Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Rako: Robert Dixon-Smith NEM FŐNEMES!
Ilyenekre érdemes figyelni.
A "life peer" egy nem örökölhető politikai rang, mely az így kinevezettet a "House of Lords" tagjává teszi.
Ezt a megoldást a mult század 50...
2013. 01. 28, 20:39
A néger nem fekete!
bloggerman77: Mondjuk a balkáni származtatás nincs eléggé kifejtve, hiszen egyfelől van egy olyan elmélet, ami átmenetet képez a dákoromán elmélet és a balkáni származtatás között azzal, hogy elfogadja a dákok erdé...
2013. 01. 28, 20:38
Öt tévhit a román nyelvről
Krizsa: Mielőtt felcseréled a sokkal lésőbb megjelenő Sz-et a legősibb H-ra, inkább arról értesíccsél, hogy hová lett a P/F?
Kentum-szatem????
A Wiki szerint ugyan ez már elavult dolog, de hátha nem mindenhol...
2013. 01. 28, 20:36
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Jake21: Egyetértek cikk írójával, a földrajzi nevek helyesírása nagyon nehéz. A dolog érdekessége, hogy földrajz órán, sőt földrajz írásbeli érettségin sem kell megkövetelni: pl. a Marszej alakra ugyan úgy já...
2013. 01. 28, 19:57
A helynevek helyesírásáról
Sigmoid: Látatlanban szinte bizonyos vagyok benne, hogy a kiakadók nagyrészt FEHÉR városi baloldaliak. XD
2013. 01. 28, 19:42
Folyik belőle a vér és a „nigger”
Sultanus Constantinus: @Krizsa: Csak azt az egyet felejted el, hogy a "hét" számnév eredetileg [sz]-szel kezdődött. Az [sz] > [h] változás eléggé általános a nyelvekben, a görögben és az iráni nyelvekben is végbement, a ...
2013. 01. 28, 19:38
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Sultanus Constantinus: @Krizsa: Csak azt az egyet felejted el, hogy a "hét" számnév eredetileg [sz]-szel kezdődött. Az [sz] > [h] változás eléggé általános a nyelvekben, a görögben és az iráni nyelvekben is végbement, a ...
2013. 01. 28, 19:38
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Krizsa: @Földönkívüli:
magyar - angol - német - francia - latin - orosz - héber (fonetikusan)
Megjegyzés: franciául és latinul 50 évvel ezelőtt tanultam, 1-1 évet. Elnézvést, ha a kiejtésem nem pontos:-))))))...
2013. 01. 28, 19:11
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Sultanus Constantinus: @szigetva: Igazad van, ez nekem is csak utána jutott eszembe. Ráadásul az extranjero, -a egy műveltségszó, a népi megfelelője az extraño 'furcsa, idegen, különös'. (Az olaszban meg éppen hiperkorrekci...
2013. 01. 28, 18:14
Miből lesz a szótag?
istentudja: @tenegri:
Elnézést,kimaradt a román.Helyesen:mai román nyelven.A folytatás az eredeti.
2013. 01. 28, 17:43
Hat tévhit a magyar nyelvről
Árpád fejedelem: @Árpád fejedelem:
Ő a Makedónia kifejezést használta.
2013. 01. 28, 17:24
Öt tévhit a román nyelvről
Árpád fejedelem: Olga Necrasov antropológus, az aromán (piros), a meglenoromán (narancs) és az isztroromán (sárga) területekről származtatta az oláhokat embertani jellegeik alapján.
2013. 01. 28, 17:23
Öt tévhit a román nyelvről
szigetva: @Földönkívüli: „Vajon van-e valamilyen magyarázat arra, hogy az olaszban csak rövid lehet a szóvégi hangsúlyos magánhangzó?” Biztos van, én nem tudom.
„Ezt a nyugati újlatin nyelvek úgy küszöbölték ki...
2013. 01. 28, 17:02
Miből lesz a szótag?
maxval: @istentudja:
Ez bolgár szöveg, nem román.
2013. 01. 28, 16:53
Hat tévhit a magyar nyelvről
Fejes László (nyest.hu): Csak azt nem értem, a románról miért itt kell vitatkozni, mikor ugyanezekről a hülyeségekről van egy külön cikkünk: www.nyest.hu/hirek/tevhitek-a-roman-nyelvrol
2013. 01. 28, 16:44
Hat tévhit a magyar nyelvről
tenegri: @istentudja: Most csak tetted magad vagy komolyan ilyen súlyos megértési nehézségeid vannak? Esetleg mindenkit sült hülyének nézel? Az idézett szöveg _nem_ románul van. Az általad idézett szöveg az el...
