Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
El Mexicano: @tenegri: Véleményem szerint, amit lehet magyarul mondani, azt mondjuk magyarul. Márpedig ezeket a szavakat lehet(ne). Aláírom, hogy a szókincs természetes bővülésének egyik módja az idegen szavak átv...
2011. 01. 26, 21:45
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
tenegri: @El Mexicano: Káros a nyelvi divat? Az említett magyar(abb) szavak elterjesztése és terjedése nem divat lenne? Nem csupán egy másik nyelvi divatot akarnál ezzel terjeszteni? Mitől jobb egyik divat a m...
2011. 01. 26, 21:24
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
El Mexicano: Abban igazat adok nestlének, hogy vannak bizonyos idegen szavak (főleg legújabban az angolból átvettek), melyeket csak "divatból" használunk, mert szokás az amerikaiak majmolása, amikor igenis lenne r...
2011. 01. 26, 21:17
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
kalamajka1: Elnézést, a szőrözésért, de szerintem az eredeti angol szövegben "silicon" volt, ami magyarul "szilícium" (a számítástechnikai eszközök központi memóriájának anyaga). A szilikon a magyar nyelvben egy ...
2011. 01. 26, 21:01
Érzelmes robotok - Paro, Aibo és Furby
ithil: @nestle: Szeretném én látni azt a magyar nyelvet, amiben semmilyen "idegen" szó nincs. Jó lenne végre észrevenni, hogy minden szó, ami más nyelvekkel való érintkezés során került a magyarba (és nem ér...
2011. 01. 26, 20:58
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
El Mexicano: @Epau:
"Írásban jobban értem, de ez szövegfüggő: előfordul, hogy mindent megértek a szövegből, de az is, hogy semmit."
Ez szinte minden újlatin nyelvre általánosítható. Az újlatin nyelvek közötti kölc...
2011. 01. 26, 20:30
Nyelvi viták Spanyolországban
Epau: Én beszélek olaszul, ugyanis félig olasz vagyok. Ha románul beszélnek, azt nem igazán értem, de ha csak szavakat mondanak, abból általában sokat értek. Írásban jobban értem, de ez szövegfüggő: előford...
2011. 01. 26, 20:16
Nyelvi viták Spanyolországban
nestle: A Fáy-féle cikk tényleg égő.
Viszont Fejes Lászlóban viszont valami épp hasadhatott, midőn éppen a "külön írásról" írt. Ez elég kellemetlen.
"a nyelvi alapú negatív megkülönböztetés... széles körben e...
2011. 01. 26, 19:32
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
El Mexicano: @Roland2: Szerintem jó ötlet, de én ezt inkább meghagynám annak, aki ért hozzá. Nagyjából ismerem csak a francia kiejtést, és úgy tudom, nagyon sok a kivétel is, szóval hülyeségeket meg nem akarok írn...
2011. 01. 26, 17:59
Nyelvi viták Spanyolországban
Roland2: @El Mexicano: Szerintem a francia nevek kiejtése mindenképpen megérne egy posztot,szerintem sokaknak akad gondjuk vele (mint pl. nekem,amikor a minap az egyik péksüteményeket áruló üzletlánc egyik bol...
2011. 01. 26, 17:21
Nyelvi viták Spanyolországban
Máthé Elek: @bibi: kulturáltsága, több mindenre, említhetem, kulturált, többes szám, kulturálatlan, megbüntetik
Ezek alapján milyen véleményt kellene véleményt formálni rólad?
Szerintem semmilyet. És éppen ezek m...
2011. 01. 26, 17:02
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
bibi: "Csak a magyar név tükrözi a régebbi, n-es alakot."
Jaj, ez aranyos, köszönöm szépen. Azt hiszem, hogy ez a nazális (?) forma még a honfoglalás előtt kiveszett a környező szláv nyelvekből, azaz átvéte...
2011. 01. 26, 16:58
Ungvár = Magyarvár?
bibi: Hát sajnos, ha a Mezzofanti-féle körítésektől eltekintek, akkor bizony sokmindenben egyetértek Fáy Andrással. Lehet ugyan, hogy szigorúan nyelvészeti szempntból minden nyelv egyenértékű (ebben sem vag...
2011. 01. 26, 16:53
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Maxvalnak igaza van. Amire te gondolsz, az a nyelvi ismeretterjesztés. Magyarországon azonban nem ezt nevezik nyelvművelésnek, meg nem is a nyelvújítást, hanem azt, amikor valakit ki leh...
