-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Melyik az ország harmadik legnagyobb nyelvi és kulturális kisebbsége? Nem, nem a németek, és nem is a horvátság. A siket közösségről van szó – akik egészen megdöbbentő hátrányokat kénytelenek elszenvedni a mindennapi életben. A problémák megoldásának kulcsa egyebek mellett az – immáron hivatalosan is nyelvként elismert – jelnyelv és az oktatás. Egy egyedülálló kutatási program, a JelEsély sajtótájékoztatóján jártunk.
Az egyes becslések szerint 30-60 ezer fős siket közösséget az oktatásban elképesztő hátrányok érik. Annak ellenére, hogy a nemzetközi szakirodalom egységesen foglal állást a mellett, hogy a jelnyelvi oktatás biztosítja a megfelelő minőségű oktatást, ezen keresztül pedig az elhelyezkedés és a társadalmi mobilitás esélyeit, a magyar közoktatásból a mai napig szinte teljesen hiányzik a jelnyelvi rendszerre alapuló képzés. Ehelyett a siket gyerekek csökkentett kimeneti követelményeket nyújtó (értsd: „könnyített” tananyagot kínáló), speciális oktatásban részesülnek – ahol a jelnyelv gyakran egyáltalán meg sem jelenik. A jelenleg elérhető oktatási intézmények szinte mindegyikében az úgynevezett auditív-verbális, orális módszerre épül az oktatás, ami viszont egyszerűen nem hatékony: a siket közösségen belül a többségi társadalomhoz képest aránytalanul alacsony az iskolázottság foka, összehasonlíthatatlanul rosszabbak a foglalkoztatási mutatók. Ezek az adatok azért is elkeserítőek, mert semmi nem indokolja, hogy ez így legyen.
Sokan nem is gondolnák, hogy a leginkább veszélyeztetett gyerekek azok, akik halló családokba születnek: ők adják a siket közösség túlnyomó részét, 95 százalékát. Ők azok, akik gyakran már túl későn ismerkednek meg a jelnyelvvel ahhoz, hogy azt hatékonyan alkalmazva elmélyíthessék tudásukat. Pedig a jelnyelvi környezetben nevelkedő fiatalok kimutathatóan jobb helyzetben vannak kortársaiknál. Rengeteg adat áll rendelkezésre ahhoz, hogy kijelenthessük: a jelnyelvi oktatás valódi esélyt jelenthetne a fiatalok számára.
A helyzet rendezéséhez szükség volt a 2009-es jelnyelvi törvény elfogadására is, ami a jelnyelvet önálló természetes nyelvként ismerte el, a jelnyelvet használó közösséget pedig nyelvi kisebbségként határozta meg. Egyáltalán nem triviális gesztusról van szó: a törvény – egyebek mellett – előírta ugyanis a kétnyelvű – magyar jelnyelvi-magyar nyelvi – oktatás bevezetését is.
Alapozás
A JelEsély program, amelynek sajtóbemutatóját október 10-én a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetében tartották, egy olyan átfogó kutatási program, amely előkészítheti a terepet arra, hogy az oktatásban komoly változás következhessen be. Azzal, hogy a projekt keretében átfogó, tudományos módon írták le a magyar jelnyelvet, a program során létrejött korpuszával (mondjuk úgy: összegyűjtött szövegkincsével) és online elérhető szótárával megteremtheti a feltételeit egy ütőképes jelnyelvi, kétnyelvű oktatási program kidolgozásának.
Hogy miről szól a JelEsély? Az alábbiakban Romanek Péter, a program egyik kutatója foglalja össze röviden a célokat:
Dr. Kenesei István, a Nyelvtudományi Intézet igazgatója helyezte kontextusba a rövidesen véget érő program jelentőségét azzal, hogy elmondta, a JelEsély költségvetése meghaladta az Intézet éves költségvetését – és nem csak méretei, de tartalma miatt is nemzetközileg kiemelkedő eredményeket mutathat fel.
A program keretében több száz – siket és halló – szakember dolgozott éveken keresztül azért, hogy a siket közösség által régóta megfogalmazott igény, a kétnyelvű oktatás alapjait megteremthessék –mondta el dr. Bartha Csilla, a JelEsély program szakmai vezetője. A jelnyelvi oktatás alapjainak kialakításához ugyanis elkerülhetetlen, hogy átfogóan leírják a jelenlegi nyelvváltozatokat, hogy a tananyagok összeállítását megfelelően támogathassák.
