-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy fiatal lány komoly arccal fókuszál a kezében makrancoskodó sebésztűre, amivel egy vágást igyekszik éppen összevarrni egy emberi bőrimitáción. Mellette egy fiú egy műanyagbábu újraélesztésén fáradozik. És ez csak két lehetőség a sok száz közül, amit az érdeklődők kipróbálhattak a 10. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon.
10 000 négyzetméter, 150 kiállító, 2 nap alatt átlagosan 40 000 látogató – ezek a puszta számok. Őszintén szólva az utolsó adatot némi kétkedéssel fogadtam – valóban ennyi embert érdekelnek a taneszközgyártók, nyelviskolák, tankönyvkiadók, szakképző intézmények és külföldi egyetemek portékái? Aztán amikor a kiállítás első délelőttjén viháncoló tinédzserek egész kis tömege masírozott velem együtt a metrómegállótól a rendezvény helyszínéül szolgáló SYMA csarnokig, már egyáltalán nem esett nehezemre elhinni, hogy az érdeklődés valóban élénk az Educatio Kiállítás iránt.
Multimédiás csodavilág
Interaktív tábla, mini computer, érintőképernyős asztalka: a zöld (esetenként fekete) táblán, szimpla krétán és rojtos szélű térképeken nevelkedett generáció el sem tudja képzelni, miféle modern eszközcsodák állnak ma a diákok rendelkezésére. Bevallom, ezekre voltam a legkíváncsibb, mert friss tanárszakos diplomával a zsebemben az ötéves képzés alatt egyetlen egyszer hallottam csupán a multimédiás eszközök létezéséről, látni viszont még sosem volt szerencsém őket. (Nem mentegetőzésből mondom: az ország legjobb egyetemeiről frissen kikerülő szakemberek túlnyomó többségének még arról sincs fogalma, hogyan is kell elképzelni egy digitálisnak nevezett táblát.)
A kínálat óriási: kiválasztok egyet az interaktív táblát kínáló számos stand közül, és odalépek a táblán elmerülten rajzolgató bemutató kisasszonyhoz. Örül, hogy megzavarom, egy szuszra sorolja is a sokfajta funkciót. Ma már – érvel – képtelenség lekötni a diákok figyelmét azzal, hogy egyszerűen a táblára irkálunk. Felgyorsult a világ, és az oktatásnak is követnie kell a tempót. Az interaktív tábla pedig – ami gyakorlatilag úgy működik, mint egy hatalmas, érintőképernyős monitor – bármilyen foglalkozáson hasznot hajt. Történelemóra? Amikor a tanár éppen Széchenyiről beszél, egyet kattint a táblán, és megjelenik egy kép, tegyük fel, Széchenyi szülőfalujáról. Vagy egy rövid videó a Hídemberből. Matekóra? Felírjuk a képletet a táblára, és az nyomban megjelenik egy grafikonon ábrázolva. Angolóra? Párosítsuk a képeket és a szavak jelentését. Szinte végtelen a lehetőségek száma...
Én is csaknem megmámorosodom, ám ekkor hirtelen eszembe ötlik a volt osztályfőnököm – most olyan hatvan felé járhat –, ahogy egész órán át fel-alá sétál, és közben halk, monoton hangon voltaképpen felolvassa a tankönyv aktuális fejezetét. Valahogy nehéz őt elképzelni, amint lendületesen kattintgat az interaktív táblán. Na igen – bólogat a táblaszakértő –, ezt a generációt már nehéz rávenni arra, hogy újat tanuljon; aki otthon sem használ számítógépet, és fogalma sincs arról, mi fán terem az internet, valóban elutasító. Pedig a tábla mellé oktatás is jár, és az eszköz ma már – köszönhetően az állami pályázatoknak – csaknem minden iskolában megtalálható. A fiatal tanárok viszont szívesen fogadják. (Már aki a pályán marad – kiderül ugyanis, hogy beszélgetőtársam is pályát módosított tanár. „Eladtam a lelkem” – summázza egy sóhajjal.)
Tovább barangolok a multimédia világában, és kiszúrok egy osztályteremnek berendezett standot, ahol a mini padokon mini PC-k sorakoznak. A standfelelős máris szolgálatkészen magyarázza; kiváló eszköz ez, mert a tanár gépe összeköttetésben áll a diákokéval, így percről percre nyomon lehet követni, hogyan haladnak a feladattal a nebulók, vagy akár a számonkérés is megoldható gépen keresztül. Ráadásul a masina csepp- és törésálló. És természetesen emellé is jár oktatás. Kérdezem az értékesítőt, elégedett-e a forgalommal, mire bizonytalanul hümmög – az oktatókat és iskolaigazgatókat inkább délutánra várják. De hála a pályázatoknak, azért nem panaszkodnak. Kitöltök még egy memóriafeladatot, amivel meg lehet nyerni az egyik csudamasinát, aztán tovább ballagok.
Ez nem reklámszöveg
Személyes kapcsolat: talán ez a legfontosabb azok közül, amit egy effajta kiállítás kínálni tud. A száraz információkat egy felvételi tájékoztatóból is ki lehet olvasni, de ki mondja meg, hogy a kiszemelt szak valóban olyan-e, mint amilyennek a tájékoztatót tanulmányozó diák gondolja? Márpedig a kiállítás elsődleges célközönsége az éppen felvételi előtt álló középiskolások népes csoportja. Számukra próbálják megkönnyíteni a döntést azzal, hogy a rendezvényen hagyományosan jelen van Magyarország valamennyi felsőoktatási intézménye, és azoknak számos hallgatója, akik mind lelkesen és türelmesen magyarázzák az egyes szakokkal kapcsolatos tudnivalókat. Hogy az a szerencsés, aki konkrét pályaálmokkal érkezik, meggyőződhessen, valóban helyesen választott-e, a bizonytalan pedig meghatározó impulzust kaphasson.
