Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
gekovacsistvan: @szigetva:
Pont ezért ősnyelv!
Mivel nem ismerünk rokonát - ezért egyenesági leszármazottja egy valamikori alapnyelvnek, de mivel nem tudjuk összehasonlítani semmivel - ezért nyugodtan állíthatjuk, ho...
2021. 08. 12, 08:30
Hat tévhit a magyar nyelvről
szigetva: @gekovacsistvan: Akkor viszont a magyar egyértelműen nem "ősi nyelv", sőt ma egy "ősi nyelv" sem létezik, hiszen az alapnyelvek mind szétbomlottak és többnyire tőlük eltérő nevű nyelvekként élnek tová...
2021. 08. 11, 20:31
Hat tévhit a magyar nyelvről
Fülig J.: @mederi:
Bámulatos, ahogy nyelvészeti tárgyú kommentjeidben kikerülöd a nyelvi ismereteket.
"Az eredmény oldal: "poli-(d)t-->poli(t)t-ik(a).."
A "politika" szó a politheia görög szóból ered, ami Ar...
2021. 08. 11, 11:56
Hat tévhit a magyar nyelvről
mederi: Miután az ikes ige témához nem szólt senki hozzá, tennék a mostani cikkhez és beszélgetéshez kapcsolható olyan megjegyzést, aminek az ikes igéhez köze van szerintem...
A "polisz/ politik(-a, -us)/ pol...
2021. 08. 11, 11:35
Hat tévhit a magyar nyelvről
gekovacsistvan: @szigetva:
Az "ősi nyelv" - definíciója, lehet ugyan az is mint az "alapnyelv" - amelyek a tudomány szerint vizsgálhatóak. ( uráli, indoeurópai, török... stb. ) - nem mindenki nyelvész, hogy szabatosa...
2021. 08. 11, 11:31
Hat tévhit a magyar nyelvről
szigetva: @gekovacsistvan: Az "ősi nyelv" definíciója valami olyasmi lehet (az ősi család analógiájára, ami azt jelenti, hogy egy családnévnek vannak korai felbukkanásai), hogy vannak korai nyelvemlékek. Ilyen ...
2021. 08. 11, 10:10
Hat tévhit a magyar nyelvről
szigetva: @malom: Valamiért rajongani nem tudományos tevékenység. Ezért nem ide való.
2021. 08. 11, 09:13
Hat tévhit a magyar nyelvről
Buxoro: @gekovacsistvan: Vagyis ha a magyar nyelv finnugor, akkor a Kalevalát miért kellett a Vikár Bélának lefordítania?...
Köszönöm, hogy rávilágítottál az érvelési hibára, igazad van. Az állítás abszurditá...
2021. 08. 10, 19:18
Hat tévhit a magyar nyelvről
gekovacsistvan: "Vegyük észre azt is, hogy ha a magyarnak lenne néhány közeli rokona, azokban nyilván a magyar sok vonását megtalálnánk: az egyes vonások máris nem tűnnének olyan különlegesnek, hiszen itt is, ott is ...
2021. 08. 10, 10:42
Hat tévhit a magyar nyelvről
gekovacsistvan: @szigetva:
Tudom, hogy tudod, de muszáj leírnom, hogy azok a "rajongói oldalak" legtöbbször nem azt írják, hogy a "világ legkülönlegesebb nyelve" csak azt, hogy egy "ősi nyelv" - ami szintén nem azt j...
2021. 08. 10, 09:49
Hat tévhit a magyar nyelvről
gekovacsistvan: @Buxoro:
"És ha a csángó magyar, akkor a magyar legközelebbi rokona az ógörög? De akkor Devecseri Gábor miért fordította le Homéroszt, hiszen tudnák olvasni, nem?"
Vagyis ha a magyar nyelv finnugor, a...
2021. 08. 10, 09:19
Hat tévhit a magyar nyelvről
gekovacsistvan: @Buxoro:
"Rávilágít a tényre, hogy a Kárpát-medencei népesség az újkőkor óta helyben maradt," - azért, mert valaki leírja, még nem tény..."
Erről majd ne feledkezzél meg akkor amikor a finnugrisztika ...
2021. 08. 10, 09:00
Hat tévhit a magyar nyelvről
Buxoro: "magyar olvasóként egy magyar nyelvész tollából elég furcsa" - minden anyukának a saját gyermeke a legszebb, de ettől még ugyanolyan gyerek, mint a többi. Tudományos szempontból.
"Mert hát akkor minek...
2021. 08. 09, 19:32
Hat tévhit a magyar nyelvről
malom: @szigetva: Szégyenteljes műkedvelő áltudományos rajongásom tárgya Grover S. Krantz, de -mint sejthető- Varga Csaba és Krizsa Katalin is kedvenc olvasmányom. Talán venni kéne a fáradságot, és közérthet...
2021. 08. 09, 14:12
Hat tévhit a magyar nyelvről
mederi: @szigetva:
Éppen arra szerettem volna rámutatni a korábbi fejtegetéseimben, hogy az ikes igéket nem úgy kéne ragozni Esz.1sz.-ben, ahogyan a határozott (tárgyas) ragozású "normál" igéket "-m" végződés...
