-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hamarosan belecsapunk a nyári szünet utolsó hetébe, ami remélhetőleg még felhőtlen lesz. Ennek örömére megnéztük, mi a helyzet Európában: kiknek mennyi vakáció jut? És kik azok, akiknek szeptember elsején még nem csöngetnek be?
Annak örömére, hogy hamarosan véget ér a nyári szünet, ideje visszatekinteni: hosszú volt vagy rövid? Magyarországon a 2013/2014-es tanév hivatalosan június 27-én ért véget, az új pedig szeptember 1-jén, hétfőn fog elkezdődni. Az idei vakáció 9 hetéből jövő héten kezdődik el az utolsó. De mi a helyzet máshol Európában és a világon? Vannak olyan helyek, ahol nem kezdődik el szeptember elején a tanév? Hol mennyit pihenhetnek a tanulók? És összefügg-e ez azzal, hogy milyen eredményeket érnek el nemzetközi fölméréseken? – A BBC összeállításának segítségével most megtudhatjuk.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Országok, ahol júniusban kezdődik a vakáció: Izland, Lettország, Észtország, Litvánia, Macedónia, Norvégia, Svédország, Finnország, Szlovénia, Románia, Portugália, Magyarország, Olaszország, Horvátország, Írország.
Észtországban és Lettországban már június második hetében elkezdődik a vakáció. Svédországban, Izlandon, Finnországban és Bulgáriában pedig május végén bezárják az iskolák a kapuikat. Olaszországban, akárcsak Magyarországon, június harmadik hetével ér véget a tanév. Lichtensteinben azonban még július első hetében is iskolába járnak a nebulók. De nem itt a legrosszabb a helyzet: Nagy-Britannia néhány területén még július harmadik hetében is tanítanak. Legtovább pedig egyes német területeken maradnak nyitva nyáron az iskolák; ott ugyanis csupán hathetes a nyári szünet. Ez azt jelenti, hogy például Bajorországban egészen július végéig tart a tanítás, de szeptember közepén már náluk is elkezdődik az új tanév.
Az tehát, hogy az iskolaidő belenyúlik a nyárba, nem feltétlenül jelenti azt, hogy tovább is tart a szünidő. Bulgáriában például hamar belecsaphatnak a gyerekek a nyaralásba, és nekik még most sem kell az iskolára gondolniuk: náluk ugyanis szeptember közepén kezdődik majd csak a tanítás. Lettországban és Olaszországban 13 hetes a szünidő; az izlandi, az ír, a portugál és a spanyol diákok 12 hétnek örülhetnek; a finnek pedig csak 10-11-nek. Nem így a norvég és a lengyel iskolások: nekik körülbelül 8 hétnyi vakáció jut. Mi a 9 hetes pihenéssel a középmezőnybe tartozunk.
Mitől függ a nyári szünidő hossza? – Nem igazán látunk benne sem földrajzi, sem pedig kulturális mintázatot. Nincs tehát szó arról, hogy minden északi országban előbb kezdődne a vakáció, mint másutt, vagy hogy a délebben fekvő államokban „tanévközi” sziesztát vezettek volna be a legmelegebb napokra. Ráadásul sokszor egyes országokon belül is nagy különbségek vannak; erre a legjobb példa Svájc, ahol vannak olyan területek, ahol csupán 5 hét a vakáció, míg másutt a duplája.
Úgy tűnik tehát, hogy inkább különböző hagyományok továbbéléséről, és az azok mentén alakuló elvárásokról van szó. Elterjedt elképzelés, hogy a nyári vakáció ideje azért alakult úgy, ahogy, hogy a gyerekek tudjanak segíteni a nyári mezőgazdasági munkákban, az aratásban, a szüreteken stb. Azonban ez sem nyújt megfelelő magyarázatot. A 19. század folyamán ugyanis az intézményesülő közoktatás elsősorban a városi lakosság igényei szerint alakult, nem pedig a vidéki életmód szerint. Az USA-ban például a nyári szünet azért lett hosszabb, mert a középosztály nyomást gyakorolt az oktatásirányítókra, mivel minél előbb el akartak menekülni a nyári hőségben a városokból. Másik magyarázat lehet az, hogy az iskolai vakáció idejét az egyéb oktatási intézmények (egyetemek, könyvtárak) és a hivatalok nyári szüneteihez igazították, azonban ez sem teljesen helytálló.
