-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Olvasónk szerint az irodalom és a történelem középiskolai tanítása fölösleges. Ezek helyett ő inkább kémiát, biológiát és idegen nyelveket tanulna. Igényeit megértjük, de nem osztjuk véleményét. Szerintünk igenis kell tanulni „haszontalan és fölösleges” dolgokat is.
Felháborodott és egyben elkeseredett levelet kaptunk „angel”-től; és bár kérdései költőinek tűnnek, ráadásul nem is nekünk érdemes őket címezni, hanem inkább az oktatáspolitikusoknak, tantervkészítőknek, azért igyekszünk tőlünk telhetően válaszolni. Olvasónk arra kíváncsi, miért az a tananyag a középiskolában, ami... Hosszú levelét részletekben közöljük, és felvetéseire külön-külön válaszolunk.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A középiskolákban miért tanítanak olyan életképtelen és hülye dolgokat, mint az irodalom, a történelem? Miért nem tanítanak inkább több kémiát, fizikát, biológiát és több idegennyelvet?
Magyarországon a középiskolai tananyag tartalmát legfölső szinten a Nemzeti alaptanterv (Nat), alsóbb szinteken pedig az úgynevezett kerettantervek, illetve az egyes iskolák helyi tantervei határozzák meg. Az elérhető taneszközök (tankönyvek és egyéb tananyagok) a Natnak és valamelyik kerettantervnek kell, hogy megfeleljenek. Ezt az oktatásügyi hatóságok ellenőrzik: a taneszközök bonyolult akkreditációs folyamatokon mennek keresztül, mire az iskolai használatba kerülhetnek. Ezek a hivatalos dokumentumok szabályozzák egyfelől a tantárgyakat (úgynevezett műveltségterületeket) és a konkrétabb tananyagtartalmakat is. Másfelől ott az érettségi, amely szintén központilag definiál egy olyan tudásminimumot, amit a középiskola elvégzésével mindenkinek el kell érni. Az utóbbi évek oktatáspolitikai változásai mind inkább a központosítás és az egységesítés felé vitték el a tananyag szabályozását; bekerültek például az alaptantervbe a kötelező olvasmányok is (ezek 2010-ig nem voltak központilag szabályozva). Mindenkinek ugyanazt kell tanulnia, ez vezet el valamiféle egyenlőséghez – vélik a mai oktatásirányítók. Valójában az egységesítés persze nem teremti meg az esélyegyenlőséget, viszont súlyosan korlátozza a pedagógiai innovációt. A külsődleges válaszunk tehát ez: azért nem lehetnek mások az egyes tantárgyakra fordított tanórák arányai, mert az oktatásügyi dokumentumok törvényileg nem engedik azt meg.
Olvasónk azonban nyilván nem erre kíváncsi, hanem arra, hogy milyen elgondolás indokolja a mai arányokat. Erre azt kell mondanunk, hogy ennek nyilvánvalóan megvannak a hazai hagyományai, amelyektől igen nehezen és lassan tud csak eltérni az oktatási gyakorlat. Dacára annak, hogy a rendszerváltás utántól egészen 2010-ig nagyobb volt a mainál a tanszabadság, az oktatási gyakorlat főleg a rendszerváltozás előtti korszak hagyományait követte. Ismét a kötelező olvasmányokat például hozva: évtizedeken át ugyanazok a kötelező olvasmányok és ugyanazok a tankönyvek határozták meg a napi tanítási gyakorlatot. És valljuk be: ma sincsenek radikális eltérések. Úgy tűnik, az oktatási rendszer nagyon lassan és csak finom lépésekben reformálható. És a reformhoz a legfontosabb, hogy mind a szülők, mind pedig a pedagógusok részéről megtörténjék egyfajta szemléleti átalakulás. Ennek a folyamatnak manapság is részesei vagyunk.
Olvasónknak a tananyag tartalma sem tetszik:
Úgy utálom a történelmet és az irodalmat, olyan sok felesleges és sok hülyeséget tanítanak. Irodalomból az a sok idióta kötelező olvasmány olyan unalmas, érdektelen és idegőrlő, hogy a legszívesebben már az ereit vagdosná az ember... Most őszintén, ki a francot érdekel az olyan ocsmányság, mint Az aranyember, A bánk bán, Bűn és bűnhődés és mindenféle hasonló badarság? Miért kell ilyen borzalmas olvasmányokat a fiatalságra erőltetni? Nemhogy inkább J. K Rowling Harry Potterjét; J. R. R. Tolkien Gyűrűk Uráját és Philip K. Dick Az ember a fellegvárban könyvét erőltetnék, azok igazi irodalmi műalkotások, történelmi remekművek. A magyar irodalomból pedig Lőrincz L. László munkásságát kéne kiemelni...
A történelem pedig... Mi értelme van? A való életben hol fogja az ember használni a történelemtudást? Az még hagyján, hogy teljesen használhatatlan ismereteket kell elsajátítani, de még rettenet unalmasak is. Nálunk az osztály 90%-a alszik az órán. De tényleg! Jóformán mindenki megtanult nyitott szemmel aludni. Aki nem az pedig kénytelen odafigyelni és láthatatlanban fejét verni a falba.
