-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A Volga és a Káma folyók találkozásának vidékén az i. sz. 3‒8. században élt az imenykovói kultúra népessége. Őstörténészek serege találgatja, hogy kik lehettek: törökök, magyarok, mordvinok, szlávok vagy balti-szlávok, netán ruszok, vagy esetleg szarmaták? Mi sem tudjuk a választ, de van véleményünk ‒ több is.
A finnugor őstörténettel kapcsolatba hozható régészeti kultúrák közül eddig már foglalkoztunk a gyjakovói és a Kunda-sigiri kultúrával. Most az imenykovói következik.
Az imenykovói régészeti kultúra emlékei az i. sz. 3. és 8. század közötti időszakra datálhatók. Lelőhelyei a szamarai kanyarulat fölötti Volga-szakasz mindkét partját elfoglalják, nyugaton pedig egészen a Szura folyó mellékéig terjednek ki. Az imenykovói jövevénynépesség észak felé az Alsó-Káma vidékén is megtelepedett. Lényegében beékelődtek a mordvinok, a marik és az udmurtok elődei közé, kihasználva azt a ligetes jellegű területet, amely még életmódjuk számára megfelelő volt. Kelet felé szabadon hagyták a mai Baskíria terméketlen, száraz vidékeit.
Az első imenykovói földvárakat a 19. század közepe táján találták meg. A Volga–Káma vidékének régészeti kutatása az 1870-es években lendült föl, amikor Kazanyban tartották meg a 4. oroszországi régészeti kongresszust, a városban pedig megalakult a régészeti, történeti és néprajzi társaság.
1898-ban Alekszandr Szpicin tárt fel először imenykovói típusú településeket. A két világháború között előbb Leonyid Tambovcev, majd Nyikolaj Kalinyin folytatta az ásatásokat. A második világháború után újrakezdett feltárások során Kalinyin tette az első fontosabb megállapításokat: a kultúra népessége vaspapucsos faekével művelte földjeit, háztáji állattartást folytatott, és a vas megmunkálásában is voltak fontos újításai.
Az 1950-es években nagy leletmentő ásatások folytak a kujbisevi víztároló és vízi erőmű építkezése miatt. 1959-ben Vlagyimir Gening tárta föl az imenykovói földvárat. A hely szelleme megihlette, így lett a kultúra neve imenykovói.
1967-ben Pjotr Sztarosztyin könyvet írt az imenykovói kultúráról. Több mint háromszáz lelőhelyet sorolt fel – földvárakat és kisebb-nagyobb településeket, valamint egyetlen egy temetőt. Már ekkor különböző elképzelések keringtek az imenykovói népesség etnikai hovatartozásáról. Az 1960-as‒70-es években a szamarai Volga-kanyarulatnál is előkerültek a kultúra emlékei, és újabb temetőket is találtak. Napjainkban a régészeti leletek mind biztosabban jelölik ki az imenykovói népesség helyét a környező kultúrák és népek között. A kultúra származása körül azonban zajlik egy tudományosnak álcázott vita: napi politikai céloktól befolyásolva terjed az a vélemény, hogy az imenykovóiak voltak az első szlávok a Közép-Volga és a Káma mentén.
(Forrás: készült a Wikimedia Commons /CC BY-SA 2.5/ térképének felhasználásával)
Földvárak és temetők – élet és halál az imenykovóiaknál
Az imenykovói kultúra életét a települések feltárása alapján rekonstruálhatjuk. Pár bekezdéssel följebb már utaltunk rá, hogy az imenykovóiak új földművelési eljárást honosítottak meg a Volga-Káma vidékén. Primitív ekéikkel, ha nem is túl mélyen, de fölszántották a talajt, s úgy vetették el gabonamagvaikat. Búzát, kölest, rozsot, zabot, tönkölyt és árpát termeltek. Állattartásuk is fejlett volt, településeiken főleg háziállatok csontjait találták meg. Volt, ahol inkább kisebb állatokat: juhot, kecskét, disznót, másutt több szarvasmarhát és lovat, néhol pedig tevét is tartottak. Természetesen kutyáik is voltak. A termelő gazdálkodást kiegészítette a vadászat és a halászat. Szarvasra és medvére, valamint kisebb prémes állatokra vadásztak. A Volgából szép nagy halakat, 3-4 méteres vizákat fogtak ki.
