Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Sultanus Constantinus: @Hatti: És persze sok más finnugor nyelvben is.
Meg egyébként számos nem finnugor és nem türk nyelvben is létezett történetileg magánhangzó-harmónia vagy ahhoz hasonló jelenség, csak ma már nem aktív....
2018. 11. 12, 10:24
Bizonytalankodó harmónia
Hatti: Most komoly, hogy "világhírű tulajdonság" lenne?
Csaxólok, hogy egy kivételével az összes türk nyelv jellemzője a szigorú hangrendi illeszkedés.
2018. 11. 12, 10:13
Bizonytalankodó harmónia
blogen: @Irgun Baklav: Kit érdekel, hogy mennyien vannak, ennek semmi köze a névhasználathoz a nyelvben. Semmi. Ahogy mi is világosan értjük, hogy ők más sorrendben írják a nevüket, úgy ők is nagyon gyorsan l...
2018. 11. 12, 10:00
Idegen nevek magyar kiejtése
Irgun Baklav: @blogen: „Nem fogyatékosok azok hozzánk képest, nem kell a szájukba adni semmit!”
Nem fogyatékosok, de van különbség egy kb. egymilliárd beszélős lingua franca és egy tizennéhány milliós közepes nyelv...
2018. 11. 12, 08:44
Idegen nevek magyar kiejtése
blogen: @szigetva: A feudalizmus utáni magyar nyelvet beszélem, most leszek csak negyvenes, szóval nekem már semmit nem mond ez a vezeték-keresztnév közti különbségtétel urazás esetén.
Érdekes, az átlag magya...
2018. 11. 12, 00:54
Idegen nevek magyar kiejtése
szigetva: @blogen: A "Kovács úr"-nak egészen más a stílusértéke, mint a "János úr"-nak, furcsa, hogy nem érzed. Az előbbi semleges, az utóbbit inkább egy szolga mondja az uraságnak.
@blogen: Nem fölösleges, mer...
2018. 11. 11, 21:58
Idegen nevek magyar kiejtése
blogen: @szigetva: Nem nevelés, csak értelmetlen. Egy fordított vernegyulázás. Ez utóbbiról leszoktunk, az idegen nevek már változatlan formában maradnak és ellentétes irányban is teljesen fölösleges. A saját...
2018. 11. 11, 21:25
Idegen nevek magyar kiejtése
blogen: @Kormos: A magyarban nincs jelentősége melyiket urazzuk.
2018. 11. 11, 21:22
Idegen nevek magyar kiejtése
Kormos: @Sultanus Constantinus: Igazából a törökben is így van. Lehetek "bay Kormos" vagy "Krisztián bey". De az előbbit nem nagyon használják. Így viszont Bye Alex törökül vagy Alex bey vagy Bye Bye XD.
2018. 11. 11, 21:14
Idegen nevek magyar kiejtése
Kormos: @szigetva: My name na Osas. Uvuvwevwevwe Onyetenyevwe Ungwemubwem Osas.
2018. 11. 11, 21:11
Idegen nevek magyar kiejtése
szigetva: @nyikimo: Azért gondolod így, mert nem tudod, hogy a nyelvészek nem előírják, hogy a beszélők hogyan beszéljenek, hanem megfigyelik ezt és leírják, amit tapasztalnak.
Ahogyan egy etológus sem akarja m...
2018. 11. 11, 21:06
Olcsó árak!
nyikimo: Tömören csak annyi hogy kissé elcsodálkoztam a szakértő indoklásán,azért helyes egy kifejezés mert használják meg sok találat van rá a neten?Szerintem ezek nem bizonyítanak nagyjából semmit.
2018. 11. 11, 20:00
Olcsó árak!
Sultanus Constantinus: @szigetva: @Kormos: A spanyolban meg két külön szó van az 'úr'-ra aszerint, hogy a vezeték- (señor, Sr.) vagy a keresztnév (don, D.) előtt használod. Sőt, hivatalos/udvarias megszólításnál, ahol a ker...
2018. 11. 11, 11:08
Idegen nevek magyar kiejtése
szigetva: @Kormos: Ha nagy úr vagy — sir — akkor az angolok is.
2018. 11. 11, 09:55
Idegen nevek magyar kiejtése
Kormos: @blogen: A törökök a keresztnevet urazzák. :D
2018. 11. 11, 09:43
Idegen nevek magyar kiejtése
szigetva: @Kormos: Na tessék, beelőztél.
Még azt is csinálhatod, hogy "I'm Kormos, Krisztián Kormos", annak is van hagyománya ☺
2018. 11. 11, 09:28
Idegen nevek magyar kiejtése
szigetva: @blogen: Engem zavar, amikor Mr/Dr Péternek neveznek, úgyhogy a megfelelő kontextusban fordítva használom a nevem. Amikor nagyon fontos, akkor úgyis két rovatba kérik (first name, surname). De tehetsz...
