-
Sándorné Szatmári: Ki hitte volna, hogy egyes majmok akár egy négyéves gyermek 70-es intelligenciájának is me...2025. 03. 06, 14:58 Áttörés: beszélő majmok
-
Sándorné Szatmári: Aktuális ajánlásom (Tinta blog) a Jókai Mór évfordulójára írt blog. Érdemes elolvasni, mer...2025. 02. 18, 09:10 Jókai Mór, a nyelvész
-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Magyarországon az évente honosított diplomák száma az elmúlt tíz évben nem emelkedett, jelentős változások mentek azonban végbe a belső arányok tekintetében. Az elmúlt öt évben például megfigyelhető az alapképzésnél rövidebb időtartamú külföldi mesterképzések számának gyarapodása – ismertette a hazai helyzetet dr. Mészáros Gábor, az Oktatási Hivatal (OH) Ekvivalencia és Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Főosztályának vezetője, aki azt is elmondta, a legtöbb kérelem azokról a szakterületekről érkezik, ahol mindenképp szükséges a honosítás a munkába álláshoz: ide tartoznak például a pedagógus, vagy a mérnöki munkakörök.
Ahogy dr. Mészáros Gábor elmondta, Magyarországon a legtöbb honosítási kérelem azokról a képzési területekről érkezik, ahol az itthoni munkavégzéshez mindenképp szükséges a szakterületről szóló diploma: például a pedagógus, vagy a mérnök végzettséggel rendelkezők esetében.
Ahol nem elengedhetetlen a honosítás, például a közgazdasági, vagy újságírói munkakörben, arról, hogy elfogadja-e a külföldi diplomát, a munkáltató dönt. Egyes speciális esetekben nem az OH-hoz kell fordulni a honosítás miatt: „Az egészségügyi képesítés honosítása megosztott: az Oktatási Hivatalhoz a nem uniós országokban végzettek diplomája tartozik, míg a tagállamokban szerzett egészségügyi diploma elismerése az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal hatásköre. A doktori képzés honosítása pedig a magyar egyetemek feladata” – fejtette ki a főosztályvezető.
Dr. Mészáros Gábor elmondása szerint a honosítási kérelmet benyújtók három csoportra oszthatók: az első csoportot azok alkotják, akik a '90-es évek előtt szereztek diplomát valamely volt szovjetunió-beli tagállamban. Ezen honosítások száma tíz éve még jelentős volt, hiszen például munkahelyváltás miatt szükséges lehetett az eljárás, ma már azonban csekély a számuk. A második csoportba a magyar ajkú, nem magyar állampolgárságú külföldön végzettek tartoznak, például határon túli magyar pedagógusok, akik itt kívánnak elhelyezkedni. Végül a harmadik csoportot azok a magyar állampolgárok alkotják, akik főként Nyugat-Európában, vagy az USA-ban tanultak.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„A leggyakrabban német nyelvterületen, tehát Ausztriában, Németországban szerzett diploma honosítását kérelmezik, illetve jelentős még az Egyesült Királyságban szerzett oklevelek száma, valamint az USA-t is megemlíthetjük, ahová elsődleges céllal nyelvet tanulni mennek az érdeklődők” – mondta el a főosztályvezető.
Rácz Lili az ELTE-n végezte az alapképzést matematika szakon, emellé a német minort választott, azaz második szaknak, amely a főszaknál kevesebb felvett kreditet jelent. Ezután Németországba jelentkezett matematikus mesterképzésre, ahol már elvégezte az első évet. Bár jövőbeli tervei között fő helyet foglal el a tanítás, úgy véli, mindenképpen előnye származik abból, hogy elsőként a külföldi tudományos képzést választotta. „Ha németet fogok tanítani, nagy hasznát veszem, hogy két évig Németországban tanultam. Egyrészt fejlődik a nyelvtudásom, másrészt megismerem a kultúrát, az országot, ennek a továbbadása pedig hozzátartozik egy nyelv oktatásához” – mondta el Lili külföldi tanulmányai elsődleges okát.
A mesterképzés nem tanári végzettséget ad, így ha hazatér, el kell végeznie még egy mesterszakot. „A német matematikus diplomával az a célom, hogy a tanítás mellett legyen más alternatívám. Úgy gondolom, ezután remek lehetőségekhez juthatok, hiszen az, hogy Németországban végeztem, előnyt jelent a magyarországi német cégeknél, illetve ott is, ahol német kapcsolatokkal rendelkeznek. A külföldi tanulmányokat, tapasztalatot pedig biztos, hogy minden munkahely értékeli” – véli Lili, aki mindenképpen Magyarországon szeretne munkát vállalni, matematikusként pedig statisztikai vagy numerikus módszerek alkalmazásával foglalkozna szívesen.
A külföldön végzett mesterképzések száma évről évre emelkedik – ezt támasztják alá dr. Mészáros Gábor szavai is. A főosztályvezető elmondása szerint bár az alap- és mesterszakos honosítási kérelemre benyújtott diplomák aránya körülbelül 50-50 százalék, utóbbi oklevelek száma az elmúlt öt évben fokozatosan nő. A főosztályvezető úgy véli, ez összefügg a bolognai rendszer bevezetésével, hiszen magabiztosabb az a diák, aki tudja, hogy a képzésnek van magyar megfelelője.
„Ügyfeleink tapasztalatai azt mutatják, hogy a munkáltatók is szívesebben fogadják a külföldi mesterképzésben oklevelet szerzőket, mióta hazánkban is ez az oktatási rendszer él” – tette hozzá dr. Mészáros Gábor.