2011. 01. 26, 16:48
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
feri: osmagyar.kisbiro.hu/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=szkita-4
2011. 01. 26, 16:38
Átfedés a magyar és a finn szókincs között
anokó: Köszönöm, hogy cikket írtak a felvetéseimről.
Egyetértek, hogy sokkal okosabbak nem lettünk a cikk alapján.
Időközben térképészeti szemlét tartottam az Ung völgyébe.
Több érdekességet is találtam, de ...
2011. 01. 26, 16:16
Ungvár = Magyarvár?
feri: @tenegri:
Megadnám a kért " pici" forrásokat:
filozofia.wplanet.hu/vaa_3.doc
filozofia.wplanet.hu/tag_va.html
A neves erdélyi örmény származású nyelvészprofesszor könyve a forrás: Les langues scythoid...
2011. 01. 26, 15:56
Honnan ered Magyarország idegen neve?
El Mexicano: @maxval: Hát akkor a probléma ebben áll, nem pedig magában a nyelvművelésben. :)
Egyébként a nyelvművelés létező fogalom, és szerintem hozzátartozik a mindennapjainkhoz és az általános műveltséghez is...
2011. 01. 26, 15:40
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
maxval: @El Mexicano:
Ők nem azt értik nyelvművelés alatt, amit te...
2011. 01. 26, 15:25
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
El Mexicano: @maxval: Ezzel viszont nagyon nem értek egyet. Mindenben vannak szélsőséges nézeteket követők, akik átesnek a ló túloldalára, de azért a nyelvművelést nem kellene zagyvaságnak nevezni. Ezzel lényegébe...
2011. 01. 26, 15:18
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
maxval: Röhej! Remélem, hogy legközelebb a HVG egy olyan cikket is közöl, mely szerint a Nap a Föld körül kering. A nyelvművelés nevű zagyvaság pontosan ugyanez a kategória!
2011. 01. 26, 15:03
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
Angry Bird: A médiatörvényről:
"Alaposan átolvastam mindkét törvény
szövegét, de jogászként csak az alábbi kifogásaim vannak a szöveggel kapcsolatban:
1. Rengeteg idegen szót tartalmaz és ez ellentétes a jogalkot...
2011. 01. 26, 14:48
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
Joel Huns: Az a baj, hogy a nagy valószínűséggel, valószínűleg és ehhez hasonló tudományos érvek számomra nem mérvadóak.
2011. 01. 26, 14:36
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: @don B: "Nekem egyébként "embercsoportokra" vonatkoztatáskor az amely-nél egy fokkal természetesebb az akik + többes számra váltás: a zenekar, akik ezt a dalt írták..."
Hááát... szerintem meg a "zenek...
2011. 01. 26, 14:31
Ami és amely
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Persze, ezzel teljesen egyetértek. Csak én újlatinos szemszögből közelítettem, és ott azt nevezik kérdő/felkiáltó névmásnak, amelyik hangsúlyos. :)
De mennyivel egyszerűbb do...
2011. 01. 26, 14:27
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
Szajci: @tenegri: én is így tudom, ahogy te mondtad. Szlávként egyébként én ezt tartom a valódi eredetnek, mármint az u krajinát.
A megjegyzésemet csupán érdekességnek ill. egy új cikk vitaindítójának szántam...
2011. 01. 26, 14:22
Ungvár = Magyarvár?
bibi: Olvastam néhány tanulmányát, rokonszenvesen írt főleg a magyar-török nyelvi kultúrális kapcsolatokról. Sajnos sorra elmennek, avagy csak elhallgatnak az un. "nagy öregek".
2011. 01. 26, 14:14
Elhunyt Denis Sinor
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Természetesen nyelvészetileg arra sincs szükség, hogy szófajokról beszéljünk. :)
De továbbra sem értem, hogy az "o que" miért lenne más, mint a magyar "mit", ami kérdésben és "alárendelt...
2011. 01. 26, 14:13
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
don B: @Angry Bird: Hibátlan!
2011. 01. 26, 13:56
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
Angry Bird: 1997!!!
fayandras.hu/
2011. 01. 26, 13:49
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2454
| 2455
| 2456
| 2457
| 2458
| 2459
| 2460
| 2461
| 2462
| 2463
| 2464
...