-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Apple kampányol a digitális tananyagok mellett. Az elmúlt héten tartott workshop célja az volt, hogy bizonyítsák, mennyire jól használhatóak a digitális eszközök az iskolában.
A hagyományos papíralapú munkafüzetek, feladatgyűjtemények kora lejárt. Az Apple ingyenes Macintosh-alkalmazást fejleszt, amely lehetővé tenné, hogy az iskolákban ne legyen szükség papíralapú munkafüzetekre – számolt be a The Economist. A 21. századi igényeknek megfelelő interaktív könyvek nemcsak olvasható-írható feladatokat nyújtanának, hanem különböző képi és hanghatásokkal, sőt, akár három dimenziós grafikákkal varázsolnák élővé az iskolai tananyagot. Ezek az alkalmazások sokkal életszerűbbé és élvezetesebbé tennék a tanulást, ezáltal hatékonyabbak is lennének, mint a hagyományos taneszközök – mondják az Apple fejlesztői. De bizonyítható-e, hogy eredményesebb a digitálisan támogatott tanulás?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Egy kísérlet szerint az eredmények kézzelfoghatóak. A múlt évben két kaliforniai állami iskolában hasonlították össze a digitális és a hagyományos munkafüzetet használók teljesítményét. A kontrollcsoport egy hagyományos algebrafeladat-gyűjteményt használt, míg a vizsgálati csoport ugyanennek a feladatgyűjteménynek a digitalizált változatát használta iPadeken. Az év végi standard tesztek méréseiből kiderült, hogy a digitális eszközt használó csoport sokkal jobban teljesített, mint a kontrollcsoport. Az év végi felmérőkön az iPaden tanuló diákok 78%-a ért el „kiváló” értékelést, míg a hagyományos munkafüzetet használóknak csupán 59%-a ért el hasonló minősítést. Előre tehát az iskolai digitális forradalommal?
A pedagógusszakma nemcsak azért szkeptikus, mert az új fejlesztésekhez drága technikai felszerelések szükségesek. Az igaz ugyan, hogy egy letölthető interaktív könyv ára körülbelül a hetede egy nyomtatott könyvének, és azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy gépen gyakorlatilag az összes tantárgy összes taneszköze futtatható. De ha belegondolunk: ahhoz, hogy ezek a könyvek élvezhető minőségben működjenek is, egy komoly gép kell. A digitális munkafüzetek ugyan futtathatók asztali számítógépeken vagy laptopokon is, de az igazi újítás mégis az lenne, ha minden gyerek a saját táblagépén tudná ezeket használni. Ez azonban már korántsem olcsó mulatság. Főleg, ha még azt is belevesszük, hogy egy gyerek az iskolai évek alatt valószínűleg egynél több iPadet használna el. De a tanároknak nemcsak ezzel van problémájuk.
Pedagógiai szempontból felmerülhet a probléma, hogy a táblagépekre épülő oktatás ugyan lehetséges, hogy rövid távon jobb eredményeket ad, ha a lexikális tudásról van szó, de nem fejleszt olyan alapvető emberi képességeket, mint az együttműködés, az empátia, a másik megismerése és elfogadása stb. Így megkérdőjelezhető, hogy hosszabb távon valóban eredményesebb-e. Ezeket az általános képességeket ugyanis a közös, csoportokban történő, együttműködésen alapuló tanulás fejleszti. Ha azonban minden gyerek csak egy felhasználó, aki a saját kütyüjét nyomogatja, ez a része elvész a nevelődésnek.