-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Gyermeke olvas, pedig még csak 5 éves? Most kimutatták: már iskolás kor előtt igen gyorsan képes az agy szakosodni az írásjelek felismerésére.
Az eredményt kimutató svájci kutatóknak egy olyan program volt segítségükre, amely a betűk és beszédhangok összekapcsolását vizsgálja. A társítás általában az első és a legfontosabb lépés az olvasás elsajátításának folyamatában – közölte a Zürichi Egyetem az osztrák televízió tudományos hírportálja szerint. A gyerekek legtöbbje már az iskola előtt megtanul néhány betűt, és elkezdi azokat beszédhangokhoz kapcsolni.
Silvia Brehm, az egyetem gyermekpszichiátriai központjának kutatója munkatársaival harmincnál több óvodás gyerekkel sajátítatta el egy számítógépes tanulóprogramot. A gyerekek mintegy nyolc héten át, összesen három-négy órát gyakorolták a betűket és a beszédhangokat a programmal.
Szinte mindegyik gyerek betűismerete gyarapodott – számoltak be eredményeikről a kutatók. Az ismeretanyag bővülése szinte teljes mértékben független volt attól, hogy a gyermek családjában előfordult-e diszlexia.
A kutatók a tanulási folyamat lezajlását agyi mérésekkel láthatóvá is tették. A látásközpont bizonyos területei a gyakorlás hatására kifejlesztették az írásra való szakosodást. Amikor a gyerekeknek írott szavakat mutattak fel, a szóban forgó agyterületek erőteljesebben reagáltak, mint szimbólumok esetén, annak ellenére, hogy a gyerekek a gyakorlás után sem tudtak még olvasni, csak betűzni. Az agynak csupán egy negyed másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy a szavakat megkülönböztesse a jelképektől – a folyamat tehát automatikusan megy végbe.