Az imenykovóiak fejlett gazdálkodását segítette, hogy igen jó minőségű, tartós vaseszközöket tudtak készíteni. Ekepapucsaik és keskeny, hosszú baltáik a települések jellegzetes leletei. A baltákkal talán harcoltak is, de legfőbb fegyverük az íj volt. Az imenykovóiak kézzel formált, lapos aljú, általában díszítetlen kerámiaedényeket készítettek.
A földvárakban és nyitott településeiken lakóépületeiket is megtalálták: kisméretű, félig földbe mélyített, földfalú kunyhókban laktak. A házak között tároló és munkagödrök voltak. Az egyik háztípus, valamint a településszerkezet a honfoglaló magyarok házaival, településeivel is párhuzamba állítható.
A földvárakat cölöpsor koronázta meg, tovább nehezítve az idegenek bejutását. Egy-egy erődítmény körzetében több kisebb, nyílt település volt.
Az 1960-as évek végéig csak a Rozsgyesztveno (Tatár Köztársaság) mellett föltárt imenykovói típusú temetőt ismerték a régészek. Ebben a temetőben elhamvasztva tették az elhunytakat a sírokba, melléjük pedig két-három nagyméretű kerámiaedényt helyeztek. Mivel a hamvasztás során a ruházat díszítőelemei megsemmisültek vagy összeégtek, így a régészeknek kevés támpontjuk volt annak meghatározására, hogy kik is voltak az imenykovóiak, honnan jöttek, és hol keresendők kultúrájuk gyökerei.
Az 1980-as években olyan temetőket találtak, amelyek hozzásegítettek a rejtély megoldásához, avagy tovább kuszálták a szálakat (ez nézőpont kérdése…). Jevgenyij Kazakov tárta föl a szép nevű Kominternovszkojéban (Tatár Köztársaság) azt a temetőt, amely leletei alapján beilleszkedett az imenykovói kultúra leletegyüttesébe. Ugyanakkor a temetőben a már megismert hamvasztásos temetkezési rítus mellett másik halottas szokást is megfigyeltek: teljes egészében sírba helyezett emberek maradványai is előkerültek. Sőt, egyes sírokban részleges lovas temetkezés nyomait is megtalálták. Mint a honfoglaló magyaroknál.
(Forrás: Kazakov 2011: 32.)
Milyen nyelven beszéltek?
Az első véleményt az imenykovói emberek származásáról és nyelvéről Alekszej Szmirnov fogalmazta meg az 1950-es években. Szerinte ők mordvinok voltak. Az évtized végén Vlagyimir Gening, a rozsgyesztvenói temető feltárója, egyetértésben Alfred Halikovval, törököknek határozta meg az imenykovóiakat. Az 1960-as évek közepén Pavel Sztyepanov a mordvin régészeti emlékek kutatója ősmagyaroknak gondolta az imenykovóiakat, akik a 8. században a Volga partján lóra pattantak és belovagoltak Pannóniába. Pár évvel később Pjotr Sztarosztyin óvatosan megfogalmazott véleményében vegyes finnugor‒török etnikai összetételre gyanakodott. Ekkor újra jött Alekszej Szmirnov, aki a kerámiaedények és a hamvasztásos temetkezés miatt immár szlávoknak tartotta az imenykovóiakat. Ezt a véleményt Galina Matvejeva vitte tovább. Az imenykovóiakat a Dnyeszter mellékéről származtatta, a vaskori Przeworsk kultúrából. Véleménye szerint az imenykovóiak szláv nyelvére utalnak a területükön található azon régi szláv folyónevek, amelyek már Ibn Fadlán úti jelentésében is olvashatók (Szok, Cseremsan, Majna, Utka). 2004-ben publikált egyetemi jegyzetében álláspontját még fenntartotta, noha az újabb régészeti leletek azt már erősen aláásták.
