-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A korlátozó intézkedések visszavonását és a valódi esélyegyenlőség szavatolását követeli a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség.
A független Ukrajna története – a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatást tekintve – visszalépések sorozata, amelynek következtében mára „hadiállapot” alakult ki a magyar kisebbség oktatásában – hangzott el a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség (KMPSZ) szombaton Beregszászon megtartott soros évi közgyűlésén.
A több mint kétezer magyar pedagógust tömörítő KMPSZ tanácskozásán elmondott elnöki beszámolójában Orosz Ildikó a többi között felvázolta, milyen utat tett meg a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatás a független Ukrajna létrejötte óta – amikor, röviddel az önállósodás után, az ország oktatási minisztériuma anyanyelvű iskolákat ígért minden nemzetiségnek – a jelenlegi helyzetig, midőn ugyanez a minisztérium csak ukrán tanintézetek létezését hajlandó elismerni Ukrajnában.
Mint hangsúlyozta, a nemzetiségi tannyelvű oktatás ellehetetlenítésére irányuló intézkedéseket a központi állami szervek generálják, míg Kárpátalján, megyei szinten egyelőre jobb a helyzet, mert a helyi hatalom még kiáll a magyarok oktatási jogainak biztosítása mellett. Kérdés azonban, hogy meddig – tette hozzá a KMPSZ elnöke, aki szerint semmi jót nem ígér a jövőre nézve az, hogy az utóbbi időben az ukrán állami televízióban, fő műsoridőben a kárpátaljai magyarok ellen uszító dokumentumfilmeket mutatnak be, amelyek azt sugallják a nézőknek, hogy az alaptalanul követelőző magyarok visszaélnek az ukrán állam jóságával.
Orosz egy vastag iratköteget felmutatva közölte, hogy a KMPSZ minden szóba jöhető állami intézményt megkeresett beadványaival, jogorvoslati kérelmeivel a kárpátaljai magyar oktatás működését ellehetetlenítő központi intézkedések hatályon kívül helyezése érdekében, de érdemi választ egyetlen illetékes hivataltól sem kapott.
Brenzovics László, a kárpátaljai megyei tanács (közgyűlés) elnökhelyettese, egyben a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) alelnöke felszólalásában elmondta, hogy a kárpátaljai magyar oktatás az eltelt 90 évben már többször volt a mostanihoz hasonló nehéz helyzetben mind a csehszlovák, mind a szovjet időszakban, ám a közösségnek eddig mindig sikerült elhárítania a megsemmisüléssel fenyegető veszélyeket. Reménykeltőnek nevezte, hogy az anyaország „teljes mellszélességgel” kiállt a kárpátaljai magyar oktatás ügye mellett, beleértve a kormányzatot és az országgyűlési pártok majdnem mindegyikét.
A KMPSZ közgyűlése nyilatkozatot fogadott el, amelyben húsz pontban összefoglalva követeli az illetékes ukrán hatóságoktól a kárpátaljai magyarság korábban kivívott oktatási jogainak biztosítását, a korlátozó intézkedések visszavonását és a valódi esélyegyenlőség szavatolását az oktatás minden szegmensében.