-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Jóváhagyta a miniszteri értekezlet az új közoktatási törvénytervezet vitaanyagát, mellyel kapcsolatban a felsőoktatási törvénytervezet vitaanyagához hasonlóan várják az észrevételeket, ebben az esetben december 30-ig.
A tervezet szerint a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban a két kötelező idegen nyelv mellett egy harmadikat is oktatni kell, valamint a gimnáziumokban oktató tanároknak egyetemi végzettséggel, és Pedagógus III. vagy Tudóstanár fokozattal kell rendelkezniük – mondta el Hoffmann Rózsa.
A felsőoktatási törvénytervezet vitaanyagához hasonlóan az előkészítés metódusa megegyezik, az új közoktatási törvénytervezet vitaanyagánál is várják az észerevételeket, ebben az esetben december 30-ig – jelentette be Hoffmann Rózsa december 3-án. Az első egyeztetési szakasz lezárását követően a kormány elé kerül a koncepció, majd ezt követően kezdődhet meg a jogalkotó szakasz – tájékoztatott az államtitkár.
Hattól 17 éves korig tart a tankötelezettség
A koncepció az óvodában, az általános-, és középfokú iskolában hangsúlyosan jeleníti meg a nevelés, a felzárkóztatás, a tehetséggondozás közoktatásra háruló feladatait. Eszerint az óvodák hároméves kortól fogadják a gyermekeket, és ötéves kortól kötelező részt venni az óvodai nevelésben. A gyermekek tankötelezettsége hatéves korban kezdődik, és 17 éves korig tar. Az általános iskola nyolc évfolyammal működik, amelyet megelőzhet, illetve követhet egy-egy általános iskolára, illetve középfokú iskolára felzárkózást biztosító, előkészítő tanév, az úgynevezett nulladik évfolyam.
A vitaanyag továbbá tartalmazza, hogy minden olyan településen, ahol ezt legalább nyolc szülő igényli, működnie kell az alsó tagozat feladatait ellátó tagiskolának. 2013-tól kezdődően pedig, felmenő rendszerben a tankönyvek az általános iskolában ingyenessé válnak, ugyanis azok az iskola tulajdonát képviselik majd.
A tervezet kitér arra is, hogy az általános iskolákban tilos felvételi vizsgát vagy felvételi előkészítő tanfolyamot tartani, illetve a sport- és művészeti tagozatokon alkalmassági vizsga rendezhető.
Hídprogram köti össze az általános- és középiskolát
Középiskolai tanulmányaikat azok a diákok kezdhetik meg, akik sikeresen elvégezték az általános iskolát, vagy a hídprogramot. A hídprogram lényege a tervezet szerint, hogy abban az esetben, ha a tanuló az általános iskola befejezését követően nem nyer felvételt középfokú iskolába, de az általános iskola utolsó osztályának megismétlése nem indokolt, akkor a Hídprogram keretében nulladik évfolyamra járhat. A nulladik évfolyam legalább nyolc tanuló igénye esetén bármely középfokú iskolában megszervezhető, maximális létszáma pedig 15 fő lehet.
A szakiskolák három évfolyammal működnek, a fogyatékossággal élő tanulók pedig speciális szakiskolába járhatnak, amely öt-hatéves oktatást biztosít számukra.
A korábbi hiresztelésekkel szemben azonban rendkívüli vagy ismételt fegyelmi vétség esetén a diák nem rúgható ki, hanem áthelyezhető egy másik iskolába, amelyik fogadja. Abban az esetben, ha a szülő 15 napon belül nem helyezi el másik iskolában a diákot, a megyei kormányhivatal oktatási osztálya köteles iskoláról gondoskodni a számára.
Szigorodó érettségi vizsga
A gimnázium általában négy, de lehet hat vagy nyolc évfolyamos is, viszont hat illetve nyolc évfolyammal csak az a gimnázium működhet, amely a két kötelező idegen nyelv mellett egy harmadik idegen nyelvet is kötelezően oktat a diákoknak. Emellett a vitaanyag szerint a nyolc évfolyamos gimnáziumban meg kell teremteni a feltételeket a negyedik idegen nyelv fakultatív tanulásához is.
Az érettségi vizsgán a négy-, hat-, és nyolcosztályos gimnáziumban is hat tantárgyból kell számot adniuk a tanulóknak, így magyar nyelv és irodalomból, történelemből, matematikából, idegen nyelvből, egy választható természettudományos tantárgyból, illetve egy kötelezően választandó tantárgyból.
Az érettségi vizsga megkezdésének feltétele a középiskolai bizonyítvány megszerzése, amelynek tartalmaznia kell, hogy a tanuló 60 óra önként választott társadalmi tevékenységet végzett az érettségi vizsgára jelentkezés időpontjáig. A 26. életév betöltése után társadalmi tevékenység igazolása nélkül is lehet – költségtérítéses formában – érettségi vizsgára jelentkezni. Az új érettségi rendszer egyébként 2014-től lép életbe kísérleti kipróbálást követően.
Változás továbbá, hogy a gimnáziumi oktatásban résztvevő valamennyi tanárnak egyetemi végzettséggel kell rendelkeznie, a teljes állású tanárok negyven százalékának pedig kétszakosnak, és Pedagógus III. (Mesterpadagógus) vagy Tudóstanár fokozattal kell rendelkeznie.
Finanszírozás
A tervezet megfogalmazásában a közoktatási intézmények működését a központi költségvetési hozzájárulások, a fenntartók hozzájárulása, az intézmények saját bevétele, illetve az ellátottak térítési díjai biztosítják. A központi költségvetési hozzájárulás összegét az éves költségvetési törvény határozza meg. A központi költségvetés biztosítja a közoktatási intézmények működéséhez szükséges pedagógus és egyéb alkalmazotti létszámra megállapított átlagbér szerinti támogatás összegét.
Emellett a közoktatási feladatokat ellátó nem állami, nem önkormányzati közoktatási intézmények ugyancsak megkapják a bérek és járulékok összegét a költségvetéstől.
Továbbá az egyházi jogi személy által fenntartott közoktatási intézmények kiegészítő támogatását is a központi költségvetés biztosítja. Ebben az esetben a költségvetési hozzájárulás meghatározásánál a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló törvény rendelkezéseit is figyelembe kell venni.
A közoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat
Hoffmann Rózsa a közoktatási törvénytervezet koncepciója kapcsán beszámolt arról is, hogy a vitaanyag egyértelművé teszi az iskolarendszer szereplőinek helyzetét, és megteremti a jogok és kötelességek harmóniáját. Az államtitkár kitér arra is, hogy a Nemzeti Alaptantervet a tervezet kiegészíti a nemzeti és egyetemes műveltségtartalmakkal és a 21. század korszerű ismereteivel, amelyhez kötelező érvényű, választható tantervet rendel. Hozzátette: ezzel az a határozott céljuk, hogy csökkentsék az egyes iskolák közötti különbségeket.
Amint azt elmondta: a tehetséggondozás kereteit a Nemzeti tehetség Program jelöli ki, amelyet a Nemzeti Tehetség Alap támogat. A Program és az Alap a jogszabály értelmében az oktatásért felelős miniszter irányítása alatt működik.
Hoffmann Rózsa a törvény új vonásai között említette meg, hogy a jövőben a szakmai döntéseket szakemberek hozzák majd a szülők és a diákok véleményének meghallgatásával, valamint, hogy elismerik az intézmények szakmai önállóságát, de nagyobb állami szerepvállalást tartanak szükségesnek.
Az új közoktatási törvény tervezetének vitaanyaga a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapján érhető el.