-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A magyar táncházmozgalom magja termékeny talajra hullott Udmurtiában: néhány lelkes fiatalnak és az udmurt hagyományoknak köszönhetően jól működik a magyar példa, még az eltérő körülményekből adódó nehézségek ellenére is. Ráadásul az udmurtoknál is igaz: a tánc egy vízszintes irányú vágy függőleges irányú kifejeződése – de csak ha ketten járják.
Legtöbb olvasónk bizonyára értesült már arról az örvendetes hírről, hogy a magyar táncházmozgalom felkerült az UNESCO „szellemi kulturális örökség”-listájára. De vajon emlékeznek-e még olvasóink arra, hogy hogy mondják udmurtul azt, hogy táncház, és van-e tippjük arra, hogy hol az udmurt fővárosban hol lehetne ropni egy jót – akár magyarosan, akár udmurtosan?
(Forrás: Wikipedia (udmurt változat) / Denis )
A magyar táncházmozgalom sikerei annak idején udmurt nyelvrokonainkat is megmozgatták; 1997-ben, magyarországi útjáról visszatérve, Andrej Prokopjev néprajzos meg is alapította az első – és azóta is egyetlen –, a népdalokkal szemben kifejezetten a táncra összpontosító és táncházakat is szervező udmurt együttest, az Ekton Korkát. Az együttesnek a nevét is a magyar táncházmozgalom ihlette, ekton ugyanis annyit tesz udmurtul, mint ’tánc’, a korka szó pedig ’ház’-at jelent. Andrej Prokopjev célja eredetileg a magyarhoz hasonló táncházmozgalom megteremtése lett volna Udmurtiában; az Ekton Korkát így nem csupán a színpadnak érlelt, elit együttesnek szánták, hanem olyan formációnak, amely táncházak, népi estek szervezésével táncba is viszi a közönséget, nem csak távolról szórakoztatja az érdeklődőket. A terv az együttes szintjén sikerült is, az Ekton Korka mind a mai napig rendszeresen szervez táncházakat Izsevszkben, és fellép szerte Udmurtiában, és azon kívül is. A magyarhoz hasonlóan széleskörű táncházmozgalmat azonban (egyelőre?) nem sikerült létrehozni Udmurtiában: aligha kell magyarázni, hogy az udmurt kultúra, az udmurt kisebbség helyzete és lehetőségei korlátozottabbak az orosz államban, mint egy többségi kultúra lehetőségei a saját államán belül.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A bárki számára látogatható táncházakat általában kéthavonta rendezi az Ekton Korka az izsevszki úgynevezett „Népek Barátságának Házá”-ban. Az intézmény neve sokat sejtető: falain belül nem lehet kifejezetten és kizárólag udmurt kulturális eseményeket szervezni, ennél „kultúraközibben” kell itt felfogni a programokat. A korábban előírt udmurt–orosz estek vitatható sikere miatt az utóbbi időben inkább más finnugor nyelvű népek táncait, így pl. magyar, csángó, észt, mari táncok tanítását ötvözik bele a táncházestekbe, amelyeknek egyébként a közönsége is soknemzetiségű: udmurtokon kívül oroszok, tatárok és marik is rendszeresen látogatják a mulatságokat, úgyhogy az ilyen „multikulti” partik elnevezése már nem is szimplán táncház, hanem „Ekton Korka Plusz”.
A táncházazás hagyománya azért persze az udmurtoknál sem a semmiből nőtt ki: ahogy nálunk hajdanában a fonóban összejárt az ifjúság, úgy az udmurtoknál is szokás volt, hogy időnként összegyűltek valakinek a házában a fiatalok, hogy együtt mulassanak, játsszanak, táncoljanak. Viszonzásképpen besegítettek a ház körüli munkákban: fát aprítottak, főztek, takarítottak. Az ilyen eseményeket sudon korka ’játszóház’ vagy pukon korka ’ülőház’ névvel illették – a korka szó jelenléte tehát többszörösen is indokolt az udmurt táncegyüttes nevében.
Az udmurtoknál egyébként – a magyar hagyományokkal ellentétben – inkább a kör-, mintsem a páros táncok a jellemzőek, és ha mégis együtt táncol két ember – akik akár egyneműek is lehetnek –, azt is inkább a többi táncos által formált kör közepén teszik, és táncuk erősen improvizatív jellegű. Ha két férfi vagy két nő táncol a kör közepén, akkor a tánc egyfajta versengésként is felfogható: ki tud ügyesebb, szebb figurát bemutatni, kinek sikerül jobban elkápráztatnia a közönséget; ha viszont egy fiú és egy lány lejt együtt, az bizony a kölcsönös – vagy legalábbis a fiú részéről fennálló – érdeklődés csalhatatlan jele.
A táncházszervezésen kívül az Ekton Korka „profiljába” tartozik a hagyományos udmurt táncok, népdalok, dallamok gyűjtése, lejegyzése is: gyakorta járnak gyűjtőutakra, expedíciókra. Ezenkívül rendszeresen lépnek fel kisebb-nagyobb, helyi és nemzetközi rendezvényeken, fesztiválokon. Jelenleg mintegy tíz állandó táncosuk van, akik közül mindössze ketten férfiak. A talpalávalót viszont inkább férfiak biztosítják, akik nem kevés hangszeren muzsikálnak: harmonikán, kobozon, krezs nevű udmurt pengetős népi hangszeren, különféle sípokon és furulyákon, klarinéton, magyar citerán, dorombon.
Általában hetente háromszor tartanak táncpróbát (szintén az izsevszki Népek Barátságának Házában), fellépések, koncertek előtt – amelyekből havonta akár kettő-három is akad – viszont akár naponta próbálnak. Nem is csoda, hogy az Ekton Korka eljutott már olyan rangos eseményekre is, mint a 2006-os strasbourgi „The Path of Birds” című fesztivál, vagy a Finnországból Svédországba átívelő Folklandia. Finn- és Észtországban rendszeres vendégek, Magyarországon viszont utoljára 2001-ben jártak, amikor egyúttal több rendezvényen is felléptek, így az Európai Kisebbségek Folklórfesztiválján Jászberényben és a Pécsi Nemzetközi Kultúrnapokon. Jó volna, ha nálunk, a táncházmozgalom hazájában és a fesztiválok paradicsomában is lehetőségük adódna gyakrabban fellépni.