-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Miért van az, hogy egyes gyerekek kiválóan teljesítenek az iskolában, mások pedig lemaradnak – holott képességeik ugyanolyanok? Hogyan lehet tanulási kedvhez segíteni a gyengébb tanulókat? Gyarmathy Éva klinikai szakpszichológus, egyetemi docens az alulteljesítés ördögi köréről mesél.
Ha lemarad a gyerek, magára vessen, miért nem tanul? – ez az ódivatú tanári álláspont sajnos még ma is sok esetben tartja magát. Pedig egyáltalán nem biztos, hogy az iskolában alulteljesítő gyerek rosszabb képességű, mint sikeres társai – csupán lehet, hogy diszlexiás, diszgráfiás vagy egyszerűen csak rossz szociokulturális hátterű családból érkezik, így a verbális képességek terén nem tud a többi iskolakezdő diákkal azonos szintről indulni. Az alulteljesítés ördögi köréről és a megoldási javaslatokról Gyarmathy Éva klinikai szakpszichológus beszél majd a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének április 17-i konferenciáján.
Mi jellemez egy alulteljesítő gyereket? Egy diáknak, aki nem tud az iskolai elvárásoknak megfelelően teljesíteni, folyamatos kudarcélménnyel kell szembesülnie. Egy ideig talán igyekszik felvenni a versenyt, aztán feladja, és még azt sem teljesíti, ami képességeiből kitelne. Énképét úgy védi, hogy inkább egyáltalán nem tesz erőfeszítést, hiszen „jobb lustának tűnni, mint butának” – magyarázza Gyarmathy Éva. A folyamatos frusztráció pedig hosszabb távon önértékelési problémákhoz vezet, és elindul egy ördögi kör: a gyerek nem tanul, ezért kudarc éri, és emiatt továbbra sem tanul. Ugyanakkor elhárítja magától a felelősséget, mert nem hiszi, hogy ő maga változtatni tudna a dolgokon. Az alulteljesítő gyereket egyfajta büszke önelégültség jellemzi, ez azonban csak látszólagos. Ahhoz viszont elég, hogy a környezetet is elfordítsa magától, és megnehezítse a saját beilleszkedését. Ebből a negatív körből pedig nagyon nehéz kiszállni.
Mit lehet akkor mégis tenni?A szakember szerint a magyar oktatási rendszer egy régi embertípusra van kitalálva: olyan családokra, ahol a gyerekeknek minden este mesélnek, ahol szól a rádió, és ahol beszélgetnek a kicsikkel. Ilyen környezetben az iskolakezdésig már kifejlődik a gyerek módszeres verbális gondolkodása. Ma viszont meglehetősen kevés családra igaz ez a klasszikus kép: a gyerekeket inkább a tévé, a számítógép és az azokból érkező rengeteg információ veszi körül. És éppen ehhez kellene igazítani a gyerekek iskolai fejlesztését is: szituációhoz, zenéhez, vizualitáshoz és aktivitáshoz kötődő, játékos feladatokon keresztül kellene tanítani.
Színes nyelvórák
Erre a nyelvóra különlegesen jó alkalmat kínál. „Nem csak tankönyvvel lehet a gyerekeket például angolra tanítani, hanem Beatles-dalokkal, érdekes helyzetek eljátszásával is. És fontos lenne a technikai eszközöket is kihasználni” – emeli ki a pszichológus. Példaként egy olyan programot említ, amelyben a diákok egyszerre találják meg az idegen szó leírását, vizuális megjelenítését és kiejtését is. Rákattintanak a szóra, a gép kiejti azt, majd a gyerekek maguk is megpróbálkozhatnak a kiejtéssel, amit aztán a program felvesz és összehasonlít az eredetivel. Így játékos formában addig kísérletezhetnek, amíg nem sikerül megközelítőleg tökéletesre az eredmény. Ugyanígy léteznek már mobiltelefonra letölthető játékos feladatok és szótárak is.
Gyarmathy Éva a „túltanítást” vallja jó módszernek. Ez persze nem a tananyag unásig való ismétlését jelenti, hanem egyszerűen annyit: „ne várjunk el addig teljesítményt, amíg a gyerek nem tud teljesíteni”. Ha előbb kérünk számon valamit, mint ahogy az rögzülne, azzal csak azt érjük el, hogy a gyerek rosszul tanulja meg az adott anyagot. Nem teljesítményt kellene tehát elvárni, hanem tevékenységet: azt, hogy a gyerek folyamatosan próbálkozzon a maga tempójában, és sikerélményekre tegyen szert. Előbb-utóbb minden gyerek eljut ugyanarra a szintre, csak éppen különböző úton és sebességgel. Olyan program is létezik már, amiben a diák maga választhatja meg, mikor szeretné letesztelni a tudását. És ez a pont szükségszerűen elkövetkezik; ugyanúgy, ahogy a számítógépes játékokban is szeretnek a gyerekek egyre magasabb szinteket megütni. „Abból kell kiindulni, hogy a gyerek szeretne tanulni. Ez a belső késztetés mindenkiben ott van” – hangsúlyozza a szakember.
Igen ám, de a mai osztálylétszámok mellett hogyan érheti el egy tanár, hogy az óráján minden egyes tanulóra külön figyeljen, és mindenki előrehaladását ugyanúgy segítse? Gyarmathy Éva válasza kézenfekvő: színesen kell tanítani. Érdemes belefoglalni egy tanórába mind az éneklést, mind a rajzot, mind a drámajátékot – a lényeg, hogy ugyanazzal a tananyaggal ne csak egy csatornán keresztül, hanem többféleképpen találkozhasson a diák. Mert ki fogja választani közülük azt, amivel ő személy szerint a legjobban tanulhat.