-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A vajdasági Zomborba, valamint a horvátországi Vörösmartra látogattak magyarországi oktatási szakemberek hétfőn, a 2013 a külhoni magyar kisiskolások éve című program kárpát-medencei körútjának első napján.
A külhoni magyar kisiskolások éve projekt a tavaly indított külhoni magyar óvodák éve program folytatása. Célja, hogy minél több külhoni magyar szülő magyar anyanyelvi intézménybe írassa be gyermekét. A programot a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Nemzetpolitikai Államtitkársága hirdette meg a Magyar Állandó Értekezlet 2012. évi plenáris ülésének zárónyilatkozatában rögzítettek szerint. A program a Nemzetpolitikai Kutatóintézet háttérkutatásaira épül, megvalósítására a Bethlen Gábor Alapból 100 millió forint áll rendelkezésre, a szakmai koordinációt a nemzetpolitikai államtitkárság látja el.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A projekt pályázatokkal, közösségépítő és módszertani továbbképzésekkel, általános és régióspecifikus módszertani csomagokkal támogatja a külhoni pedagógusok munkáját, a kárpát-medencei körút keretében pedig helyszínenként több mint száz gyermekhez, pedagógusaikhoz és szüleikhez látogatnak el a program résztvevői – tájékoztatta az MTI-t Hajnal Virág programfelelős. Hozzátette: a projekt sikerét bizonyítja, hogy az idén meghirdetett pályázatokra többszörös volt a túljelentkezés. A programkörút keretében kreatív anyanyelvi játékokban, ügyességi, kézműves és zenei-mozgásos játékokban tehetik próbára magukat a kisiskolások.
A magyarországi projekt jól illeszkedik a Vajdasági Magyar Nemzeti Tanács oktatásfejlesztési stratégiájának részeként korábban indított beiskolázási kampányhoz – mondta Joó Horti Lívia, az MNT Közoktatási Bizottságának elnöke az MTI-nek. A projekt olyan programokat, élményanyagot nyújt a szórványban élő szülőknek, pedagógusoknak, gyerekeknek, amely által valóban közösségi élményként tudják megélni a magyar nyelv, a magyar kultúra használatát és kiemelté tenni mindazt, ami magyar nyelven zajlik az iskolákban – tette hozzá.
A Vajdaságban évről-évre kevesebb gyermek születik, másrészt a vegyes házasságból született gyermekek sokszor a szerb oktatásban kötnek ki. Az egyik leginkább veszélyeztetett szórvány Nyugat-Bácska: Zomborban például idén eddig csupán három gyermek iratkozott be magyar iskolába, miközben több ezer magát magyarnak valló család él a városban – ismertette a helyzetet a vajdasági szakember. Tavaly 1840 elsős indult magyar iskolába a Vajdaságban, elsőtől nyolcadikig összesen 15077 diák tanul magyarul és mintegy 7 ezer a magyar középiskolákban tanulók száma.
Az alig valamivel több mint 14 ezer fős horvátországi magyarságot még inkább fenyegeti az asszimiláció és a magyar iskolák elnéptelenedése: a 2011/2012-es tanévben 31 magyar elsős volt a négy iskolában, tavaly szeptemberben viszont már összesen csupán 16 elsős kezdett magyar osztályokban. Horvátországban magyar tannyelvű intézménybe – óvodától a középiskoláig – összesen 413 gyermek jár, további mintegy kilencszáz úgynevezett anyanyelvápolásként, heti néhány órában tanulja a magyart.
Varga Erna, a horvátországi magyar iskolák tanügyi főtanácsosa szerint az alacsony születési arány mellett a legfőbb gondot az okozza, hogy sok szülő úgy véli, gyermeke sikeresebb lesz, ha az állam nyelvén tanul. Az olyan projektek, mint a tavalyi külhoni óvodák éve és annak folytatásaként meghirdetett kisiskolások éve azért is fontosak, mert jelzés a szülők felé: az anyaországnak is fontos, hogy Horvátországban megmaradjanak a magyar tannyelvű iskolák – tette hozzá a szakember.
A kisiskolások programkörút kedden a szlavóniai Kórógyon, valamint a horvát fővárosban, Zágrábban, majd csütörtökön a muravidéki Lendván, Szlovéniában folytatódik.