-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Fennakadás nélkül, problémamentesen zajlottak a német írásbeli érettségi vizsgák, mely tárgyból középszinten 1.073 helyszínen 25.032-en, emelt szinten pedig 51 helyszínen 2.447-en vizsgáztak - tájékoztatott az Oktatási Hivatal.
A diákok szövegértését klímapolitika, állatvilág, valamint sport témákban mérték fel, míg íráskészségüket egy barátjuknak megírt levéllel, illetve tetszés szerint egy, a fiatalok vásárlási szokásairól szóló vagy a nyaralásukat megtervező fogalmazással kellett bizonyítaniuk. A szöveghallgatási feladatok között több rövid hír mellett a mobiltelefonok történetét mutatták be.
A német nyelv írásbeli érettségi vizsga mind közép-, mind emelt szinten négy elkülönülő részből tevődött össze. A középszinten érettségiző diákok rendelkezésére összesen 180 perc állt. Az első, 60 perces részben olvasott szöveg értése volt a feladat, a másodikként pedig a nyelvhelyességi feladatsor szerepelt, melyet 30 percig írhattak a diákok. A hallott szövegértési részt 30 perc alatt írhatták meg a tanulók, végül az íráskészséget mérő feladatot kellett megoldaniuk a diákoknak, 60 percben. Ez utóbbi két részből állt, a vizsgázóknak először egy megadott levelezésre kellett válaszolniuk, majd két téma közül választhattak, amelyből fogalmazást kellett írniuk.
Emelt szinten ugyanezek a feladattípusok alkották a matúrát, ám a rájuk fordítható idő eltért, sorrendben 70, 50, 30, illetve 90 percig tölthették a teszteket a tanulók. Segédeszközt kizárólag az íráskészség vizsgarésznél vehettek igénybe, amikor nyomtatott szótárt használhattak.
A hallott szöveg értése okozhatott csak problémát
Az idei középszintű érettségi vizsga feladatai nem voltak se nehezebbek, se könnyebbek, mint az elmúlt években – mondta el Pappné G. Judit némettanár, a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium igazgatóhelyettese. Többnyire a tanulók ismereteinek megfelelő általános témák szerepeltek – jegyezte meg az igazgatóhelyettes. A vizsgázóknak először a szövegértési feladatokkal kellett megbirkózniuk: az első szöveg gyerekeknek szervezett, a környezetvédelemről és a klímapolitikáról szóló sajtókonferencia programjához kapcsolódott, a második feladatban egy osztrák sziklamászóval, Angela Eiterrel készített interjú, míg a harmadik feladatban egy mese szerepelt. Ezek a diákok szerint is könnyen megoldható, érthető szövegek voltak – számolt be tapasztalatairól Máhrné Horváth Éva, a székesfehérvári Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola némettanára. A második részben, a nyelvhelyességet felmérő feladatok, híradások szövegei szerepeltek többek között a fekete párducról, és a New York-i kakasokról. Ez megegyezett a korábbi évek vizsgafeladatainak nehézségével, így nem okozhatott gondot az érettségizőknek – fogalmazott a Tóparti Gimnázium szaktanára.
Mindkét némettanár arról számolt be, hogy a diákok idén a szöveghallgatást találták a legnehezebbnek. Újdonság volt ugyanis az elmúlt évekhez képest, hogy egyszerre kellett hallgatniuk a szöveget és leírniuk a helyes válaszokat – mondta Pappné G. Judit, aki szerint ennek ellenére sem volt nehéz ez a feladat. Az utolsó rész az íráskészséget mérte fel, itt egy adott és egy választott téma alapján kellett fogalmazást írniuk a maturálóknak. A kötelező fogalmazás egy e-mail megírása volt, amiben a vizsgázóknak az elmúlt hetükről kellett beszámolniuk. Ezt követően vagy egy nyaralást kellett megtervezniük, vagy egy újságcikkre kellett reagálniuk, amiben a fiatalok pénzköltési szokásairól mondtak véleményt. Ezek mind begyakorolt feladatok voltak, vagyis azoknak a vizsgázóknak sem okozhattak gondot, akik nem emelt szinten tanulták a németet – fogalmazott Máhrné Horváth Éva.
A május 9-ei írásbeli vizsgák (horvát, német, román, szerb, szlovák nemzetiségi nyelv és irodalomból valamint német és szlovén nemzetiségi nyelvből) mindenütt rendben megkezdődtek, folynak – tájékoztatott az OH, melyhez bejelentés, megkeresés ezekkel kapcsolatban ma nem érkezett.
Ezen a héten nemzetiségi nyelvekből, informatikából, latinból, biológiából és társadalomismeretből, valamint kémiából és földrajzból tehetnek mindkét szinten érettségit a tanulók. Május 17-étől kezdve a fizika, az egyéb idegen nyelvek, a rajz, a média- és a mozgóképismeret, a dráma illetve a különböző szakmai tárgyak írásbeli vizsgáit kell teljesíteniük az azokra jelentkező tanulóknak. Ezek a vizsgák május 23-áig, az írásbeli vizsga lezárultáig tartanak.