Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
nyelv=metafizika
A fizikai valóságról érzékszerveinken keresztül szerzünk tudomást. A gondolkodásnak nevezett művelet, amelyre ráépültek a nyelvek, köztük a matematika és a logika is mint "nyelv" és elvont műveleti tér elméletnek számít, aminek igazságát a valósághoz való fizikai visszatérés igazolja vagy cáfolja, a pozitívista tudományos megközelítés szerint.
A matematika kiválasztási axiomája feltételezi, hogy 'azonos egyekkel" van dolgunk, de ha ez az axióma nem igaz, akkor az egész algebrai épület összeomlik. http://www.cs.elte.hu/blobs/diplomamunkak/bsc_mat/2010/gilyen_andras_pal.pdf
Ugyanakkor a fizika, ha elhagyjuk a mértékegységeket és minden egységet egynek veszónk,akkor a fizikai tudásunk válik semmivé. Mivel minden mérés érintés, és a legelső mérés a súly vagy tömeg mérése volt, amely az egy és a több átváltását segítette megvalósítani, gondolkodésunknak ez az érzékszervi látványa valóság és az elvont közti átmenet megtestesítése, magyarázata, ezért metafizika. Ez a nyelvi tudás elnyomja az érzékszervi tudást, ahogy a matematikai jelek a semmti, az egyet és a többet rendre egy szimbólummal reprezentáljá, ami nyilvánvalóan ellentmond a"röghöz kötött" érzékelésnek. Ahogyan a Stroop hatás teszt eredménye is mutatja
http://en.wikipedia.org/wiki/Stroop_effect
Következésképpen nem elég a nyelvet és a gondolkodást csak a szépirodalom fikcióján, a matematika, a nyelvtan, filozófia, és a logika szétválasztott tantárgyaiban, hanem ezek közös nevezőit megtalálva egységes keretben tanítani. Így nem fordulhatnak elő, hogy ugyanarról a közös vikágrül különböző és egymással versengő magyarázatok lennének forgalomban. Illetve látni kellene, hogy van egy fizikai törvényekkel leírt, egy projekciókkal létrehozott nyelvi-fantásia világ és érzelmi, azonosulási alapon létrejött számos hitvilág, amelyek metafizikaiak. A diferenciálódó viágképek a főnévis, melléknévi szófajok számával szaporodnak, míg hozzájuk képest az igékszáma kevés. A tudás átaádása így reménytelen feladat, főleg, hogy a relációk fogalma leszűkül egy maréknyira, és félreértett a fenti ismeretköörökön belül is. A természetes nyelvek föbbek közt gépi fordítás célú feldolgozása éppen ezért nem hoz jobb eredményket, mert a metafizika részeként létező ontológiák nem állnak azonos talajon, azaz nem korrekt a csúcsontológiájuk fogalmi készlette, a "vikág tagolása" (chunking - a pszcihológiából).
Vissza
Nyitotta: firkasz, 2013. 09. 27, 08:54
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Megjelenített tételek:
Vissza
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Megjelenített tételek: