-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hogy férnek meg egymás mellett Hitler és a magyarok által is kedvelt mesefigurák, a Múminok? A Tove Jansson-emlékévben fény derült a Múminok származásának sötét titkára...
Tove Jansson születésének 100. évfordulójára az Ateneum, a finn nemzeti galéria rendhagyó emlékkiállítással készült. A tárlat szervezői arra törekedtek, hogy Tove Janssont teljesen új szemszögből mutassák be a látogatóknak. Bizonyára Magyarországon is csak kevesen tudják, hogy a híres Múmin-történeteket kiötlő művésznek politikai témájú karikatúrái is készültek. A merész és filozofikus rajzok azonban nemcsak a kortársakra gyakoroltak jelentős hatást, hanem a Múmin-univerzum kezdetét is jelentették.
(Forrás: A Garm folyóirat borítói (http://goo.gl/h3dRfc))
Hitler: „Mer kaka!”
Tove Jansson karikatúráit a Garm című finnországi svéd szatirikus lapban közölte. Az 1923–1953 között megjelenő folyóirat egy skandináv mitológiai hősről, az alvilágot őrző kutyáról kapta a nevét. Ez a kutya szerepelt a kiadvány logóján is, amelyet nem mellesleg Tove Jansson édesanyja, Signe Hammarsten-Jansson tervezett. A 15 éves Tove rajzait is ő vitte be a laphoz, a még fiatal, de nagyon tehetséges lány alkotásaiból hamarosan néhány címlapra is került.
(Forrás: A Garm folyóirat borítói (http://goo.gl/h3dRfc))
Tove Jansson politikai karikaturistaként csak 1938-ban debütált, amikor is a Hitlerről készített karikatúrája a Garm címlapjára került. A folyóirat szerkesztői liberális demokrata nézeteket vallottak. A lap ezért mind a fasizmust, mind a kommunizmust pellengérre állította, és mivel a svéd nyelvű kisebbség kiadványa volt, a túlzott finnesítési törekvéseket szintén elítélte.
A leghíresebb antifasiszta borító Tove Jansson nevéhez fűződik, ezen a képen Hitler elkényeztetett gyerekként követel még több süteményt (ez áll a svéd feliraton: Mer kaka! „Még süteményt!”), bár már számos félig elfogyasztott tortadarab hever körülötte. Ha jobban megnézzük, az összecsócsált szeletekre bekebelezett városok, országok és országrészek neve van írva, az új torta pedig a földgolyót mintázza.
A képen mindegyik felnőtt a követelőző akarnok kedvére akar tenni, és ezért készségesen hordják elébe az újabb finom falatokat. A még érintetlen „édességek” között megtaláljuk Hollandiát a gyarmataival együtt, Belgiumot vagy akár Svájcot is. Ne felejtsük el, hogy a karikatúra 1938-ban készült, ekkor még nem lehetett tudni, mely európai területeket kebelezi be Hitler.
A Hitler-képen még nincs rajta a Múmin-alak, Jansson a keresztnevével szignózta az alkotását. A kortársak és az utókor is nagyon bátor dolognak tartották, hogy a fiatal művész saját nevén jelentette meg a karikatúráit. Különösen a negyvenes évek elején, amikor még nem lehetett sejteni, mi lesz a háború kimenetele.
Színre lép a troll
A 40-es években az alkotásokon a művész neve mellett megjelenik a Múmin-figura is, és lassan állandó szereplője lesz a karikatúráknak. A kezdetben szignóként alkalmazott Múmin-alakok, amelyeket Tove Jansson ekkor még Snorknak nevez, azonban korántsem egyformák az összes karikatúrán, mindig az adott képet kommentálják, kiegészítik a látottakat. Snork sokkal ironikusabb és kritikusabb, mint későbbi változata, a Mumintroll (Múminbocs).