Két dolgot érdemes különválasztani annak érdekében, hogy tisztábban lássuk, mi is a gond a mai oktatásban. Az egyik a tananyag tartalma, a másik pedig az a mód, ahogyan ez a tartalom az órákon előkerül. Tehát az csak az egyik (kisebbik!) gond, hogy mit tanítunk, annál sokkal fontosabb, hogy hogyan tanítjuk. Attól, hogy egy olvasmány szerzője J. R. R. Rowling vagy Philip K. Dick, az óra még nem lesz érdekesebb, legfeljebb az olvasott szöveg lesz könnyebben megközelíthető a diákok számára.
Jókai Aranyemberéhez egy korábbi cikkünkben szolgáltunk érdekességekkel. A Bánk bánhoz pedig Arató László érettségi videóját ajánljuk. A Bűn és bűnhődésben pedig még olvasónk kérdéseire is van áttételesen válasz: csak azt kell hagyni élni, ami vagy aki látszólag és pillanatnyilag hasznos a társadalom és az egyén előremenetele szempontjából?
Bármilyen témát lehet unalmasan tanítani; és ugyanígy – hiszünk abban, hogy – bármilyen témát lehet érdekesen is tanítani. A dolog nagyrészt a tanítási módszereken múlik. Ha pedig a pedagógus célja az, hogy megtalálja egy-egy műben, vagy akár történelmi korszakban azokat a kérdéseket, problémákat, amelyek minket, mai embereket is érintenek, akkor már nyert ügyünk van. Mert ne tegyünk úgy, mintha nem lennének a fent felsorolt művekben olyan dilemmák, kérdések, amelyek ma – egy teljesen más világban – ne kerülnének elő. Az irodalom olvasása és iskolai tanítása (de a történelemé is) éppen ezért lehet nagyon is fontos: rajta keresztül megismerhetjük az emberi psziché, az emberi társadalom működését. Az epikus és a drámai művek sokszor olyanok, mint egy kémiai laboratórium: adott a környezet, adottak a szereplők, és lássuk, mire jutnak, ha „összeöntjük” őket. A történelmi események is fölfoghatók egyfajta modellként, amelyekből a mára nézve is leszűrhetőek a tanulságok. Most arról nem beszélve, hogy ahhoz, hogy a köröttünk levő világra értően, nyitottan és befogadóan tekinthessünk, igenis szükség van bizonyosfajta műveltségre: kell tudnunk hova tenni egy templomot, egy plázát, egy szobrot, de akár azt is, hogy a Balaton felé utazva miért van csak egyetlen sínpár. Az irodalom és a történelem nem bezárja, hanem éppen kinyitja előttünk a világot. Persze ehhez az is kell, hogy értően tudjunk hozzá viszonyulni. Ahhoz meg az kell, hogy az iskolában úgy tanuljuk ezeket, hogy képessé váljunk a befogadásukra, megértésükre.
Olvasónk így zárja gondolatmenetét:
Nem is értem miért nem tanítanak kémiát, fizikát és biológiát. Nagyon érdekes és kimondottan hasznos is, ha valaki ismeri a kémiát és a fizikát, de heti 1-2 órában 2-3 év alatt képtelenség elsajátítani akármit is. Például ott van a konyha: kész kémiai labor. Vagy ott van a környezetünk: fizika és biológia. Az idegennyelvek pedig kimondottan hasznosak, de heti 2 óraszám alatt képtelenség elsajátítani akármilyen idegennyelvet is.
Most mit csináljon az egyszerű diák, ha ennyire blőd dolgokat tanítanak a középiskolákban? Mit csináljon az a diák, aki ténylegesen érdekes és hasznos ismereteket akar elsajátítani, mint például a természettudományok? És miért kellett a társadalomtudományokat ennyire irritálóan erőltetni a magyar közoktatásban?
Erre már válaszoltunk: az irodalomnak és a történelemnek azért van létjogosultsága az oktatásban, mert az egyén és a társadalom problémái és konfliktusai a világunk részei. Ugyanúgy, ahogyan az állatok, a különböző anyagok, a fizikai jelenségek és a nyelvek. Ezekkel kapcsolatosan azonban nem feltétlenül a konkrét ismeretek a fontosak, sokkal inkább a gondolkodásmód, és egyfajta összkép, amely a megismerésük által kialakulhat bennünk.
Végül hadd legyünk őszinték: jócskán az érettségink után azt mondhatjuk, hogy egyáltalán nem olyan egyértelmű, hogy a mai, felnőtt életünk szempontjából mi tekinthető hasznosnak mindabból, amit a középiskolában magunkra szedtünk. Elég valószínű, hogy ezt az életünknek semelyik pontján nem tudjuk megmondani: nemhogy előre, még utólag sem. Az biztos, hogy minél több dolgot tanulunk meg (a szónak abban az értelmében, hogy az befolyásolja a gondolkodásunkat, hat ránk hosszú távon), annál jobb lesz nekünk, mert annál nagyobb lesz a kíváncsiságunk, a nyitottságunk, az empátiánk más, újabb dolgokkal kapcsolatosan. És ez az, ami ahhoz kell, hogy valóban fejlődjünk.