-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Korábban számos valóban értelmetlen bejegyzések és viták fóruma is volt helyenk...2025. 05. 18, 16:36 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: A viták az új cikkek hiánya és a vitaképes kommentelők elmaradása miat...2025. 05. 14, 10:56 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 43 Remélem, hogy a 43. hozzászólást már nem törlitek (.. ezt is mentet...2025. 05. 14, 08:39 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: @Sándorné Szatmári: Erről igazából nem tudok és nem is akarok nyilatkozni, de hogy az lenn...2025. 05. 03, 21:09 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: @Sándorné Szatmári: Erről igazából nem tudok és nem is akarok nyilatkozni, de hogy az lenn...2025. 05. 03, 21:09 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kerüljön spciális tanár minden walesi általános iskolai csoportba – a Walesi Nemzetgyűlés elkötelezett az új kezdeményezés mellett.
A diszlexia – vagyis a nyelvvel, az írással és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavar – nem ritka jelenség, és igencsak meg tudja nehezíteni az iskolás éveket. Szinte minden osztályban előfordul olyan gyerek, aki ezzel a problémával küzd. Ilyenkor a tanároknak fontos felismerniük: nem a diákok értelmi képességeivel van gond, csak az ő agyuk egyszerűen másként működik, és ennek megfelelően kell fejleszteni is őket. „Egyesek fordított sorrendben látják a betűket, másoknak az írásjelek egyenesen »leugranak« a papírlapról” – fogalmaz Gloria Jones, egy húsz éve a pályán lévő walesi tanárnő. „És mivel a társaikhoz képest gyakran nem teljesítenek jól a diszlexiás gyerekek, egyre inkább elveszíthetik önbecsülésüket. Ezt kell megakadályoznunk.”
Igen ám, de hogyan? Melyik tanítónéni képes arra, hogy a húsz-harminc izgő-mozgó apróság koordinálása mellett még arra is jusson ideje, hogy a részképességzavaros diákokkal külön foglalkozzon? Erre próbál megoldást találni a Walesi Nemzetgyűlés.
A BBC tájékoztatása szerint a walesi honatyák nemrég a következő célok megvalósítását tűzték ki célul:
- Speciális, diszlexiás gyerekekkel foglalkozó nevelő alkalmazása minden elemi iskolai osztályban.
- Kurzusok szervezése, ahol a tanárok oktatást kapnának arról, hogyan lehet fejleszteni a diszlexiás gyerekeket.
- Ez a tréning mindenki számára elérhető kell legyen, aki bármilyen módon részt vesz az osztályközösség munkájában.
- Minden helyi önkormányzatnak meg kell oldania, hogy tesztek alapján kiszűrje a képességzavaros gyerekeket, és azután támogassa őket.
- Segélyvonal létesítése az érintettek számára mind angol, mind walesi nyelven.
A walesi oktatási miniszter nemrég beleegyezett, hogy a nemzetgyűlés három év alatt 2 millió fontot különítsen el a jelenlegi rendszer megreformálására. A nemzetgyűlésen elhangzott: „Kulcsfontosságú, hogy szabványosított, életkornak megfelelő tesztek álljanak a gyerekek és a fiatalok rendelkezésére angolul és walesiül egyaránt.”