-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Több, mint kétmilliárd forint közpénzbe került, de vezetői szerint „ez lett a legkifinomultabb, legkomplexebb oktatási rendszer a világon”. Megnéztük a GEOMATECH sajtótájékoztatóját.
Sajtótájékoztatón jártunk. Arra gondoltunk, hogy ha már többször is beszámoltunk egy projektről (vagy legalábbis a hozzá kapcsolódó versenyekről), megnézzük, mire is ment el – kimondani is nagyon izgalmas! – 2,3 milliárd forint. Ennyibe került ugyanis a GEOMATECH Európa adófizetőinek. A projekt abból a hoffmannrózsai elhatározásból nőtt ki, hogy a matematika nagyon fontos tantárgy, és hogy milyen jó lenne, ha jól oktatnák. (E kijelentés egyébként azok közé tartozott, amelyeket akkoriban mindenki csak helyeselni tudott.)
Az elhatározást követte a tett, amelynek köszönhetően 2013-ban kiíródott egy TÁMOP pályázat, 2,3 milliárd forintos kerettel. Már a kiírás is egyértelművé tette, hogy ez egy szűk körnek szóló meghívás: „várhatóan” egy projektet kívántak támogatni. Ez az egy támogatott projekt végül a GEOMATECH lett, amit a Budapesti Kommunikációs Főiskola és a GeoGebra Nonprofit Kft. adott be közösen.
A GeoGebra nemzetközi diadalútja
A GeoGebra egyébként – amikor éppen nem magyar nonprofit kft. – egy ismert, nyílt forráskódú online oktatási platform, ami egy osztrák szakdolgozatból nőtte ki magát. Ezt a keretrendszert az alkotó linzi matematikus, Markus Hohenwarter az oktatás valamennyi szintjére ajánlotta az általános iskolától az egyetemig. Hamarosan nemzetközi önkéntes csapat vette körül az egész projektet, aminek farvizén megalakultak a GeoGebra Intézetek – szám szerint 150 szerte a világban. A GeoGebra több nemzetközi díjat is nyert és számos nyelvre lefordították.
A siker titka az a hozzáállás volt, ami szakított a berögzült, konzervatív oktatási hagyományokkal: az egész projekt lényege, hogy a diák játszva, felfedező módjára tanul, azonnali visszajelzéseket kap, látja a képernyőn, mi történik. Azaz a matematika – és egyéb természettudományos tantárgyak, de esetenként a nyelv is – izgalmassá és játékossá válhatnak. A több mint 25 országból regisztrált számtalan felhasználó pedig lelkesen gyártotta a jobb-rosszabb minőségű kísérleti tananyagokat, a tagok tapasztalataikat osztották meg egymással – egyszóval egy igazi, közösségi oktatási platformmá alakult a GeoGebra.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A magyar diadalút
A magyar geogebrás közösség is igen aktív volt: a Cambridge-i Egyetem adjunktusa, Lavicza Zsolt elmondása szerint olyannyira, hogy a közösségi életet jórészt a magyarok szervezték. Ezzel együtt a GeoGebra határait éppen a népszerűsége jelentette: olyan mennyiségű anyag gyűlt össze az évek során, hogy egyre bonyolultabbá vált az adatbázisban a keresés. Szépen fogalmazva: strukturálatlan volt a létrehozott hatalmas mennyiségű tananyag.
A GeoGebra Nonprofit Kft.-t Lavicza Zsolt és Markus Hohenwarter 2012 decemberében alapították, annak érdekében, hogy a cég a magyar GeoGebra-mozgalmat összefogja, promotálja, segítse.
