-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
-
ganajtúrós bukta: @nasspolya: Igen. Utána nem adják meg a felvételinél a plusz pontokat. Azt hiszem B2 valam...2025. 01. 18, 18:57 Ismerjük vagy használjuk?
-
nasspolya: @ganajtúrós bukta: Számít valahol, hogy lejárt-e a 2 év vagy az államilag akkreditáció?2025. 01. 18, 16:18 Ismerjük vagy használjuk?
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A MOOC rövidítés az utóbbi hetek leggyakrabban előforduló oktatási szakkifejezése. A vezető amerikai egyetemek egymás után indítják el ingyenesen, bárki számára elérhető online kurzusaikat.
Nem olyan nehéz elképzelni egy egyetemet katedra, tábla és padok nélkül: a klasszikus előadók és előadások ideje valószínűleg hamarosan lejár. Elképzelhető-e egy olyan egyetem, amely teljesen ingyenes? – Elképzelni talán könnyű, de megvalósítani annál nehezebb. De elképzelhető egy egyetem tanulmányi osztály, beiratkozás és egyáltalán: épület és falak nélkül? – Úgy tűnik, hogy igen; csak fel kell költöztetni az egész intézményt a webre.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A távoktatás, az online tanulás lehetőségei már egy ideje foglalkoztatják az oktatási szakembereket. Az elmúlt időszakban a felsőoktatásról szóló beszámolók egyik legkedveltebb szava a MOOC. A világ legnagyobb egyetemei indítanak egymás után MOOC-okat. De mit is takar ez a furcsa rövidítés?
Felhívás!
A MOOC [muk] rövidítés persze angolul jól hangzik. A magyar körülírás azonban elég körülményes. Keressük a MOOC-nak megfelelő rövid, frappáns elnevezést.
Kérjük olvasóinkat, hogy magyarítási ötleteiket írják meg a cikk alatt kommentben vagy küldjék el szerkesztőségünk e-mail címére.
A MOOC egy angol kifejezésből alkotott mozaikszó: Massive Open Online Course, amit magyarra ingyenes online szabadegyetemként lehetne lefordítani, és a neve alapján elég jól be lehet lőni, hogy miről van szó. A MOOC a távoktatás egy formája; olyan nyitott oktatási rendszer, amelynek a keretében a résztvevők korlátlanul és ingyenesen hozzáférnek online kurzusokhoz. A lehetőség bárki számára nyitott: nem kell hozzá beiratkozni egy adott intézménybe, nincs előzetes regisztráció és létszámkorlát se, ráadásul tandíjat sem kell fizetni. A kurzusok anyagai, a feladatok, a témákkal kapcsolatos viták mindenki számára hozzáférhetőek.
A MOOC célja egyértelmű: nagyobb tömegek számára kívánja elérhetővé tenni a felsőoktatást. Ahhoz, hogy valaki részt vegyen egy-egy kurzuson, csupán a tudásvágyra (motivációra), és önálló tanulási képességre van szükség – amelynek ebben az esetben egy kulcsfontosságú része a digitálisszöveg-értési kompetencia is. Az élethosszig tartó tanulás szellemében tehát bárki bármikor részt vehet a kurzusokon. A kurzusokat jó nevű, amerikai egyetemek kínálják, az ott tanító vezető tudósok irányítása mellett. Legismertebb MOOC-ok a Coursera, az Udacity és az edX; ezek mind angol nyelvűek, de bizonyára hamarosan magyar egyetemek is indítanak majd hasonló online kurzusokat.
Az persze még senki sem tudja biztosan, hogy pontosan milyen szerepet fognak betölteni ezek a félig-meddig informális online kurzusok a felsőoktatásban. Sokan gondolják, hogy a MOOC-oké a jövő, de azért felmerül néhány probléma is. Nem világos például, hogy meddig és hogyan képesek az egyetemek az offline hallgatóktól befolyt pénzből finanszírozni a tömeges webes kurzusokat. Nem pontosan lehet látni, hogy a munkaerőpiacon való elhelyezkedésben mennyiben segítenek majd az online elvégzett kurzusok – szemben a formális képzést igazoló papírokkal.
A hivatalos és gazdasági kérdéseken kívül azonban pedagógiai, pszichológiai kérdések is felvethetők a MOOC-okkal kapcsolatban. Elsőként felmerül a kérdés, hogy nem túl információ-központú-e ez a fajta oktatási forma. Lehet-e készségeket fejleszteni, a gyakorlatban is hasznosítható tudást adni virtuálisan. Ezzel összefüggésben az is kérdéses, hogy a tanulás személyes részének kikapcsolása milyen előnyökkel és hátrányokkal jár. Az előnyök elvitathatatlanok: mindenki a saját tempójának, érdeklődésének és képességeinek megfelelően haladhat a kurzusokkal. És miközben tanul a földrajzi korlátok is eltűnnek: kapcsolatot is építhet hasonló érdeklődésű emberekkel a világ minden tájáról. Ugyanakkor hiányzik a tanulás személyes része, hiányzik az offline kooperáció, és a közös élmény.
Mindezek miatt talán nem várhatjuk, hogy az egyetemek falai a közeljövőben fognak leomlani, de a MOOC-ok érdekes kiegészítői lehetnek a formális keretek között zajló felsőoktatásnak.
Forrás