Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75195
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
bibi: "Smrť": ennek köze van a 'morte' szóhoz? Mármint etimológiailag?
2011. 05. 11, 16:44
Magyarellenesség több szinten is
bibi: @Fejes László (nyest.hu): Biztosan így van, de úgy nézem, hogy az említett kutatási lehetőségek már nem ölelik fel az egész finnugor nyelvi közösség nyelvészetét. Hiszen élő kapcsolat csak a múltban v...
2011. 05. 11, 16:41
A magyar finnugrisztika története és mai állapota
Fejes László (nyest.hu): @bibi: Szó nincs arról, hogy ne lenne mit kutatni. Bőven van kutatnivaló, ahogy ezt a cikkben írtam is. Csak ez elsősorban nem az időben még korábbra visszamenő történeti kutatás, hanem a jelenlegi ál...
2011. 05. 11, 16:17
A magyar finnugrisztika története és mai állapota
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: Éppen az, hogy a magyar előkelők török neveket viseltek, bizonyítja, hogy egyáltalán nem "indián" neveket használtak, hanem ugyanolyan hagyományozódó, köznévi jelentésű neveik voltak (p...
2011. 05. 11, 16:15
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
bibi: Jó írás; nemcsak okozat van, hanem ok is. A lehetőségek beszűkülésén együtt szomorkodom a finnugristákkal. De felmerült bennem a kérdés, hogy vajon mivel foglalhatják el magukat a finn finnugristák? K...
2011. 05. 11, 15:57
A magyar finnugrisztika története és mai állapota
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: A Beneš-dekrétumok esetében a probléma legalább annyira fennáll Néemtország és Csehország között (sőt!), mint Magyarország és Szlovákia között, mégsem történik lépés. Nyilván azért, mert eze...
2011. 05. 11, 15:57
Magyarellenesség több szinten is
Roland2: @Fejes László (nyest.hu): Szerintem nem jó a példa: a különböző járőregységek,"rendfenntartó egységek" civil kezdeményezésre jöttek létre,nem állami utasításra,sőt az állam most fogadott el ezek ellen...
2011. 05. 11, 15:09
Magyarellenesség több szinten is
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
" "Az illető nyelvész szerint a név szláv mivoltát azt is bizonyítaná, hogy Bulcsúék Levedi rangját "vajda" néven adták meg, ami szintén szláv." – A vajda a vojevodra megy vi...
2011. 05. 11, 14:58
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
"A jelenlegi miniszterelnökünk és köztársasági elnökünk pedig latin neveket viselnek. Húúú, vajon mi lehet e mögött?"
***
Emlékeim szerint közt. elnökünket senki nem szertné ...
2011. 05. 11, 14:47
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Azért egyelőre nem járőröznek szlovák önkéntes egyenruhás szervezetek szlovákiai magyar településeken, településrészeken... Ráadásul a szlovák kormány folyamatosan elhatárolódik ezektől. l. ...
2011. 05. 11, 13:33
Magyarellenesség több szinten is
elhe taifin: @Mekegő:
Ezt anokó olvtárs korábban (www.nyest.hu/hirek/kilenc-kerdes-a-rovasirasrol) szóba hozta, be is másolom a válaszokat:
27 tenegri 2011. május 3. 16:27
@anokó: A tatárlakai lelet kora csak anny...
2011. 05. 11, 13:32
Hat tévhit a magyar nyelvről
Fejes László (nyest.hu): @Pesta: A kérdés inkább az, hogy a közpénzből (közös pénzünkből) finanszírozott állami tv költsön-e költséges szinkrónra, vagy ésszerűbben tudná-e másra felhasználni a pénzt.
2011. 05. 11, 13:30
Szinkronizáljanak románra minden idegen nyelvű filmet!
Fejes László (nyest.hu): @Mekegő: Semmi nem bizonyítja, hogy a tatárlakai leletnek köze lenne a magyarokhoz. De tételezzük fel, hogy egyszer sikerül bizonyítani, hogy valóban a magyar egyik korábbi állapotának emlékét őrzi. A...
2011. 05. 11, 13:28
Hat tévhit a magyar nyelvről
Roland2: Már nem azért,de ilyenkor ezek az esetek miért nem csapják ki a "biztosítékot " a nyugati baloldali vagy liberális társadalomban ? Azt is ellentmondásosnak tartom,hogy az Unió (ami az egyik alapkövéne...
2011. 05. 11, 13:21
Magyarellenesség több szinten is
Mekegő: "A magyar nyelv nagyon régi"
MInt tévhit.
Aha.
Akkor ez sem létezik:
hu.wikipedia.org/wiki/Tat%C3%A1rlakai_lelet
Az ősmagyarkodó fasisztanáczikok találták ki. Pefúj.
2011. 05. 11, 12:44
Hat tévhit a magyar nyelvről
istentudja: Néhány nyitott kérdés:
Hányan voltak a honfoglalók?
Milyen nyelven beszéltek?
Kik laktak a Kárpát-medencében a honfoglalás idején?
