-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hat nagy dohányvállalat összeállt, és perbe fogta az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatalt a csomagolásokra és a szövegükre vonatkozó törvény miatt.
A The Wall Street Journal beszámolója szerint hat nagy dohányvállalat – a R.J. Reynolds Tobacco Co., a Reynolds leányvállalata, a Conwood Co., a Lorillard, a Commonwealth Brands, a Discount Tobacco City & Lottery Inc., valamint a National Tobacco Co. – összefogott, és pert indított az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatal (FDA) ellen.
A per tárgya a dohányáruk csomagolásának képi és szöveges tartalma (illetve annak állami korlátozása). Az FDA felügyelete alá tartozó felperesek az amerikai alkotmány első módosítására hivatkozva döntöttek a per mellett. Az ugyanis kimondja, hogy „a Kongresszus […] nem csorbítja a szólás- vagy sajtószabadságot”.
A dohányáruk csomagolására pillanatnyilag rendkívül szigorú szabályok vonatkoznak az Egyesült Államokban. Képpel és szöveggel is fel kell tüntetni rajtuk, hogy a dohányáruk fogyasztása káros az egészségre – a törvény még a feliratok méretét és elhelyezkedését is szabályozza –, emellett a szövegeknek tilos a kiskorúakat megcélozniuk. Barack Obama elnök pedig júniusban hagyta jóvá, hogy az FDA 12 fős bizottságot állítson fel, amelynek többek között a „light” szó használatának felülvizsgálata lesz a feladata.
A dohánygyártók több mindent is nehezményeznek. Az egyik, hogy jelenleg mindössze a csomagolás alsó felén tüntethetik fel saját reklámcélú üzeneteiket – ezek azonban többnyire nem láthatók az üzletekben, ahol a dohányáruk tárolására szolgáló eszközök eltakarják őket. A dobozok felső felét nem használhatják, mert ott törvény kötelezi őket a figyelmeztető címkék felhelyezésére. A vállalatok mindezt szólásszabadságuk fizikai korlátozásaként élik meg.
A másik panaszuk, hogy nincs lehetőségük valós állításokat megfogalmazni a dohányáruk egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatosan, az FDA ugyanis vétójoggal rendelkezik, ha a szövegek tartalmáról van szó. A gyártók azonban számos füstmentes terméket is forgalmaznak, amelyek nem tartalmaznak annyi rákkeltő anyagot, és nem jutnak a tüdőbe – így véleményük szerint ezekre más szabályok kell, hogy vonatkozzanak, mint pl. a cigarettákra.
A kiskorúakra vonatkozó korlátozás ellen nem emeltek kifogást. A felnőtt fogyasztókkal történő kommunikáció korlátozásával szemben azonban igen. Az egyik vállalat jogi képviselője így fogalmazott: „az ügy lényege, hogy a Kongresszus túlment-e egy határon, amikor megakadályozta, hogy a dohányvállalatok a felnőtt fogyasztókkal kommunikáljanak, és azt is megakadályozta, hogy a felnőtt fogyasztókhoz eljuthassanak azok az üzenetek, amelyeket a dohánygyártók nekik szántak.”
Nem minden gyártó vesz részt azonban a perben. Az Altria Group, Inc., a Marlboro márka gyártója például távol maradt, és együttműködik az FDA-val, noha nekik is vannak aggályaik a szólásszabadság megsértésével kapcsolatosan.
Az FDA egyelőre nem kommentálta a történteket.