A feladat már csak azért sem volt egyszerű, mert a magyar jelnyelvnek számos változata ismert. A konferencián elhangzott, hogy a különböző nyelvi változatok összegyűjtéséhez komoly technikai felkészülésre volt szükség: a több száz interjú mindegyikét több kamerával rögzítették, hogy a nyelvi sajátosságokat megfelelően dokumentálhassák. Az összetett és aprólékos kutatási program eredményeként nem csak egy rövidesen elérhető, online jelnyelvi szótár jött létre, de számos, a kétnyelvű kutatás módszertanára vonatkozó elméleti és gyakorlati kutatás és segédanyag is előállt.
(Forrás: David Fulmer / CC BY 2.0 / Commons)
Bartha Csilla elmondta, hogy a jogszabályi helyzet hazánkban mára már irigylésre méltó – a 2009-ben elfogadott jelnyelvi törvény nemzetközileg is példamutató. „Azonban mindez csupán egy üres keret mindaddig, amíg meg nem töltjük tartalommal” – fogalmazott a kutató.
Bartha Csilla szerint ugyan a JelEsély keretében kidolgozott metodológiák nemzetközi mércével is előremutatónak számítanak, a program nem csupán gyakorlati kérdésekkel foglalkozott. Legalább ennyire fontos, hogy elősegítsen egyfajta szemléletváltást, hiszen – bár a hozzáállás az utóbbi néhány évben lassan változni látszik – a siket közösség továbbra sem jut megfelelő oktatáshoz, ami teljesen elfogadhatatlan. Az oktatás megszervezése nélkül a közösség tagjai továbbra is kénytelenek lesznek munkaerőpiaci hátrányokat elszenvedni, és nem csökkenhet aggasztó társadalmi szegregációjuk sem.
A jelnyelv elsajátítása, a jelnyelvi nevelés az élet első pillanatától fogva fontos lenne. Mégis, a szülők ugyanazokkal az évtizedes, évszázados paradigmákkal szembesülnek, amikor kiderül, hogy gyermekük hallássérült: az orális oktatás és az integrált oktatás között kell dönteniük. „Ez pedig nem tényleges döntési helyzet, mivel a siket gyermekek a hangzó nyelv mellett egész egyszerűen nem kapnak elegendő vizuális inputot a magyar oktatási rendszerben ahhoz, hogy hatékony, piacképes tudást szerezhessenek” – mondta el Bartha Csilla. Az egyedüli hatékony módszert a komoly kétnyelvű (jelnyelvi-hangzó nyelvi) oktatás jelentené.
A program brosúrája:
Online, akadémiai, jelnyelvi
Az akadémiai jelnyelvi szótárat dr. Hámori Ágnes mutatta be. A szótár 1450 címszót tartalmaz, mégpedig úgy, hogy adott esetben több nyelvi változatot is bemutat – márpedig ilyen változatokból bőven akad, hiszen a magyar jelnyelv számos helyi változattal (dialektussal) rendelkezik. A szótár kialakítása során a legfontosabb szempont az volt, hogy a mindennapi élet és az oktatásban szükséges alapfogalmak egységesen helyet kapjanak a gyűjteményben.
A szótár létrehozása során a három legfontosabb vezérelv az volt, hogy alapul szolgáljon a jelnyelv oktatási célú sztenderdizációjának folyamatához, hatékonyan segítse a kétnyelvű oktatás bevezetését és az oktatási segédanyagok létrehozását, továbbá hogy támogassa a jelnyelvi tanfolyamok, tolmácsképzők tananyagait.
Fontos szempont, hogy nem csak a magyar nyelvi – magyar jelnyelvi irányban lehet keresni benne, de jelirányból is lehet keresést indítani.
És itt lesz minden, amire az oktatásban szükség lesz
A szótárat kiegészítő segédanyagok legalább annyira fontosnak tűnnek, mint maga a szótár. A kutatók elkészítették az Oktatási Jelkincstárat, ami több mint 1700 oktatási fogalmat, nemzetialaptanterv-témakört tartalmaz, amit a tankönyvek szakszókincse alapján hoztak létre, számtalan definícióval, rengeteg képpel. Speciális glosszáriumok is létrejöttek, ilyenek az informatikai, a jelnyelvi-nyelvészeti glosszárium, vagy a szexualitással kapcsolatos kifejezések gyűjteménye és a siket kultúrával (történelem, sport) kapcsolatos anyagok.