Végül fölvetődik az a kérdés is, hogy lehet-e összefüggést találni a tanév hossza és a diákok átlagos iskolai teljesítménye között. A kép itt is igen vegyes: a lichtensteini diákoknak igen rövid, 6 hetes nyári szünet jut, az európai országok közül elsők is az OECD PISA-méréseken matematikából. Viszont a finneknél és az íreknél, ahol elég hosszú a lazsálás, a szövegértés eredmények kiemelkedőek. (Valószínűleg egész nyáron olvasnak...) Az észtek pedig végképp összezavarják a képet: ahelyett, hogy mindent elfelejtenének a hosszú nyári szünetük alatt, inkább európai éllovasok mind matematikából, mind pedig szövegértésből a PISA-tesztek szerint. Ráadásul a több szünetet adó, „lazsálós” alternatív iskolák sokszor teljesítenek jobban, mint a szigorúbb államiak.
Nem meglepő, hogy a teljesítmény, az oktatás minősége nem áll egyenes arányban az iskolában eltöltött idővel. Evidens, hogy a mennyiségnél sokkal többet számít az ott eltöltött órák hatékonysága, eredményessége. Az OECD a felmérések alapján csak bátortalan konklúzióra jut az iskolában töltött idő és az eredményesség összefüggéseit tekintve: „valamennyi összefüggés van”, de „nincs világos mintázat”. Ez pedig azt jelenti, hogy az iskolában töltött idő növelése önmagában nem garantálja az oktatás eredményesebbé válását.
PISA-rangsor matekból |
Legtöbb matekóra |
1. Sanghaj |
1. Chile |
2. Szingapúr |
2. Kanada |
3. Hongkong |
3. Egyesült Arab Emirátusok |
4. Tajvan |
4. Portugália |
5. Dél-Korea |
5. Szingapúr |
6. Makaó (Kína) |
6. Peru |
7. Japán |
7. Tunézia |
8. Lichtenstein |
8. Makaó (Kína) |
9. Svájc |
9. Sanghaj |
10. Hollandia |
10. Argentína |
11. Észtország |
11. Hongkong |
12. Finnország |
12. Kolumbia |
13. Kanada |
13. Katar |
14. Lengyelország |
14. Izrael |
15. Belgium |
15. USA |
16. Németország |
16. Mexikó |
17. Vietnam |
17. Izland |
18. Ausztria |
18. Tajvan |
19. Ausztrália |
19. Új-Zéland |
20. Írország |
20. Ausztrália |
A szünetek mennyisége csak egy tényező, a másik, fontosabb tényező lehet azonban az, hogy hány órában tanítják az adott tárgyat. Az OECD összehasonlította az országokat aszerint, hogy mennyi matekóra van egy évben azzal, hogy milyen eredményeket értek el a tanulók a PISA-felmérésen. Kiderült, hogy még itt sem egyértelmű az összefüggés, hogy a több óra eredményesebb. A világon a legtöbb matekórán Chilében, Kanadában, az Egyesült Arab Emirátusokban, Portugáliában és Szingapúrban vesznek részt a diákok. De míg Chilében és Kanadában a rengeteg óra jó teljesítménnyel is jár, addig például Portugália (Európa legtöbb matekórájával!) a PISA-eredmények szerint az első 30 országban sincs benne. A teszten a legjobban szereplő Sanghaj pedig nincs a legtöbb matekórát adók között.
Forrás