Hányan voltak?
Egyáltalán nem mindegy,hogy mi a válasz ezekre a kérdé...
2011. 05. 11, 10:18
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Pesta: És pont.
Ma már nincs rákényszerítve az ember egy csatornára: aki eredetiben akarja nézni, az megtalálja úgy, akinek meg szinkron kell, az megvárja a szinkronos verziót. És még tévé se kell hozzá...
2011. 05. 11, 09:54
Szinkronizáljanak románra minden idegen nyelvű filmet!
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): "Ha egy tulajdonnév olyan betűvel végződik, amelynek nincs hangértéke, akkor a toldalékot kötőjellel kell hozzá kapcsolni: Voltaire-rel, Peugeot-val... De csak akkor, ha a tu...
2011. 05. 11, 07:50
Eszenciális problémák
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: "Tehát pl. valóban magyarok voltak-e a 896-ban beköltözött magyarok? A kardos-tarsolylemezesek?" Ez nyilván attól függ, hogy hogyan definiálja, hogy „magyar”. Az etnikum komplex fogalom...
2011. 05. 11, 07:41
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
doncsecz: @Roland2: Nem kizárt a jó szinkronok léte: mert az Egy férfi és egy nő szinkronja első osztályú, főleg ahogy Béres Ilonát párosították Anouk Aimée-hez, illetve Jean-Louis Trintignanthoz Mécs Károlyt, ...
2011. 05. 11, 07:30
Szinkronizáljanak románra minden idegen nyelvű filmet!
Fejes László (nyest.hu): @siposdr: Köszönjük az észrevételt, természetesen igaza van.
A hiba forrása a magyar helyesírás egy másik kedves finomsága. Ha egy tulajdonnév olyan betűvel végződik, amelynek nincs hangértéke, akkor ...
2011. 05. 11, 07:07
Eszenciális problémák
bloggerman77: @FejesLászló:
Említek két olyan példát, amit szinte egyöntetűen vetett ki a magyyar nyelvész és régésztársadalom.
Példaként ott van a két egyedül ismert hun közszó, a medosz(mézsör) és a strava.
A str...
2011. 05. 11, 06:06
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
bloggerman77: @FejesLászló:
"Nemármost: mi az, hogy régészetileg türk? Ha ez azt jelenti, hogy az ilyen kultúrájú népnek törökül kell beszélnie, akkor ugye a magyarokkal máris bukik a dolog."
Már ugye kit nevezünk ...
2011. 05. 11, 05:46
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Roland2: @doncsecz: Úgy érzem,a negatív példákból általánosítasz a minőségi darabokra is.Szerintem sokan vannak úgy,hogy egyes színészekhez már a magyar szinkronhangjukat társítják ( Bruce Willis - Dörner Györ...
2011. 05. 10, 22:16
Szinkronizáljanak románra minden idegen nyelvű filmet!
Nước mắm ngon quá!: @Fejes László (nyest.hu):
Tudományos megközelítés, ugyan már :) Elég hellyel-közzel, nemzeti alapon bármi legitim, a tudományos kutatás meg Habsburg-zs***-liberális aknamunka!
Fő, hogy szittyák, sumér...
2011. 05. 10, 21:43
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
siposdr: Tisztelettel érdeklődöm, hogy a cikkben miért kötőjelesen szerepel a Kossuth családnév tárgyesete?
(keverjük a Gizikét a gőzekével, a szezont a fazonnal, Kossuth-ot a vasúttal, a filozófiát pedig a ví...
2011. 05. 10, 21:24
Eszenciális problémák
Fejes László (nyest.hu): "Az oroszok pl. előszeretettel tekintik magukat a szkita/árja népesség utódjának - ami annyiban igaz lehet, hogy nyelvileg azok közelebbi testvérei közé tartoznak. " ????
2011. 05. 10, 20:13
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Fejes László (nyest.hu): @bibi: Hát amennyire én így visszaemlékszem, a nemesi címkórság csak a honfoglalás után terjedt el, méghozzá nem is kevéssel, szóval pont azután, hogy a nomád állattenyésztés eltűnt. És ahogy látom, l...
2011. 05. 10, 20:12
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
doncsecz: @Roland2: Hát igen, egy kettő. Ne csak nyelvtanulás szempontjából közelítsük meg dolgot, mert én nem azt tettem. A magyar szinkron mint mondtam pocsék: nem adja vissza az eredeti érzelmeit, az eredeti...
2011. 05. 10, 19:43
Szinkronizáljanak románra minden idegen nyelvű filmet!
bibi: @Fejes László (nyest.hu):
"Azt nem értem, miért olyan fontos ez az „állattenyésztő őseink”: "
Mert olyan benyomásom van, hogy ez az "előkelő vs. nem előkelő" származás (vér), ami nemcsak a magyar, han...
2011. 05. 10, 19:00
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2367
| 2368
| 2369
| 2370
| 2371
| 2372
| 2373
| 2374
| 2375
| 2376
| 2377
...