2013. 01. 28, 16:41
Hat tévhit a magyar nyelvről
istentudja: Jól van,nektek kellett.Ha hitelesek akartok maradni,olvassátok el (hisz tudtok románul)az elsö román nyelvemléket,fordítsátok le és elemezzétek.Gyerünk,expertek!Érzelmek nélkül,hüvös tudományossággal....
2013. 01. 28, 16:33
Hat tévhit a magyar nyelvről
Sultanus Constantinus: @maxval: "A "latin" szóhoz a magyar bunkó a "jó, művelt, kulturált" képzetet ragasztja, a "román" szóhoz meg a "rossz, priimitív, bunkó" képzetet, így tehát nyilván nem lehet a román újlatin nyelv, hi...
2013. 01. 28, 16:18
Hat tévhit a magyar nyelvről
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: „a nyelv szerkezete latin” Óvatosabban a megfogalmazással! A román EREDETE latin. Csak egy nyelv van, amelynek a szerkezete latin: a latin.
2013. 01. 28, 15:50
Hat tévhit a magyar nyelvről
maxval: @bloggerman77:
Szimpla buta magyar nacionalizmus. A "latin" szóhoz a magyar bunkó a "jó, művelt, kulturált" képzetet ragasztja, a "román" szóhoz meg a "rossz, priimitív, bunkó" képzetet, így tehát nyi...
2013. 01. 28, 14:52
Hat tévhit a magyar nyelvről
bloggerman77: @istentudja:
Emocionális okokból van ilyen véleményed. A román nem azért latin nyelv, mert olyanná csinálták, hanem mert az. Gyárilag.
Amire te gondolsz, hogy "úgy lett csinálva", az a relatinizálás v...
2013. 01. 28, 14:48
Hat tévhit a magyar nyelvről
maxval: @Krizsa:
Az tény, hogy a nácik népirtása egy dologban páratlan: kifejezetten ki akartak irtani egy népet teljes egészében, s ezt ipari méretekben meg is próbálták teljesen végrehajtani. De ez nem jele...
2013. 01. 28, 13:38
Politikai okokból tabu a „népirtás”
maxval: @doncsecz:
A törököknél ez az identitás eleme.
A múlt héten volt a bulgáriai török párt kongresszusa - a magyar médiákban is szó volt róla a pártelnök elleni merénylet kapcsán -, s az egyik törökorszá...
2013. 01. 28, 13:25
Politikai okokból tabu a „népirtás”
maxval: A dologban részt játszik az amerikai zsidó lobbi is. Ugyanis a zsidók egy - szerencsére kisebb - része igyekszik a "népírtás" szót csak a zsidók nácik általi tömegyilkolására "lefoglalni".
2013. 01. 28, 13:23
Politikai okokból tabu a „népirtás”
maxval: @Földönkívüli:
Bolgárul ez hasonló. A többtagú tulajdonneveknek csak az első tagja nagy betű, s minden más tag csak akkor nagybetűs, ha önmagában is nagybetűs lenne. Így magyar szemmel nagyon furcsán ...
2013. 01. 28, 13:21
A helynevek helyesírásáról
maxval: Valahogy így lehetett ez...
Egy nap a primitív, emberszabású, műveleletlen bunkó oláhok összegyűltek egy réten, amikor az egyikük megszólalt:
- Mi magyarellenes oláh szláv aljanép január 1-től kezdjük...
2013. 01. 28, 13:13
Hat tévhit a magyar nyelvről
don B: @Sigmoid: Egymillióan az Emberi Helyesírásért FB-csoport...
2013. 01. 28, 12:55
A helynevek helyesírásáról
Sultanus Constantinus: "Az olasz szavak jellemzően magánhangzóra végződnek, tehát az utolsó szótag nem lehet zárt. Ráadásul egy másik szabály miatt a szó végi magánhangzó hosszú sem lehet."
Ez érdekes, a spanyolban pontosan...
2013. 01. 28, 12:21
Miből lesz a szótag?
Krizsa: Ciángázról volt szó...
Miért volna skizofrén (befrászolt, lefagyott agyú) bármely éber emberi túlélőgép, akármilyen származású? Azt se tudja, mi az.
A hatalom KIFELÉ bármit, bárki ellen felhasznál, od...
2013. 01. 28, 12:20
Politikai okokból tabu a „népirtás”
Roland2: @reiner Tor: Az is kevésbé ismert, h. a kommunizmusban is jelen volt,ill. megjelenhet a zsidóellenesség,pl. a sztálini korszak szovjet politikusai közül többen ( Sztálin, Berija ,stb) is zsidógyűlölők...
2013. 01. 28, 12:06
Politikai okokból tabu a „népirtás”
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1771
| 1772
| 1773
| 1774
| 1775
| 1776
| 1777
| 1778
| 1779
| 1780
| 1781
...