-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Ázsiai régióban India kiemelkedően teljesített az oktatás területén az elmúlt 15 évben. Mi a titkuk?
A közelmúltban számoltunk be arról, hogy az UNESCO szerint világszinten még rengeteg komoly feladat van az oktatásügy fejlesztése terén. Míg például az európai országokban a fő cél a mindenki számára kötelező közoktatás színvonalának emelése, a világ más tájain már az is gondot jelent, hogy a gyerekek megtanuljanak írni és olvasni. Az 1,2 milliós India is egészen más problémákkal küzd, mint hazánk. Lássunk ezek közül néhányat!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A The Times of India több cikkben is foglalkozik az ország teljesítményével. Az UNESCO kiemelte, hogy Indiában mostanra sikerült elérni, hogy a gyerekek 99%-a megkezdi általános iskolai tanulmányait. Óvodába is a gyerekek majdnem 60%-a jár. Ez hatalmas fejlődés ahhoz képest, hogy 1999-ben még kevesebb, mint a kisgyermekek ötöde részesült óvodai nevelésben.
Az eredmények javulásához többek között az infrastruktúra javítása vezetett. A 2010-es adatok szerint az iskolák 45%-ában volt elektromos áram, ami a korábbi értéknek több, mint a duplája. Rengeteg iskolákhoz vezető út is épült. Emellett az ország széleskörű iskolai vécéépítésbe kezdett. Sok helyütt a gyerekek csak egy közös latrinára járhattak. Emiatt a kamaszkorú lányok közül sokan kimaradtak az iskolából. A korszerű vécék megjelenése azonban megemelte a beiratkozó lányok számát.
A kedvező folyamatok ellenére feladat akad még bőven. Az írástudatlanság ellen Indiának még jócskán van mit tenni, emeli ki cikkében Kounteya Sinha. Bár az eredeti célkitűzés az volt, hogy felére csökkentsék az analfabéták számát 2000 és 2015 között, ez csak félig sikerült. Emellett az írástudatlan nők száma jócskán felülmúlja az írástudatlan férfiak számát Indiában. Mi lehet ennek az aránytalanságnak oka?
A szomorú statisztikák mögött az áll, hogy Indiában még mindig igen népszerűek a hagyományos, gyermekkorban vagy korai kamaszkorban megkötött házasságok. Itt él a világ gyermekkorban (15 éves kor alatt) férjhez adott kislányainak 40%-a, mintegy 24 millió gyermek. Ezek a kislányok igen korán kezdenek szülni, így értelemszerűen kimaradnak az iskolából. Bár ma már a lányok és fiúk egyenlő arányban kezdik meg iskolai tanulmányaikat Indiában, a kedvező folyamatoknak az egész népességre csak hosszú évek múlva lesz hatása.
Források
PTI: India reduces ’out of school’ children by 90%: UNESCO
Kounteya Sinha: Women 68% of adult illiterates in India
Manash Pratim Gohain: India made big gains in child education: UN