Snork a Jansson-család legendáriuma szerint egy vita hevében született. Tove Jansson az egyik testvérével csúnyán összekapott Immanuel Kanttal kapcsolatban. Nagyon dühbe gurult, a kerti budi falára sértésképpen egy csúnya alakot rajzolt. A figura későbbi, sokkal kerekebb és kedvesebb változata aztán meghódította a világot...
A Snork, majd később Mumintroll nevet viselő figura a Garm című újságban 1943-tól szerepel a háborús karikatúrák szignójaként. A háború mint téma a karikatúrákat és egy-két festményt kivéve közvetlenül nem jelenik meg Jansson munkásságában, a Múmin-történetekről azonban tudjuk, hogy az alkotó világháborús traumájából születtek. A háborús események miatt egyre inkább kétségbe eső művész 1939 telén úgy érezte, képtelen festeni. Új kifejezési formát keresett, ekkor kezdte írni az első Múmin-regényt. A Múmin-történetekben a háború kevésbé direkten, inkább allegorikusan van jelen, például a szereplők a nagy árvíz idején eltűnt apjuk után kutatnak, vagy rettegve várják az üstököst, amely az egész Múmin-völgyet pusztulással fenyegeti.
A mai Múmin-őrületet ismerve nehéz elképzelni, hogy Tove Jansson nem volt mindig ilyen népszerű a finnek körében. Kezdeti ismeretlenségét leginkább az okozta, hogy anyanyelvén, svédül írt, és így a finn közönség nem értette, és nem érezte a magáénak az alkotásait. Például a képregényei már sok más nyelven megjelentek, mire végre a finn fordításuk elkészült.
Tove Jansson ma leginkább a Múmin-világ megalkotójaként ismert. A művész ugyanakkor küzdött ez ellen a népszerűség ellen, mert úgy érezte, hogy az írás és a képregényrajzolás miatt nincs ideje a festészetre, amellyel mindig is foglalkozni akart. Ennek ellenére nem a képzőművészet hozta meg a sikert Janssonnak.
A Múmin-történetekre azóta egész iparág épül, és a figurák a finn országimázs fontos közvetítőivé váltak. Használati tárgyakon kívül Múmin-figurás édességek is szép számban kaphatók Finnországban. Ezért talán nem meglepő, hogy az Ateneumban megrendezett kiállítást az egyik leghíresebb finn édességgyár, a Fazer is támogatja. A cég több szálon kapcsolódik Jansson munkásságához. A kezdő művész az 1930-as évek végén Helsinki Munkkiniemi városrészében lakott albérletben a Fazer cég egyik bérházában. Mivel nem mindig volt pénze a bérleti díjra, felajánlotta a tulajdonosoknak, hogy freskóval fizet a lakhatásért. Két falfestménye még ma is látható ezen a házon.
Ezenkívül Tove Jansson az 1950-es években több reklámot is rajzolt a Fazer-termékeknek. Ezeken a hirdetéseken is felfedezhető a Múmin-figura. Ekkor jelentek meg az első kifejezetten Múmin témájú Fazer-termékek, amelyeknek csomagolását szintén Tove Jansson tervezte. Kezdetben csak cukorkákat készítettek, ma már a Múmin-keksz a cég legnépszerűbb terméke.
A finnországi siker mellett az animációs feldolgozásoknak köszönhetően Múmin-völgy lakói Ázsiában is hódítanak, a japánok után most a kínaiak, illetve a dél-koreaiak körében válnak egyre népszerűbbé Tove Jansson történeteinek szereplői. Ezt a népszerűséget az édességipar is kihasználja, a Múmin-finomságok legnagyobb felvevőpiaca Japán, ahol Finnország után a legtöbb Múmin-rajongó található. Ezek után nem meglepő, hogy az Ateneum kiállítása jövőre Japánba költözik, ahol öt múzeumban mutatják be a helsinki gyűjtemény egyes részeit. Érdekes lesz megfigyelni, hogyan viszonyul majd a Múminokhoz szokott japán közönség Jansson háborús karikatúráihoz.