Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Szojmu: A tornázó malac kissé nagy. Mi ez? Photoshop?
2013. 03. 27, 22:28
Vaddisznók és vadbarmok
Sultanus Constantinus: @El Vaquero: Ebben kivételesen nincs igazad. A gemináta pontosan azt jelenti, hogy 'ikermássalhangzó', azaz a két eleme két eltérő szótaghoz tartozik. A spanyol /rr/ ellenben hosszú mássalhangzó, de n...
2013. 03. 27, 22:03
Vaddisznók és vadbarmok
szigetva: @El Vaquero: Catfordot noname-nek nevezni tájékozatlanságra vall. A szótag pedig elméleti konstruktum, van olyan elmélet, amelyik szerint egy szótagon belül nem lehet gemináta.
2013. 03. 27, 21:58
Vaddisznók és vadbarmok
El Vaquero: Szerintem ez az egész noname angol forrásos, elemzős szájtépés, meg hivatkozásos erőlködés megspórolható, ha khept(ö)n grent linkelne hangmintát. A fonetikát nem az érdekli, hogy akadémikus professzor...
2013. 03. 27, 21:33
Vaddisznók és vadbarmok
Sultanus Constantinus: @Grant kapitány: És te el is hiszed, hogy ez így van? Hallottál már valaha olaszt? Mert én igen, és biztos, hogy soha senki nem mondaná a notte-t úgy, hogy "not-te". Nem kell elhinni minden hülyeséget...
2013. 03. 27, 21:10
Vaddisznók és vadbarmok
szigetva: @Grant kapitány: De ez miért jelenti azt, hogy az első is felpattan? Nem azt állítom, hogy nem jelentheti azt, de az olaszt asszem ismerem annyira, hogy a [notte]-ben nincs két felpattanás. A Google t...
2013. 03. 27, 21:09
Vaddisznók és vadbarmok
azbuky: @LvT: Szóval egy alanyból (főmondat tárgyából) és egy állítmányi kiegészítőből (gerundívumból) álló kismondat van beágyazva. Köszönöm. OFF Elgépeltem az e-mailem: cirilometodij@gmail.com a jó!
2013. 03. 27, 21:01
Az átgondolandó bulizni menés
Grant kapitány: @Extraterrestre: Sikerült végigolvasni? "in sequence", vagyis egymásután ejtik ki a két mássalhangzót, vagyis pl. a notte szóban a két azonos képzéshelyű zárhangot.
2013. 03. 27, 20:58
Vaddisznók és vadbarmok
Sultanus Constantinus: @Grant kapitány: Nem ezt állítja, hanem azt, hogy geminátának nevezett kettős mássalhangzóknak csak azokat nevezik, amelyek nem morfémahatáron fordulnak elő. Ami, megjegyzem, szintén baromság, mert a ...
2013. 03. 27, 20:53
Vaddisznók és vadbarmok
Grant kapitány: @szigetva: Rendben, akkor nevezzük ezt egyelőre megerősíthető vagy megcáfolható hipotézisnek. Kíváncsi lennék, végeztek-e már fonetikai vizsgálatokat ebben a témában.
Egyúttal megjegyezném, hogy van m...
2013. 03. 27, 20:47
Vaddisznók és vadbarmok
Sultanus Constantinus: @maxval: Igen, pontosan.
2013. 03. 27, 19:23
Kénytelenek angolul beszélni
Rako: Ezek után be kell fogni a román történelem-hamisítók száját. Tudtommal a történelmi MO.-on csak egyéni törtetésből kényszerített valaki másokat kidobatni, ha az nem tudott magyarul.
2013. 03. 27, 19:16
Elbocsátják azt, aki nem tud románul
maxval: @Extraterrestre:
Ha 3 vagy több, akkor juntos lenne szerintem. Cinco tickets juntos.
2013. 03. 27, 19:13
Kénytelenek angolul beszélni
tenegri: Ha nem is pont az udvariasság miatt, de velem is előfordult ilyesmi Mongóliában. Többen is próbálkoztak angolul (ritkábban oroszul) beszélni velem mint külföldivel, s ha közöltem, hogy nyugodtan beszé...
2013. 03. 27, 18:44
Kénytelenek angolul beszélni
Lalika: Nem értem, miért kell hisztizni. Igen érdekes analógiákat lehet levonni: konkrétan akár munícióként is szolgálhatnának az ilyen cikkek azoknak, akik komolyan veszik az erdélyi magyar autonómia ügyét. ...
2013. 03. 27, 18:38
Autonomie pentru Ardeal?
Autonómiát Erdélynek?
Sultanus Constantinus: @maxval: Egyébként amit írtál, az helytálló, csak az a gond vele, hogy csak kettőre vonatkozik. De mi van, ha öt jegyet akarsz venni? Szerintem akkor már nem mondhatod, hogy uno junto al otro. (Esetle...