2018. 11. 11, 09:27
Idegen nevek magyar kiejtése
Kormos: @szigetva: Á, nincsen ennek semmi gyakorlati oka, csak egyszerűen így alakult ki a hagyomány egyrészt, amúgy meg egyéni szokás kérdése. A koreaiak jellemzőe nem fordítják meg a neveiket, talán a kínai...
2018. 11. 11, 09:17
Idegen nevek magyar kiejtése
blogen: @szigetva: Naés? Miért lenne probléma, ha véletlenül a keresztnevet uraznák? De elég gyorsan fel fog tűnni a külföldinek, hogy a keresztnevek nálunk hátul vannak, ki fogja sakkozni, mi a helyzet! Lega...
2018. 11. 11, 08:48
Idegen nevek magyar kiejtése
szigetva: @blogen: Azért, mert a nem magyarok többnyire nem tudják, hogy a magyarok a családnév-keresztnév sorrendet használják, ezért ha el akarjuk kerülni, hogy "Mr János" vagy "Ms Andrea" legyen a megszólítá...
2018. 11. 10, 23:04
Idegen nevek magyar kiejtése
blogen: Miért van az, hogy a döntő többség megfordítja a magyar nevek sorrendjét, ha mondjuk angolul beszél, de nem fordítja meg az angol nevek sorrendjét a magyarban!
Tehát Viktor Orbán lesz Orbán Viktorból,...
2018. 11. 10, 21:41
Idegen nevek magyar kiejtése
Sultanus Constantinus: Kissé off, de hasonló jelenség(ek)ről szól, akit esetleg érdekel:
www.elmexicano.hu/2017/05/maganhangzo-ha...l-igeragozasban.html
2018. 11. 10, 11:44
Bizonytalankodó harmónia
Pierre de La Croix: @szigetva: Igeeen, hasonlóra gondoltam, bár inkább arra tippeltem volna, hogy a román v. szerb/horvát nyelvek esetén fordulhatott ilyen elő. Mert végül is a héber nyelv azért kb. 2000 évig "kihalt", í...
2018. 11. 09, 11:08
Ilyen lënne az új helyësírás
szigetva: @Pierre de La Croix: Némileg hasonló dolog történt Izraelben, ahol egy korábban beszélt, de később kihalt nyelvet újra beüzemeltek.
2018. 11. 09, 10:59
Ilyen lënne az új helyësírás
Pierre de La Croix: @Kormos: @Irgun Baklav: @szigetva: Speciel az a @nyest: hez méltó kérdés lenne, hogy tudunk-e olyan példákról/előfordulhat-e, hogy egy korábban eltűnt (legalábbis a köznyelvből) hang újra megjelenik é...
2018. 11. 09, 10:40
Ilyen lënne az új helyësírás
Kormos: @Irgun Baklav: Az már csak hab a tortán, hogy megtanulni, hol kell ly-t ejteni j helyett, pont akkora feladat, mint megtanulni, hol kell ly-t írni j helyett. De mondjuk ezt zsenibogyó már nem gondolja...
2018. 11. 09, 10:14
Ilyen lënne az új helyësírás
Irgun Baklav: @Kormos: Hát, én azt el tudom képzelni, hogy egy holdkóros megszállott fejében az van, hogy az elsős-másodikos kisdiákokkal csakazé' is meg kéne taníttatni, hogy az írott ly-t /ʎ/-nek ejtsék (az lj-t ...
2018. 11. 08, 23:52
Ilyen lënne az új helyësírás
Kormos: @Pierre de La Croix: "egy gyerek képes lehet olyan hangokat kiejteni" -- Persze, nem erről van szó, hanem hogy hanem hogy pont azt és pont úgy és pont ott ejtene mást, mint ahogy korábban is volt, csa...
2018. 11. 08, 22:45
Ilyen lënne az új helyësírás
szigetva: @Pierre de La Croix: Persze, ha a gyerek nem tudna mást ejteni, mint a szülei, akkor nem változna a nyelv. Pedig de.
2018. 11. 08, 21:56
Ilyen lënne az új helyësírás
Pierre de La Croix: @Kormos: Bár nem értek egyet a hozzászólóval, de - elvileg - egy gyerek képes lehet olyan hangokat kiejteni - szerintem - amit a szülei nem: ha olyan környezetben nevelkedik vagy generációs különbség ...
2018. 11. 08, 21:50
Ilyen lënne az új helyësírás
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 143
| 144
| 145
| 146
| 147
| 148
| 149
| 150
| 151
| 152
| 153
...