A cég megalakítása igen szerencsés pillanatban történt, hiszen éppen ekkor írták ki a TÁMOP 3.1.12-12/1-2013-0001 számú pályázatát (projektbenyújtási határidő: 2013. április), amelyet egészen véletlenül éppen szoftverfejlesztés, vagy meglévő szoftver megjelenítési és kezelő funkcióinak javítása, nyelvi funkcióinak javítása, adatbázis kereshetőségének és NAT-hoz illesztésének javítása és még egy sor hasonló tevékenységre írták ki, olyan járulékos feladatokkal, mint pl. „a Keretrendszerben a tananyag-egységek értékelését, lektorálását lehetővé tevő elemek, funkciók fejlesztése”.
Szinte mintha a GeoGebra Nonprofit Kft-re és a GeoGebra programra öntötte volna a sors ezt a pályázatot. Nem is csoda, hogy a 2,3 milliárd forintos tendert a BKF és a GeoGebra Nonprofit Kft. által alakított konzorcium nyerte meg.
Pár milliárddal később
Így jutunk el a mai sajtótájékoztatóhoz. A sajtótájékoztatót felvezető Mészáros László projektmenedzser elmondása szerint a GEOMATECH, azaz a GeoGebra rendszerére épült új oktatási platform „a legkifinomultabb, legkomplexebb oktatási rendszer a világon”. Ezt bizonyítja az is, hogy a módszert „hihetetlen érdeklődés kíséri, számos vendéget fogadtunk már Kínából, Izraelből, Nagy-Britanniából, akik most ismerkednek a projekttel, és közülük több érdeklődővel már együttműködésre is léptünk”.
No de mit tudhat egy ilyen elképesztően sikeres oktatási platform?
Az elképzelés kimondottan szimpatikus. Röviden a lényeg: a diákok szeressék meg a matematikát, ne legyen gombóc a gyomrukban, érdekelje őket a dolog, legyenek kreatívak. Ebben a GEOMATECH évfolyamra és tanegységekre bontott, NAT-kompatibilis, játékos felülete segíti őket.
Mészáros szerint a mai gyerekek már mások, mivel nem lehet már analóg, hagyományos eszközökkel megfogni őket. Rengeteg információt képesek egyszerre befogadni, gyorsan szelektálnak, igénylik a képi információt, az aktív cselekvést és nagyon nincs türelmük a jövő hétig várni azzal, hogy sikerült-e egy feladat vagy sem. A platform diákoldala éppen ezért olyan interaktív feladatokat tartalmaz, amelyek remélhetőleg kielégítik a diákok megváltozott igényeit.
De tanári oldalon is hatalmas a változás. A tanár csoportokat alakíthat: saját gépén láthatja, hogy a diák belekezdett-e már a feladatba, vagy esetleg még nem is látta azt. A csoportokba kollégáit is meghívhatja, hiszen a feladatokat – akár együtt is – átalakíthatják, továbbfejleszthetik. Sőt: a szülők is betekintést kaphatnak az órai munkába, mint vendégek. Juhos István szakmai vezető szerint a tanár hosszabb távon egyre inkább a háttérből segít majd, egyfajta konduktori szerepet vesz fel.
Hogy ez az izgalmas összeg, a 2,3 milliárd pontosan hogyan lett elköltve, nem tudjuk. A sajtótájékoztatón sajnos nem jutottunk el olyan funkciók teszteléséig sem, mint a tanári oldal – nem is szólva a kínosabban hangzó, pénzügyi jellegű kérdésekig. Sajtós kollégáink láthatólag megelégedtek azzal a három matematika példával, ami megjelent a monitorokon, a példák után mindenki szétszéledt – eztán pedig lefújták az eseményt.
Annyit viszont megtudtunk, hogy összesen 248 fő dolgozik a projekten 24 hónapig: trénereket képeztek ki, majd a trénerek 800 iskolába jutottak el, ahol 60 órás képzéseket szerveztek 2800 tanárnak – ezek akkreditált képzéseknek számítottak. Mészáros László elmondása szerint 1800 digitális tananyag készült a GEOMATECH keretében – ezeket olvasóink is kipróbálhatják a GEOMATECH oldalán.