Ezt a káoszt látva, végre időszerű volt, hogy egy nyelvész is állást foglaljon a kérdésben. Vlagyimir Napolszkih 1996-ban, a Permi Szent István halálának 200. évfordulóján tartott konferencián az a permi nyelvek (komi, udmurt) néhány jövevényszavát egy balti-szláv jellegű indoeurópai dialektusból vezette le, és ennek a dialektusnak a beszélőit az imenykovói népességben vélte megtalálni. Előadása azonban csak fokozta bajt. Napolszkih elképzelése szerint létezett egy „makrobalti” nyelvi area, amelynek résztvevője volt az „imenykovói nyelv” is. Ez közel állhatott a preszláv nyelvhez, de nem volt azonos vele. A régészek és történészek (Szergej Kljastornij ‒ Pjotr Sztarosztyin, valamint Valentyin Szedov) azonban nem tudták értelmezni Napolszkih koncepcióját, és immár nyelvészetileg is bizonyítva látták, hogy az imenykovóiak szlávok voltak. Ez sokaknak bejött. Így került a tudomány köreiből a közvélemény érdeklődésének terébe a korai szláv jelenlét a Volga‒Káma vidékén. Az imenykovói szlávok teli tüdővel dagasztották az orosz nemzeti büszkeség vitorláját.
10 évvel később Vlagyimir Napolszkih megírta, hogy azért ő ezt nem úgy gondolta. Az imenykovói népesség nem lehetett szláv etnikumú és szláv nyelvű, hiszen ez az etnikum és nyelv csak a 6. században kezdett formát ölteni. Ő az imenykovóiak nyelvét csupán a preszláv nyelvhez közelinek gondolta, és a félreértések elkerülése érdekében célszerűbb lett volna, ha ezt a nyelvet balti-szláv, avagy balti jellegűnek nevezi, mivel véleménye szerint az egész makrobalti areán belül a preszláv dialektus marginális helyzetben volt.
E bevezető után Napolszkih sorra vette azokat a földműveléssel összefüggő szavakat, amelyek egy balti-szláv ősnyelvből kerülhettek a permi nyelvekbe, valamint a mari és mordvin nyelvbe. Egy-két szó esetében új etimológiát javasolt. Egy ábrát is közölt az imenykovói nyelv helyéről a makrobalti areán belül:
Honnan származtak?
Az imenykovói kultúra eredetét Jevgenyij Kazakov foglalta össze 2011-ben. Kimutatta, hogy a 4. század végén ‒ 5. század elején a hunok mozgolódása következtében a Volga‒Káma vidékét népvándorlási hullám érte el. A történeti források hagyományos értelmezése szerint a menekülő csoportok iráni nyelvű szarmaták lehettek.
Régészetileg bizonyítható, hogy az imenykovói népesség nem a Dnyeszter vidékéről, hanem kelet felől érkezett, és kapcsolatban állhatott a turbászli és a kusnarenkovói kultúrák népességével. E kultúrák lelőhelyei a mai Baskír és Tatár Köztársaság területén találhatók. A turbászli népességet egyes kutatók ugornak, mások alánnak vagy baskírnak tartják. A kusnarenkovóiak a magyarok és/vagy a baskírok etnogenezisében játszottak szerepet. Ennek alapján azért az imenykovói népesség egészének vagy csak egyes csoportjainak török vagy ősmagyar származtatása sem zárható ki, noha itt jegyezzük meg, hogy a régészetben nem az a lényegi kérdés, hogy az egykor élt kultúrák mellé mai népneveket és ma beszélt nyelveket rendeljünk. Ráadásul a nyelvi hovatartozás kérdésének eldöntésére a régészet nem is alkalmas (hacsak nem egy könyvtárat ásnak ki a kutatók).