2021. 07. 31, 09:01
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: Ikes igének azt nevezik, ami jelen idő E/3-ban határozatlan (alanyi) ragozásban -ik-re végződik. A te szóhasználatodban a "szokom", "szoktunk", stb se ikes, de más nem használja így az "ikes ...
2021. 07. 30, 22:25
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @szigetva:
1/ re
A "majd" jövőidőre vonatkozik, (anélkül tényleg jelen, de nem jellemző jelenben használni), és igekötővel nem követi ikesen az ige:
én majd megszokom azt
te majd megszokod azt
ő majd ...
2021. 07. 30, 22:09
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi:
1. Igekötővel a szokiknak használatban vannak a jelen idejű alakjai (ahogy a példád, "majd megszokom") is mutatja.
2. Az, hogy a határozott alak nem ikre végződik, nem teszi az igét "iktelenn...
2021. 07. 30, 19:21
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: Kiegészítésként..
Sok esetben nem elég csak azt nézni, hogy határozatlan vagy határozott tárgyas ige ragozást szükséges (célszerű) alkalmaznunk éppen a jövőre való pozitív vagy negatív hatás miatt rán...
2021. 07. 30, 11:03
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: cikk:
"régen az ikes igéknek -l volt a végződésük (alszol, megbántódol), míg a nem ikeseknek -sz (kérsz, olvassz (olvas+sz))."
Felhívás!!
Vegyük komolyan az ikes igét, és használjuk helyesen (nem egys...
2021. 07. 25, 08:54
Néhány szó az ikes ragozásról
gekovacsistvan: "Fodor István információi főleg Konsztantyin Szalnyikov művén alapulnak (Szalnyikov, K. V. 1967.)"
Egy szovjet régész 1967 - ben akkor sem mondhatta volna hogy a "magyarok hagyatéka" - ha minden egyes...
2021. 07. 21, 12:11
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
gekovacsistvan: A cikkben idézett nézet szerint:
„Az ugor gazdálkodás fejlődésében – csakúgy, mint az Uráltól nyugatra lakó finnugorokéban – a tőlük délre lakó, feltehetőleg ősiráni nyelvet beszélő népek hatása rendk...
2021. 07. 21, 10:45
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
gekovacsistvan: @Cypriánus:
( Nesze neked szláv "karol=király" - etimológia... vagy mi a francos fene! )
Szóval a magyarok maguk a "királyi szkíták" - mint ahogyan az a "palóc" népnévben is fennmaradt... paral = kara...
2021. 07. 21, 10:02
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
gekovacsistvan: @Cypriánus:
"Azt viszont tudjuk, az ārya szó szabályos származékának tűnő orja, ori jelentése a finnugor nyelvekben "szolga, rabszolga "
Meg a "szláv" is - "szolga, rabszolga " - jelentéssel bír!
Máso...
2021. 07. 21, 09:46
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
Cypriánus: @gekovacsistvan:
Az általam linkelt finn cikk ( Helsinki Egyetem, Finn,- Finnugor és Skandináv Tanszék ) pont azt hozza ki, persze indirekt módon, hogy az ősi finnugor népesség a szkíta horizont előtt...
2021. 07. 20, 16:42
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
Cypriánus: @gekovacsistvan:
Nem akartalak megbántani. Ha így történt, elnézést kérek! Általában nem értek egyet Veled, de nem szeretnék személyeskedni. Emberi személy vagy, nem néhány komment.
2021. 07. 20, 16:31
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
gekovacsistvan: "Az andronovói kultúrkörből és ebből a korszakból származhatnak a magyarban és a másik két ugor nyelvben a lótenyésztéssel kapcsolatos szavak (ló, nyereg, fék, ostor, másodfű ló stb.). És igen, az and...
2021. 07. 20, 15:09
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
gekovacsistvan: @Cypriánus:
Igazán nem akartalak "kompromittálni"... de a finn és a mongol nyelv "kapcsolatáról" beszéltél és feltettél két érdekes kérdést az "etimológiák" megalkotásával kapcsolatban, amit én tovább...
2021. 07. 20, 14:49
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
Cypriánus: @gekovacsistvan:
Egyáltalán nem állítottam olyasmit, amivel vitatkozol. Nem gondolom, hogy a mongol és a finn nyelv genetikailag rokon ( közös eredetű) , - sőt , éppen ellenkezőleg azt gondolom hogy n...
2021. 07. 20, 14:22
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
gekovacsistvan: @Cypriánus:
Ha a "rokon szavak" - tehát az azonos eredetű szavak megtalálása a "szabályos hangmegfelelések" segítségével történik, akkor mégis mi a köze ehhez a te két pontodnak.
Honnan tudja azt egy ...
2021. 07. 20, 12:05
„A sápadt árja lenéz, gyötör, kihasznál, megvet, éltedre tör!”
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41
| 42
| 43
| 44
...