, viszont a jazig előkelőségek az 5. századra már lelé...
2022. 04. 17, 23:28
Még néhány mondat a rokonságról
Mackósajt: @Fülig J.: Nem sokat tudok a dolog régészeti oldaláról, de remélhetőleg az oldal valamelyik rejtőzködő szakértője megszólal. Én csak annak alapján nyilatkoztam, hogy a mostanában megjelent avarkori le...
2022. 04. 17, 18:13
Még néhány mondat a rokonságról
Fülig J.: @Fülig J.:
MK=KM azaz Kárpát-medence
2022. 04. 17, 14:13
Még néhány mondat a rokonságról
Fülig J.: @Mackósajt:
"Az avar kori leletek pedig a szarmata-alán eredetű csoportok jelenlétét is mutatják (az avarok közé keveredve-olvadva)."
Itt régészeti adatokra gondolsz, vagy van esetleg már olyan archeo...
2022. 04. 17, 14:11
Még néhány mondat a rokonságról
Mackósajt: @mederi: "A legenda a békés honfoglalásról vagy igaz, vagy nem.. Ha nem, akkor a nem rokon, vagy nem behódoló településeket talán lerombolták volna.."
De behódoltak. Legjobb tudomásunk szerint csak ké...
2022. 04. 17, 09:31
Még néhány mondat a rokonságról
mederi: @Mackósajt:
Igazad van, lehet, hogy nincs köze a két nép "rokonságához" a "mellé épülésnek", de a honfoglalás teljesen más körülmények között jött létre mint a román terület foglalás.
A legenda a béké...
2022. 04. 16, 17:54
Még néhány mondat a rokonságról
Mackósajt: @mederi:
"... a honfoglalás kori leletek nem mutatnak pusztulásra utaló jeleket, és a magyar települések az avar települések mellé és nem rá települtek, amely megint csak azt igazolja, hogy az avarok ...
2022. 04. 10, 11:37
Még néhány mondat a rokonságról
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 19
| 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
...