2013. 03. 27, 18:31
Kénytelenek angolul beszélni
Sultanus Constantinus: @maxval: Annak nincs értelme, hogy "uno otro", legfeljebb annak, hogy "un otro / una otra", de ennek jelentése 'egy másik'.
Úgy oldottam meg a végén, hogy ¿Se puede hacer que estén juntos?, azaz 'Lehe...
2013. 03. 27, 18:22
Kénytelenek angolul beszélni
okeyo: Rako, végül is, hova vezetett, miként vegződött ez az ősöd által is helyeselt politika?
Az a politika, amelyik egyik alapeszméjét az utóbbi így fogalmazta meg:
"Mindenütt, ahol egy államban több nyelv...
2013. 03. 27, 17:49
Autonomie pentru Ardeal?
Autonómiát Erdélynek?
LvT: @szigetva: Koszönöm a javítást.
2013. 03. 27, 17:13
Az átgondolandó bulizni menés
szigetva: @LvT: Cæsar pontem faciendUm curavit. Tudom, hogy tudod, csak hátha nem mindenki.
2013. 03. 27, 17:09
Az átgondolandó bulizni menés
maxval: @Pesta:
Nyelvterülettől függ. Kubában inkább ticketnek mondták, ott nagyobb az az angol hatás. Spanyolorszégban gondolom boleto vagy billete vagy valami hasonló lehet, nem tudom, sosem jártam spanyol ...
2013. 03. 27, 17:01
Kénytelenek angolul beszélni
Pesta: @maxval:
Tehát a jegyet akkor is angolul kell mondani, ha tudsz spanyolul? :D
Számomra mindig azok a helyzetek a legkínosabbak, amikor az adott idegen nyelvű kb. annyira tud angolul, mint amennyire én...
2013. 03. 27, 16:57
Kénytelenek angolul beszélni
LvT: @azbuky: Pedig vannak olyan nyelvek, mint pl. a navahó, amelyekben klasszikus értelemben vett melléknév nincs, hanem ige(alako)k használatosak.
Közismert, hogy a latin igének van folyamatos (imperfect...
2013. 03. 27, 16:45
Az átgondolandó bulizni menés
Rako: Sajnos arról a cikkben egy só sem esik, hogy a magyarok és székelyek ezer éve élnek(élnek erdélyben, míg a szásák "csak" 800 és a románok csak a késő-középkorban kezdte beszállingózni.
Az angolok jóva...
2013. 03. 27, 16:25
Autonomie pentru Ardeal?
Autonómiát Erdélynek?
Rako: A beszédből ki szeretnék pár dolgot emelni:
1.)"Igaza van Gebbel képviselő úrnak abban, hogy minden honpolgárnak természetes joga, saját nyelvét fejleszteni, bár fájdalom, a zsarnoksággal vádolt magya...
2013. 03. 27, 16:15
Autonomie pentru Ardeal?
Autonómiát Erdélynek?
maxval: @Extraterrestre:
"uno otro"
A konkrét esetedben én azt mondanám "Quisiéramos dos tickets uno junto al otro".
2013. 03. 27, 16:13
Kénytelenek angolul beszélni
maxval: @Extraterrestre:
Hozzám is mindig németül szóltak a Kanári-szigeteken. Amint megérezték az idegen akcentusomat, németre váltottak. Amikor meg mondtam, hogy én nem tudok németül, meglepődtek.
2013. 03. 27, 16:06
Kénytelenek angolul beszélni
maxval: Mo-n ilyen probléma nincs. Mo-n a nem magyarul beszélő külföldinek is magyarul válaszolnak: tagoltan, szótagolva, erősen gesztikulálva, mert úgy kizárt, hogy ne értené meg.
2013. 03. 27, 16:05
Kénytelenek angolul beszélni
Rako: @nemtulnehez: Teljesen igazad van!
Bemásolom nagyapám országgyűlési beszédét 1879.-ből:
De talán jobban el tudod olvasni a családi honlapon:
www.rakovszky.eu/default.shtml?id=LiL3SpNyelvOktatas
114. o...
2013. 03. 27, 16:00
Autonomie pentru Ardeal?
Autonómiát Erdélynek?
azbuky: A klasszikus generatív elmélet szerint az AcCumInf-es szerkezetekben a főmondat finit igéje ad esetet, és a beágyazott mondat infinitje thematikus szerepet a tárgynak. Mit mond az elmélet a gerundívum...
2013. 03. 27, 15:37
Az átgondolandó bulizni menés
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1711
| 1712
| 1713
| 1714
| 1715
| 1716
| 1717
| 1718
| 1719
| 1720
| 1721
...