-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Máig bizonytalan, mitől fejlődik ki az ember tudatelméleti képessége. Az újabb kutatások szerint a nyelv lehet a kulcs.
A tudatelméleti képesség (angolul theory of mind) annak képessége, hogy másoknak a miénktől eltérő mentális állapotokat – ismereteket, szándékot, véleményt stb. – tulajdonítsunk, és cselekedeteiket ezek alapján értsük meg és magyarázzuk.
Ez a képesség fokozatosan fejlődik ki az emberekben, és különböző tesztekkel vizsgálható. Ezek egyike a tévhitteszt: ennek során két, egymással játszó gyereket mutatnak a tesztalanyoknak. Az egyik az ágya alá dugja a játékot, majd kimegy a szobából. A másik ezután kiveszi onnan, és a dobozába teszi. Ekkor az alanyoknak felteszik a kérdést: a szobába visszatérő gyerek hol fogja keresni a játékot? A 4 év alattiak – helytelenül – a dobozt választják, az idősebbek – helyesen – azt felelik, hogy az ágy alatt.
Máig rejtély, hogy ez a jelentős különbség miért alakul ki, és mi az alapja. A New Scientist egyik cikke több elméletet is megvizsgált, és azt a következtetést vonta le, hogy a folyamat kulcsa a nyelv.
A nyelv elsajátítása ugyanolyan hosszadalmas és összetett folyamat, mint a tudatelméleti képesség, ráadásul – az utóbbihoz hasonlóan – ugyanúgy sérülhet. További közös vonás, hogy fejlődésük időben is nagyon hasonló.
Mint a legtöbb különleges képességet, ezt is főként speciális – beteg vagy sérült kompetenciájú – személyeken: veleszületetten vakokon és siketeken vizsgálták. Mindkét csoport különleges módon sajátítja el a nyelvet – a vakok esetében a vizuális, a siketek esetében a szupraszegmentális tényezők (hangsúly, hangerő, hangszín, beszédtempó stb.) hiányoznak.
A kutatók által vizsgált vak tesztalanyok csoportja ugyanúgy megfelelt a tévhitteszten, mint a látókból álló kontrollcsoport.
A siketek esetében kissé más volt a helyzet: ehhez egy nicaraguai siketekből álló csoportot vizsgáltak meg, ahol az első generációs siketek saját jelnyelvet alakítottak ki. A második generáció tovább finomította a rendszert, és absztraktabb, kevésbé vizuális jelelést kezdtek használni. A teszten az első generációs siketek sokkal rosszabbul teljesítettek, mint a fiatalabbak. Azok az idősebbek viszont, akik elsajátították a fiatalok jelnyelvét, jobbak voltak a tesztben, mint kortársaik.
Amint tehát a kutatások bebizonyították: a tudatelméleti képesség kialakulásához nincs szükség vizuális elemekre. A nyelvtudás azonban, úgy tűnik, nélkülözhetetlen.