-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Térképnek mondják, de akár naptár is lehet. Mélyen filozofikus mű, apró tréfa vagy pusztán stílusgyakorlat? Tetszik, tetszik, mégis kissé tanácstalanok vagyunk...
A furcsa térképek blogja egy finnugrisztikai szempontból igen érdekes „térkép”-et mutat be, egy lapp sámándobot. Valójában egy modern műalkotásról van szó (Jeffrey Karl Reese Vallance képzőművész munkájáról), mely tradicionális motívumok alapján készült. A sámándobot a számik valóban egyfajta tájékozódási eszközül, jóslásra használták, a sámándob különböző részei különböző dolgokat, helyeket szimbolizáltak. A sámándobnak szerepe volt olyan feladatokban is, mint az elkóborolt rének felkutatása, valamilyen módon tehát helyre is utalhatott. Minderről azonban keveset tudunk, mert a számik erőszakos keresztény hitre térítése eredményeképpen az erre vonatkozó tudás rég elveszett, az autentikus dobok is csak múzeumokban maradtak fenn.
A leírás szerint a térkép a következőket ábrázolja:
A dob közepén található kereszt egy fa, melynek közepén Mandas-pirre, az aranyagancsú szarvas áll, mely a napot szimbolizálja.
Az északi ágon egy rénvadászt látunk, aki íjával éppen célba veszi reménybeli zsákmányát. Az ág végén egy agancsot látunk, mely a sarkcsillagot és Szent Hubertuszt jelképezi.
A keleti ágon a háromszarvú szélistent látjuk, a délin a háromkirályokat (azaz a napkeleti bölcseket), a nyugatin pedig egy pajzsos figurát, mely a szerencsét jelképezi, illetve egy fát ölelőt, mely a földi királyságra utal.
Ezt a földi királyságot jelképezi a dob északnyugati mezője is. Itt találjuk a keresztény temetőt (kis kereszt), a megváltást (kereszt a kopjával, a szivaccsal és a létrával), és a tavaszt (a kizöldülés istene, mely két éppen kihajtó növényt tart). Látunk még itt egy vadrént, illetve egy mérlegen egyensúlyozó jávorszarvast és bogyót evő kecskét.
A három korona a Svéd Királyság jelképei (ugyanez a jelképe a svéd légierőnek), a hajó pedig a vikingekre utal. A két varjú Huginn és Muninn. A mező belső sarkában egy kereszt alakú boszorkányjel található, illetve a mezőben látunk még egy rént, mely az északkeleti mezőben álló medvével harcol.
(Forrás: Wikimedia commons / Towpilot)
Az északkeleti mező jelképezi az égi királyságot, a dob peremén a szent helyet látjuk az áldozati rének agancsaival. Valamivel délebbre két templomot és egy halom keresztet láthatunk, ezek a keresztény utat jelképezik. A templom alatt ismét egy boszorkányjelet fedezhetünk fel. A hátán keresztet viselő ló az apokalipszis lovasa, de akár a halál tipikus fakó lova is lehet. A motoros szán, a tongai denevér és a rénszarvashúst a piacra szállító helikopter képe tölti ki ezt a negyedet.
A délkeleti negyed az alvilágot jelképezi, itt láhatunk egy Vadembert (ápolatlan emberszerű lény, egyrészt a télapó előképe, másfelől viszont skandináv jetifigura), egy „dolgát végző” embert, egy a modern médiát jelképező antennát, egy viking sisakot (mely állítólag a hagyományos kommunikáció jelképe), és egy sámánnőt az őt kísérő macskával. A mező közepén egy síelőt, a sámánt az alvilágba vontató rént, egy tyúkot és egy lazacot láthatunk.
A délnyugati mező peremén egy doboló sámánt, egy lábasházat, egy lapp sátrat, egy kutyát és egy facsoportot figyelhetünk meg. A mező belső részén a Loch Nessire emlékeztető víziszörnyet, a sámán kígyóját, illetve a transzban táncoló sámánt látjuk.
A dob legdélebbi részén rénkarámot látunk négy rénnel, a legészakibbon pedig egy katedrálist, vagy magát az atyaistent.
Bár a mű értelmezése állítólag (legalábbis részben) a művésztől származik, bizonyos kérdések azért megmaradnak. Például erős a gyanú, hogy a dob inkább nevezhető naptárnak, mint térképnek. A feltámadás (húsvét) és a zöldellő ágak egyértelműen azonosíthatóak a tavasszal, a szán a téllel, a víziszörny és a kígyó a nyárral. Feltehető tehát hogy az évszakok az óramutató járásával ellentétes irányban haladnak a dobon.
Egyértelmű, hogy a műalkotáson a pogány és a keresztény motívumok keverednek a modern technológia jelenségeinek ábrázolásával. Nem tűnik azonban úgy, hogy az alkotásnak valamilyen mélyebb üzenete is lenne – az is lehet, hogy alkotója csupán gegnek szánta.
Forrás