Jevgenyij Kazakov szerint az imenykovói kultúrára jellemző edénytípusok is szarmata, nem pedig ősszláv környezetből származnak.
Kérdéses lehet, hogy a Kazakov által föltárt kominternovszkojei temető az imenykovói kultúrába tartozik-e. A szerző azonban jól bizonyítja, hogy a korábbról ismert imenykovói leletek megtalálhatók itt is. Ennek azért van jelentősége, mert ezzel megdől az az állítás, hogy az imenykovóiak temetkezési rítusára kizárólag a hamvasztás volt jellemző. És ezzel jelentősen gyengülnek az imenykovóiak szláv származása melletti érvek (az ősszlávokra a hamvasztás volt jellemző, de ők urnákba tették az elhunytak maradványait).
Amennyiben az imenykovói kultúra további régészeti kutatása igazolja a szarmata közegből való származást, az erősítheti a népesség indoeurópai, azon belül ősiráni eredeztetésének elméletét. A makrobalti nyelvi areához tartozás a kultúra keleti eredete miatt nem valószínű.
Mivé lettek?
Az imenykovói kultúra területére a 8. században a volgai bulgárok költöztek. A helyben maradt népesség a volgai bulgár állam alattvalója lett, sokan azonban a környező finnugorok közé települhettek. Ennek régészeti bizonyítékai vannak: a 8‒10. században a muszlim világgal kereskedő és ezen szépen meggazdagodó Volga‒Káma vidéki finnugorság olyan ékszereket kezd hordani, amelyek az imenykovói és a hozzá hasonló (lásd turbászli) kultúrák köréből származnak.
Az egyik jellemző darab a kerek csatfibula, mely az egész finnugorság körében népszerű lesz (eljut a Baltikumba is). A finnugor leleteket feltáró régészek ezt a tárgytípust mordvin nevét használva, gyakran szjulgamnak nevezik (észt neve sõlg).
Nagy karriert futott be a finnugoroknál az egymástól elforduló két állatfej motívuma is. Ez megjelent a csontból faragott fésűkön is, miként az imenykovói kultúrában, de később ismert lett fémből készített változata is, amely immár nem egy fésű testeként szolgált, hanem csörgős-láncos csüngők lógtak le róla.
(Forrás: Sztarosztyin 1967: 83., Golgyina 1985: 239.)
Az imenykovói kultúrából ismert a kacsatalp és a palack alakú csüngő is. Később mindkettő elterjedt a finnugor népeknél is.
A Volga‒kámai finnugor népek ismerték a halotthamvasztás szokását is. Kb. a temetkezések egynegyede történt ilyen módon. Ezt is imenykovói hatással magyarázhatjuk. Nemcsak a hamvasztást, hanem azt a jelenséget is, hogy egy kultúrában több temetkezési rítus is szokásban volt.
Az imenykovói hatás csak egyik eleme volt annak a hatássorozatnak, amely az i. e. 3. évezredtől kezdve dél felől folyamatosan elérte az erdőövezetben élő finnugor csoportokat.
Irodalom
Bibliográfia, sok-sok letölthető tanulmánnyal: Археологические культуры: Именьковская
Alihova 1969: Материальная культура Средне-Цнинской мордвы VIII–XI вв. Саранск [P. P. Ivanov 1927–28-as ásatásait A. E. Alihova publikálta]
Golgyina 1985: Голдина, Р. Д.: Ломоватовская культура в Верхнем Прикамье. Иркутск [a kötet képtáblái]
Kazakov 2011: Казаков, Е. П.: Этнокультурная ситуация IV–VII вв. н.э. в Среднем Повольже. Finno-Ugrica 2011 (№ 12-13.): 8–31.
Napolszkih 2006: Напольских, В. В.: Балто-славянский языковой компонент в Нижнем Прикамье в сер. I тыс. н. э. Славяноведение, 2006/2: 3-15.
Sztarosztyin 1967: Старостин, П. Н.: Памятники именьковской культуры. САИ Д1-32. Москва