Létrejött az oktatási instrukciók gyűjteménye és azok jelnyelvi megfelelői: olyan, az oktatásban mindennapos kifejezésekre gondoljunk, mint például a „kösd össze az összetartozó fogalmakat”, „karikázd be, amelyik nem illik a sorba”.
Egyéb segédanyagok is elkészültek – olvasókönyvek jelnyelvi feldolgozása –, amelyek alapul szolgálhatnak az oktatásban közvetlenül alkalmazandó tananyagok kidolgozásához.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Rólunk, de velünk
A magyar siket közösségnek még soha nem volt alkalma partnerként részt venni egy ilyen kutatási programban – mondta el Romanek Péter nyelvész, aki a program valószínűleg legfontosabb eredményéről tartott előadást. Arról tudniilik, hogy a „semmit rólunk, nélkülünk” hangzatos elve hosszú évtizedek óta most először vált megtapasztalható valósággá a siket közösség számára – éppen a JelEsély programmal.
A projekt kapcsán kidolgozták a jelnyelv kutatásának módszertanát – ami végső soron oda vezethet, hogy erősödhet a nyelvtudatosság a közösség soraiban. „A siketek is elkezdhetnek gondolkodni a saját nyelvükről” – fogalmazott Romanek.
A kutató szintén kitért a kétnyelvű oktatás fontosságára. Elmondta, hogy a jelnyelvi oktatás révén lehetne igazán kiterjeszteni a siket közösség számára az anyanyelv használatához való jogot. A JelEsély programot megelőzően a jelnyelv nyelvtani rendszere feltáratlan volt, a program viszont végre megalapozta a kétnyelvű oktatást – amelynek jelentőségéről szólva saját példáját hozta fel: mivel ő maga is siket családban született, kisgyermekkora óta lehetősége volt jelnyelven kommunikálni. A többdiplomás, jelenleg nyelvészeti doktoriját író Romanek úgy véli, hogy saját sikere is bizonyítja azt a tudományosan elismert tényt, hogy a jelnyelv korai elsajátítása valós esélyt biztosít az életben.
A JelEsély éppen ezért a fentieken túl komoly energiákat fektetett a jelnyelvvel kapcsolatos tudatosság elmélyítésére – számos, úgynevezett „érzékenyítő” videót készítettek a program során. A cél kettős: egyrészt a többségi társadalom figyelmének felhívása a jelnyelv fontosságára, a jelnyelvi közösség céljaira, másrészt a siket közösség jelnyelvvel kapcsolatos tudatosságának erősítése.
A videókban megjelenik a korai (jel)nyelvi fejlesztés fontossága: míg arról a nyest is számos cikkben beszámolt, a jelnyelv korai oktatása minden gyermek fejlődésére kedvező hatással bír, ráadásul a jelnyelv egyszerű jeleit a tapasztalatok szerint a csecsemők előbb sajátítják el, mint a hangzó nyelvet, a jelnyelvi korai fejlesztés szintén nem intézményesült Magyarországon. Pedig – ahogy Romanek is hangsúlyozta – a nyelv korai elsajátítása kulcsfontosságú.
A JelEsély ugyan rövidesen lezárul – a kutatási eredmények, és a létrehozott számtalan hasznos eszköz és segédanyag megteremtette az alapot a kétnyelvű oktatás bevezetése és a konkrét tananyagok kidolgozása számára. Hatalmas kérdés azonban, hogyan szűrődik majd le mindez a mindennapokba: lesz-e valódi, ütőképes jelnyelvi oktatás Magyarországon. Össztársadalmi érdek, hogy a JelEsélyre épülve újabb projektek induljanak az oktatás támogatására: hiszen ha megteremtődnek a feltételek Magyarország oktatási szempontból egyik legelhanyagoltabb kisebbsége számára, azzal nem csak egy társadalmi kötelességet tudtunk le kínosan későn, de könnyen belátható az is, hogy a teljes integráció nemzetgazdasági szempontból is kiemelkedő fontosságú.