-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
a közterületen való
életvitelszerű tartózkodásról szóló
szabályozást Magyarországon?
A címben feltett kérdéssel foglalkoznak mélyrehatóan a Vitázik a világ ifjúsága projektben részt vevő magyar fiatalok a 2014. május 28-i IV. országos döntőn.
2014. május 28-án 11 órakor 4. alkalommal lehetünk tanúi egy izgalmas záróvitának, melyet a Vitázik a világ ifjúsága projekt idei legtehetségesebb vitázói folytatnak német nyelven az Andrássy Egyetem Tükörtermében. A Vitázik a világ ifjúsága vetélkedő a közép- és kelet-európai középiskolák németül tanuló diákjait szólítja meg. A projekt hozzájárul a politikai műveltség fejlesztéséhez, hiszen arra ösztönzi a fiatalokat, hogy fontos politikai és társadalmi témákról kritikusan gondolkodjanak. A német nyelven folyó vitázás fejleszti a tanulók nyelvtudását, és növeli a tanulók aktivitását a tanórákon. Minden évben nyolc ország több mint 2000 tanulója vesz részt a vitavetélkedőben.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A 24 perces német nyelvű vitában az ütős érvek mellett fontos a koncentráció, és hogy a felek megfelelően reagáljanak az elhangzott hozzászólásokra. Nehezíti a helyzetet, hogy a fiatalok nem választhatják ki előre a pozícióikat. A döntőbe jutott négy tanuló között a helyszínen sorsolják ki a pro illetve contra szerepeket, így előfordulhat az is, hogy a saját véleményükkel ellentétes álláspontot kell képviselniük.
Ez a helyzet azonban nem fogja váratlanul érni a Vitázik a világ ifjúsága projekt résztvevőit, ugyanis az országos döntőt hosszú hónapokon át történő felkészülés előzte meg. A tanulók a németórákon sajátították el a vitatechnikákat, majd számos vitatársukat kellett legyőzniük a többkörös elődöntőkben, az iskolai, iskolahálózati és országos kvalifikációs fordulókban. A konfliktusokkal terhelt vitastílus és az éles könyök, amely a közéleti vitákat manapság jellemzi, itt nem helyén való: a Vitázik a világ ifjúsága vetélkedőben a zsűri ugyanis nem csak azt pontozza, hogy ki mennyire jártas a témában, és milyen meggyőzően érvel az adott kérdésekben, hanem mindenekelőtt azt értékelik, hogy a vitapartnerek mennyire figyelnek oda egymásra, és hogyan reagálnak az elhangzottakra.
A Vitázik a világ ifjúsága a Goethe-Institut, az Erinnerung, Verantwortung und Zukunft Alapítvány, a Hertie Közhasznú Alapítvány és a Külföldi Német Iskolák Központi Igazgatóságának közös projektje, melyet Magyarországon a Hanns-Seidel-Stiftung, az E.ON Hungária, az Audi Akademie, a Magyarországi Németek Önkormányzata és a Konrad-Adenauer-Stiftung támogat.