Mindezt alátámasztja Péter, az SZTE elsőéves fogorvos hallgatója: „Minden évfolyamból vagyunk itt, úgyhogy sokféle kérdésre tudunk válaszolni. Én például még jól emlékszem a felvételi procedúrára és az első év buktatóira, ezekről sokat tudok mesélni. És el tudjuk mondani azt is, hogy milyen a szegedi egyetemen tanulni”. És milyen? – érdeklődöm. „Röviden? Nagyon jó. És ez nem reklámszöveg: én még nem találkoztam olyannal, aki ne szeretne ott.” (Válasza meggyőző: ha történetesen már egyszer nem jártam volna ki a szegedi egyetemet, most bizonyára nekifutnék.) Búcsúzóul Péter még felajánlja, hogy a felsőbb évesek szívesen megvizsgálják a fogaimat a rögtönzött fogorvosi székben, de azt inkább kihagyom.
Helyette megszólítók két arrafelé bóklászó fiatal lányt, mennyire elégedettek a kiállítással. Az egyik feldobva meséli, hogy a Zeneművészeti Egyetemen akar továbbtanulni, s amit itt megtudott, csak megerősítette az elhatározásban. A másik félszegen közli, hogy nem igazán tud dönteni a nemzetközi gazdálkodás és a szociális munkás szakok között – de utóbbi felé talán jobban hajlik. Mindketten 17 évesek – és még mondják, hogy a mai fiatalok nem érdeklődőek.
Indulj el egy úton...
Rengeteg ember hömpölyög a Kommunikációs Főiskola és az ELTE Pszichológia Tanszékének standja körül; mit sem változtak az utóbbi idők sztárszakjai – gondolom naivan, majd észreveszem, hogy az egyiknél szerencsekeréken vászonszatyrot, illetve babzsák-labdát sorsolhatnak maguknak az érdeklődők, a másik helyen pedig makulátlan zöldalmákat osztogatnak.
Ez egyébként az egész kiállításra jellemző: csaknem minden pultnál nyereményakciók igyekeznek odacsábítani az érdeklődőket. „Írj próbanyelvvizsgát, és nyerd meg a vizsgád árát!”, „Tölts ki egy tesztet, és nyerj tankönyvet CD-melléklettel!” De ami a minimum: kellesse magát a pulton legalább egy kis csoki, cukorka, vagy valami érinthető, tapintható, színes valami (az orvosoknál például egy műanyag mellmodell, amin tumorokat lehet kitapintani, ennek nagy sikere van) – különben a kutya sem néz feléd.
Direkt arrafelé veszem az irányt, ahol csak el-elvétve szállingóznak az emberek. Meglepve tapasztalom, hogy ez a hely nem más, mint a külföldi egyetemek standjai. Spanyolország, Olaszország, Anglia, Belgium, Hollandia – és még sok más ország tanintézménye kínálja szakjait. Azon töprengek, vajon a külföldi tanulmányok ára tartja-e vissza az érdeklődőket, a kalandvágy hiánya, vagy egyszerűen csak az, hogy itt angolul kéne szót érteni a hirdetőkkel, amikor megszólít egy disztingvált hatvanas úr az egyik holland egyetemtől. Érdeklődöm, nem gondolja-e, hogy a magyaroknak túlontúl drága egy külföldi diplomát finanszírozni, mire ingatja a fejét: a holland állam például olyan kölcsönt ad a külföldi diákoknak, hogy a végzettség megszerzése esetén azt egyáltalán nem kell visszafizetni.
Egy másik standnál még ennél is érdekesebb ajánlatba botlok: egy nonprofit szervezet önkénteseket toboroz, egy évet lehet Dániában eltölteni, majd fél évre irány Afrika. A dánoknál zsebpénz és teljes ellátás ellenében speciális nevelésigényű gyerekekkel kell foglalkozni, miközben felkészítenek az afrikai „misszióra”. Ez pedig nem más, mint egy valódi, önálló segélyprojekt a kertészet, az egészségügyi felvilágosítás vagy az oktatás terén. Rápillantok az érdeklődők listájára: meglepően sokan kérnek e-mailben bővebb felvilágosítást. A programról mesélő fiatal lány csillogó szeme önmagáért beszél.
S ha már külföld, vetek egy pillantást a nemzetközi nyelviskolák portékáira is. Ezek segítségével szinte bármilyen nyelvet lehet gyakorolni a világ szinte bármely pontján – igaz, hogy a nyelvtanulásra vágyóknak meglehetősen alaposan a zsebükbe kell nyúlni ehhez. Londonban egy kéthetes nyári kurzus 250 ezer forint, Fokvárosban pedig már 200 ezerért is elmélyíthetjük nyelvtudásunkat.
Parlez-vous francais?
Szívesen befizetnék egy kis nyelvgyakorlásra mondjuk Nizzában – de elegendő készpénz híján inkább úgy döntök, hazafelé veszem az irányt. Kifelé nem tudok ellenállni a még mindig a bejárat előtt didergő orvosnövendékeknek, akiknél a sebvarrást lehet gyakorolni. Kezembe veszem a tűt – csak úgy fickándozik a kezemben. Egy valamire legalább biztosan rádöbbentett a kiállítás: jó, hogy nem orvosnak mentem.